Z Brusna do Brusna za skalnými trpaslíkmi

09.02.18

Bolo krásne slnečné počasie, nálada výborná a po malom občerstvení sme začali skúmať skalné útvary. Páčili sa nám veľmi, no Majka zabudla na opatrnosť, zle sa chytila, spadla a zranila si členok. Vyzeralo to vážnejšie, a tak sme to vzdali a vrátili sa domov.

Na pohotovosti zistili, že má „iba“ vyvrtnutý členok, ale znamenalo to, že na pár mesiacov sa musela turistiky vzdať. Dlho sme nemali odvahu sa tam vrátiť, ale v marci Majka zahlásila, že je pripravená si Dielec zopakovať. Verili sme, že teraz to bude so šťastnejším koncom!

Skalní trpaslíci 2017

Z vláčika sme vystúpili na železničnej stanici v Brusne. Chvíľu sme išli zelenou značkou, ktorá ide celou Sopotnickou dolinou až na hrebeň Nízkych Tatier, konkrétne na Veľkú Chochuľu.

Hneď za hlavnou cestou sme sa však odpojili a vystúpili na skalnatý ostroh v ústí Sopotnickej doliny. Výrazný skalný útvar vedľa cestnej križovatky je známy aj tým, že v minulosti slúžil ako nedobrovoľný „billboard“ politickým stranám a našim politickým „osobnostiam“.

Na ostrohu stojí kríž a je odtiaľ pekný výhľad na kus Horehronia. Fúkal vietor a zďaleka nebol taký krásny deň ako pred dvomi rokmi, ale vôbec nám to neprekážalo. Janka nám porozprávala zaujímavosti o najbližšom okolí a pomenovala kopce, ktoré bolo vidieť.

Od kríža vedie poľná cesta cez Dielec, niektorí z nás však traverzovali strmý svah Dielca nad Sopotnickou dolinou, aby si obzreli skalné útvary, ktoré sú tu akoby rozsypané po celom svahu. Pred dvomi rokmi som tu fotila prvé jarné kvietky, teraz jar však trošku meškala, aj keď je pravda, že sme išli podľa kalendára o dva týždne skôr.

Z Dielca sme pozvoľna klesli do sedla a odtiaľ chodníčkom popod les sme traverzovali hrebeň. Tu sa začali objavovať znova skalky a na malej čistinke pod skalnou pyramídou sme si posedeli. Za skalnou pyramídou sme zišli v lese dolu svahom poobzerať si „skalných trpaslíkov“. Tentoraz s oveľa väčším rešpektom!

Nachádzajú sa tu rôzne vežičky, ihly, skalné bloky, štrbiny a jedno pekné skalné okno, ktoré si tí štíhlejší preliezli.

V riedkom borovicovom lese sa objavil prvý kvetinový posol jari – púčik ponikleca prostredného. Ďalej sme pokračovali hrebeňom cez les po peknom lesnom chodníku až k lúke so skládkou dreva. Spevnená lesná cesta zvádza dať sa na východ, ale treba ju len prekrižovať a pustiť sa lesnou cestou na sever. Asi o 10 minút sme prišli k nášmu cieľu, na lúku pod Bukovým dielom.

Bukový diel je najjužnejším vrchom rázsochy vybiehajúcej na juh z Ondrejskej hole. Medzi ním a Bukovým dielom je Mlynárová a Chabenec (Kabanec). Samotný Bukový diel má dva vrcholy, ale oba sú zalesnené a bez výhľadov.

Zato z lúky Prídel pod Bukovým dielom sú pekné výhľady a samotná lúka je krajinársky doslova nádherná. Lúka je zvlnená, mierne sa zvažuje západným smerom, rastú na nej krásne solitéry a hlavne, je posiata rôznymi menšími vápencovými skalnými útvarmi – podľa Janky – skalnými trpaslíkmi.

Skaly sa nachádzajú asi uprostred lúky Prídel a sú veľmi rozmanité. Môžeme obdivovať veľké rozoklané balvany, malé vežičky, skalné stienky. Najviac skál je na prudkom svahu. Niektoré skaly sú porastené kvetenou, niektoré sú škrapovité, niektoré prevŕtané malými otvormi a nájdu sa aj okienka.

Mňa si najviac získala borovica ako bonsai. Rastie osamelá na skalnom previse v nehostinných podmienkach. Vzrastom malá, ale vidno, že má nejaký rôčik, a napriek drsným podmienkam sa urputne drží života. Je nádherná, aj keď určite nie v klasickom zmysle slova.

Poprezerali sme si skaly zo všetkých strán a aj keď fúkalo, posedeli sme hodnú chvíľu na slniečku a užívali si pekné výhľady na Horehronie.

Pomaly prišiel čas na návrat. Prešli sme krásnou lúkou Prídel na jej východný okraj, k lesnej ceste, ktorú križuje cyklotrasa spájajúca Sopotnickú dolinu s Bukovskou dolinou. Lesnou cestou, ktorá traverzuje východnú stranu Dielca, sme sa pobrali smerom na Brusno.

Ešte nás zaujal opílený smrek a Alenka sa tam hneď zahrala na medveďa, no a keď sa nám vzápätí postavil do cesty úžasný buk, to som neodolala ani ja a zahrala som sa na opicu.

Cestou do Brusna sa nám otvárali pekné výhľady do údolia Hrona a na vrch Hradisko nad Nemeckou, ktorý sme hneď zaradili do plánu budúcich túr. V Brusne sme zakotvili v miestnej krčme, spokojní a šťastní, že tentoraz to naozaj dobre dopadlo.

Prečo som sa rozhodla napísať o tejto vychádzke? V Brusne sú známe kúpele, kde si chodia liečiť svoj pohybový aparát mnohí turisti. Možno sa niekto inšpiruje a spestrí si malou túričkou kúpeľný pobyt. Alebo sa tu na chvíľu zastavia turisti prichádzajúci z veľkých hôr a dostanú chuť na „jednohubku“. Len im nesmie prekážať, že tam nevedie značený chodník.

Užitočné odkazy:

Autori fotografií: Danka Tomášiková, Alenka Bencová, Evka Párničanová, Ľudka Szeteiová, Peter Szetei a Igor Valkovec

Z Brusna do Brusna za skalnými trpaslíkmi 13/02/18 16:35 5 príspevkov

Túra Teplické serpentíny, Sučiansky hrad, Katova skala Pri surfovaní na internete som našla informácie o Teplických serpentínach. Vraj patria medzi sedem divov Turca a ja som o nich doteraz ani nepočula. V roku 2015 v polovici marca, bola pekná slnečná sobota, a tak sme sa vybrali pozrieť si ten zázrak. Zvlášť keď je okolo Turčianskej Štiavničky tiež plno iných zaujímavostí. 17/02/18 Danka Tomášiková Veľká Fatra a Choč
Túra Z Brusna do Brusna za skalnými trpaslíkmi Naša veľmi dobrá kamarátka Janka, veľká znalkyňa prírodných krás v širokom okolí Banskej Bystrice, nás občas pozve na zaujímavé túričky. V marci 2015 nás pozvala do Medzibrodského krasu na túru, ktorú nazvala „Za skalnými trpaslíkmi“. Sľubovala nám v nich mnoho, síce rozmerovo malých, ale zato zaujímavých skalných útvarov. 09/02/18 Danka Tomášiková Nízke Tatry
Túra Prielom Hornádu - zimný prechod v roku 2017 Slovenský raj milujem! Bola som tam mnohokrát - či na dovolenkách, či na jednodňových akciách. Hoci nie som zimná turistka, roky som snívala o zimnom prechode Hornádom. V roku 2012 bola arktická zima, okolo –25 stupňov, a tak sme sa tam vybrali. Bol to úžasný zážitok. Hornád bol úplne zamrznutý, nádherné ľadopády a plno veselých ľudí – podaktorí pešo, podaktorí na lyžiach, korčuliach či na saniach. Vyšantili sme sa ako malé deti. Hore Kláštorskou roklinou sme sa zas správne narobili a na Kláštorisku si užívali nádherné výhľady. Roky som čakala, kedy si to znovu zopakujem. 01/02/18 Danka Tomášiková Slovenský raj

Túra Fischbacherské Alpy na snežniciach Začiatkom roka sa každoročne zúčastňujem DP, aby som bol s komunitou diaľkoplazcov, lebo od marca sa väčšinou túlam sám po svojich trasách. Tento rok sa dvaja organizátori nedohodli a dali oba tradičné DP na termín 27. januára 2018 a mne sa tak na sobotu 20. 1. spravilo okienko, do ktorého prišla vhod ponuka od Pelého na výjazd do okolia sedla Alpl, neďaleko obce Krieglach v spolkovej krajine Steiermark v Rakúsku. dnes Miroslav Svítek Rakúsko
Túra Túlanie sa zimnou Poľanou na snežniciach Možností na zimnú turistiku je na prelome rokov neúrekom. Poľanu sme chceli pobehať už dávnejšie, ale vždy ťahala proti Tatrám a Fatrám za kratší koniec. A tak sme si zmysleli, že by nebolo zlé spojiť príjemné s užitočným a načrieť do zasneženého sopečného kráľovstva. včera Miroslav Nepšinský Poľana

Z Brusna do Brusna za skalnými trpaslíkmi 13/02/18 16:35 5 príspevkov
    • Nízke Tatry (Medzibrodský kras) a Horehronské podolie

• max: 616 m n. m. – lúka Prídel pod Bukovým dielom

• min: 404 m n. m. – Brusno (most cez Hron)