Impregnačný prípravok Hanwag Care Sponge
Impregnačný prípravok Hanwag Care Sponge Zatvoriť

Rada Ako impregnovať koženo-textilné topánky (+video)

Každé turistické topánky sú naimpregnované vo výrobe, avšak časom pôsobením vody a nečistôt impregnáciu strácajú. Aby materiál, či už textil alebo koža, nenasával vodu, je vhodné topánky impregnovať. Kožu navyše treba aj ošetrovať, aby nevyschla a nepopraskala. Pri celokožených topánkach z nubukovej kože máme viacero možností, pričom stará škola uprednostňuje mazanie – najčastejšie voskom. Pri kombinácii textil - koža treba voliť iný prípravok.

Prípravky

Impregnačných prípravkov je na trhu mnoho. Niektoré sú v klasickom spreji, na báze nejakej prchavej látky, a samotná impregnácia využíva fluorkarbóny – to je tá najmenej ekologická forma. Turisticky orientované značky tento druh impregnácií však už zväčša neponúkajú. Častejšie sa môžeme stretnúť s prípravkami na báze vody s mechanickými rozprašovačmi alebo malými špongiami. Tie úplne najviac eko nepoužívajú ani veľakrát spomínané polyfluórkarbóny (PFC). Výhodou prípravkov na báze vody je aj to, že nemenia vzhľad kože, ako to robia vosky (viď posledné dve foto).

Prečo by nás mali nejaké ekofaktory zaujímať? Nuž preto, lebo každá impregnácia sa zmyje a keďže turistické topánky sa najčastejšie používajú v prírode a najobľúbenejšie destinácie sú v národných parkoch, tak impregnácia tam skončí a nie je dobré, ak obsahuje látky, ktoré sa nerozkladajú a škodia.

1. Vyčistiť

V prvom rade treba obuv dôkladne vyčistiť od nečistôt a prachu. Na hrubšiu špinu môžeme použiť jemnú kefu, na tú jemnejšiu pomôže navlhčená utierka alebo studená voda. V zimnom období je dobrým pomocníkom sneh – po celodennom brodení sa čerstvým snehom sú topánky vyčistené priam dokonale. Samozrejme, len v prípade, ak túra nekončí blatom.

2. Vysušiť

Či už čistené doma vodou alebo na túre snehom, topánky treba usušiť. Pomaly a mimo dosah vykurovacích telies. Príliš rýchle sušenie pri väčšej teplote môže poškodiť kožené časti topánok. Pokiaľ sú úplne premočené, pomôže dovnútra vložiť pokrčené noviny a pravidelne meniť. Nezabudnite vytiahnuť vložky.

3. Naimpregnovať

Čistým a suchým topánkam vytiahneme šnúrky, aby sme sa dostali do každého záhybu. Následne nanášame impregnáciu tak, aby sa povrch materiálov kompletne zmáčal. No nie zas tak, aby impregnácie stekala. Zvýšenú pozornosť treba venovať najmä špici a tým častiam zvršku, ktoré sú blízko podrážky – tieto oblasti sú najviac namáhané. Rovnako venujeme pozornosť záhybom jazyka.

Po naimpregnovaní treba pred obutím počkať, kým impregnácia úplne vyschne a stabilizuje sa na povrchu materiálu. Preto nie je vhodné impregnovať tesne pred túrou, ale radšej predošlý večer.

Video

Impregnovanie topánok Hanwag Banks s impregnáciou tej istej značky si môžete pozrieť v krátkom videu.

Ako často impregnovať?

Ideálne je impregnovať topánky po každej daždivej túre alebo túre v snehu. Nie vždy sa to samozrejme podarí, no úplným minimom by mala byť dôkladná impregnácia aspoň 2x ročne. Pokiaľ veľa chodíte v zime, tak neuškodí interval zahustiť.