Túra Fačkovské sedlo - Kuneradský zámok

Malá Fatra je jedno z mých nejoblíbenějších pohoří a vždy se tam rád vracím. Možná je to dáno i tím, že z Místku to mám opravdu kousek a z bydliště rodičů ve Veľkej Čiernej pri Rajci ani nemluvím. I přesto si myslím, že každý, kdo jednou prošel Malou Fatru od Rozsutca po Kľak, mi dá za pravdu, když povím, že toto pohoří je a bude pro nás nadšené turisty vždy srdcovou záležitostí...

26,4 km
1 deň
jar – 2007
Lúčanská Malá Fatra
Vríčanské sedlo, sedlo pod Úplazom a sedlo pod Hnilickou Kyčerou
bez
auto
VKÚ (1 : 50 000): č. 120 Malá Fatra - Martinské hole

Svou tůru jsem začal 7. 5. v pondělí. Bohužel jako každé ráno se mi moc nechtělo vstávat a tak po nutném posezení s rodinou, která zrovna přijela a po návštěvě pomníčku tragicky zemřelého kamaráda na rozcestí na Čičmany se konečně na oběd dostávám na Fačkovské sedlo. Počasí je příjemné, slunce moc nepálí a většinou se schovává za skupinky mraků v poklidu plujících po obloze. Chvilku ještě vysedávám v autě a vychutnávám si U2 a pohled na Kľak... jediné, co snad kazí tuto krátkou siestu, je množství výletních turistů motajících se kolem.

No nic, vytahuji batoh z kufru, roztahuji hůlky a vyrážím směr Kľak. Z počátku to jde pěkně, avšak brzy v serpentínách na Reváňské sedlo narážím na množství dech popadajících turistů v riflích a botaskách. Uklidnuji se tím, že z Kľaku dál už snad žádné nepotkám a předbíhám jednu skupinku za druhou... Zhruba v polovině stoupání potkávám známé a pomaličku s nimi stoupám těsně až pod sedlo kde se odpojuji a točím doprava na Reváň, abych se vyhnul koncovému úseku v kleči, kde chodník skoro vždy připomíná spíš rozorané pole než turistickou stezku. Míjím Reváňské sedlo a během pár minut již stojím na vrcholu Kľaku.

Vychutnávám si rozhled všemi směry, i když vrcholky Velké Fatry i Martinek jsou schované v mracích. Dělám pár fotek, nezbytné cigárko a s pohledem na provizorní kříž opouštím vrchol i s posledními turisty. Cesta na Ostrou skalu a dál na Vríčanské sedlo utíká rychle, i když mě čeká rovných 500 metrů klesání, které jsem těžko sbíral cestou na Kľak. Párkrát se ještě otáčím zpět směrem na Kľak a kochám se jeho majestátem. Po chvíli už docházím do Vríčanského sedla, kde si dovoluji krátkou pauzu s občerstvením a nezbytnou fotečkou u kříže. Počasí je stále pěkné, jen větřík by mohl víc foukat...

Pokračuji dál na Jankovou a cestou poprvé narážím na první turisty. Jdou natěžko, zřejmě z Velké Lúky, ovšem k mému zklamání neumí ani odpovědět na pozdrav. S povzdechem nad lidskou... a s komentářem "bohužel i takoví mezi námi" přidávám do kroku, protože na sedlo pod Hnilickou Kyčerou to mám ještě osm kilometrů. Cestička je tady pěkná, stoupání nebo klesání je mírné a krásně to utíká. Míjím Skalky, Jankovou a krátce se zdržuji u pomníku neznámeho partizána na Úplazu a už zdálky vyhlížím to nepřijemné stoupání na Hnilickou Kyčeru.

K mé smůle zrovna v tomto místě se mi začíná ozývat pravé koleno a to čím dál víc. Ale přežili jsme už horší situace a tak se vrhám do nekompromisního stoupání na vrchol. Počasí se začína kazit a mraky klesají až tak, že se lehce dotýkají vrcholu. Pokouším se ještě o fotku zpět směrem na Kľak, ale ten je již celý v mracích. Navíc se zvedá dost vítr a každou chvíli to vypadá na déšť. Pomalu s bolavým kolenem docházím na vrchol. Zapisuji se do knihy a v tom z druhé strany přichází dva Češi. Vykecáváme se asi půl hodiny a jediným tématem jsou samozřejmě hory.

S přáním pěkné cesty a dobrého spaní v sedle je opouštím a pokračuji dál směr sedlo Mariková. Cestou narážím na další tři skupinky Čechů, využívajících zřejmě státního svátku v úterý a tím pádem prodlouženého víkendu. Nebýt toho, tak bych z Kľaku nepotkal ani duši.
S poslední skupinkou zas prohodím pár vět a s pohledem na hodinky nemilosrdně ukazujících něco před šestou je s radou kde přespat a nabrat vodu nechávám daleko za sebou.

Do sedla Mariková přícházím v podvečer. Nikde ani živáčka a počasí se nádherně vybralo... obloha krásně modrá a bez mráčků. Vytahuji čokoládku, dopíjím flašku s vodou a s cigárkem v ruce poslouchám ptáky zpívající v okolí. Po chvilce vytahuji mobil a domlouvám si odvoz zpět na Fačkovské sedlo. Autobusy sice jezdí až těsně k zámku, ale jejich četnost si nedovoluji odhadnout. Poté se stávkujícím kolenem sbíhám přímou cestičkou dolů až k zámku, kde dorážím přesně v sedm.

Závěrem: tato tůra je krásnou hřebenovkou, vyjímaje úsek Fačkovské sedlo - Kľak dalo by se říct i poměrně málo navštěvovanou. Po celé její délce jsou krásné rozhledy ať už na Strážov na jihu, Velkou Fatru na východě, Kriváňskou Malou Fatru a Martinky na severu a Súľovské skaly a Manín na západě. Chodník není jednotvárný, klikatí se lesem i loukami s kosodřevinou, místy po rovince, místy s prudším stoupáním nebo klesáním... Tuto tůru můžu jen doporučit.

Búda Chatrč pod Hrádkom

Na lokálnych trasách západným Podpoľaním veľa možností na skrytie sa niet. Ale iste poteší znalosť búdy pod Hrádkom, ktorá by mohla poslúžiť nielen ako úkryt pred dažďom, ale aj …