Rada

Ako impregnovať koženo-textilné topánky (+video)

31.01.18
Každé turistické topánky sú naimpregnované vo výrobe, avšak časom pôsobením vody a nečistôt impregnáciu strácajú. Aby materiál, či už textil alebo koža, nenasával vodu, je vhodné topánky impregnovať. Kožu navyše treba aj ošetrovať, aby nevyschla a nepopraskala. Pri celokožených topánkach z nubukovej kože máme viacero možností, pričom stará škola uprednostňuje mazanie – najčastejšie voskom. Pri kombinácii textil - koža treba voliť iný prípravok.

Prípravky

Impregnačných prípravkov je na trhu mnoho. Niektoré sú v klasickom spreji, na báze nejakej prchavej látky, a samotná impregnácia využíva fluorkarbóny – to je tá najmenej ekologická forma. Turisticky orientované značky tento druh impregnácií však už zväčša neponúkajú. Častejšie sa môžeme stretnúť s prípravkami na báze vody s mechanickými rozprašovačmi alebo malými špongiami. Tie úplne najviac eko nepoužívajú ani veľakrát spomínané polyfluórkarbóny (PFC). Výhodou prípravkov na báze vody je aj to, že nemenia vzhľad kože, ako to robia vosky (viď posledné dve foto).

Prečo by nás mali nejaké ekofaktory zaujímať? Nuž preto, lebo každá impregnácia sa zmyje a keďže turistické topánky sa najčastejšie používajú v prírode a najobľúbenejšie destinácie sú v národných parkoch, tak impregnácia tam skončí a nie je dobré, ak obsahuje látky, ktoré sa nerozkladajú a škodia.

1. Vyčistiť

V prvom rade treba obuv dôkladne vyčistiť od nečistôt a prachu. Na hrubšiu špinu môžeme použiť jemnú kefu, na tú jemnejšiu pomôže navlhčená utierka alebo studená voda. V zimnom období je dobrým pomocníkom sneh – po celodennom brodení sa čerstvým snehom sú topánky vyčistené priam dokonale. Samozrejme, len v prípade, ak túra nekončí blatom.

2. Vysušiť

Či už čistené doma vodou alebo na túre snehom, topánky treba usušiť. Pomaly a mimo dosah vykurovacích telies. Príliš rýchle sušenie pri väčšej teplote môže poškodiť kožené časti topánok. Pokiaľ sú úplne premočené, pomôže dovnútra vložiť pokrčené noviny a pravidelne meniť. Nezabudnite vytiahnuť vložky.

3. Naimpregnovať

Čistým a suchým topánkam vytiahneme šnúrky, aby sme sa dostali do každého záhybu. Následne nanášame impregnáciu tak, aby sa povrch materiálov kompletne zmáčal. No nie zas tak, aby impregnácie stekala. Zvýšenú pozornosť treba venovať najmä špici a tým častiam zvršku, ktoré sú blízko podrážky – tieto oblasti sú najviac namáhané. Rovnako venujeme pozornosť záhybom jazyka.

Po naimpregnovaní treba pred obutím počkať, kým impregnácia úplne vyschne a stabilizuje sa na povrchu materiálu. Preto nie je vhodné impregnovať tesne pred túrou, ale radšej predošlý večer.

Video

Impregnovanie topánok Hanwag Banks s impregnáciou tej istej značky si môžete pozrieť v krátkom videu.

Ako často impregnovať?

Ideálne je impregnovať topánky po každej daždivej túre alebo túre v snehu. Nie vždy sa to samozrejme podarí, no úplným minimom by mala byť dôkladná impregnácia aspoň 2x ročne. Pokiaľ veľa chodíte v zime, tak neuškodí interval zahustiť.

Ako impregnovať koženo-textilné topánky (+video) 14/06/18 14:56 9 príspevkov

Túra Na Baranec cez Žiarsku chatu a Žiarske sedlo V Žiarskej doline som dávno nebol. Jednak tam padla lavína storočia a zmenila ju na nepoznanie, jednak tam lesníci ťažili jedna báseň a tak som si vyberal iné destinácie, keď ma zavialo do Západných Tatier. Toto leto som si však išiel spraviť reparát do starej známej doliny, kam som pred rokmi chodil v lete aj v zime často. Výber tentokrát padol na okruh na Baranec cez Žiarsku chatu, Žiarske sedlo a dolu priamo do ústia doliny. 06/08/18 Ľubomír Mäkký Západné Tatry
MTB Hrebeňom Javorníkov z Makova do Čadce na biku Keď som už od tepla nevedel vydržať a navyše sa meteorológovia začali vyhrážať tropickou vlnou horúčav, odskočil som si trochu sa schladiť na Kysuce. Do Čadce je to plus mínus rovnako ďaleko ako do Terchovej, teda na otočku maximálna vzdialenosť. Vybral som si hrebeň Javorníkov a hoci tam nevedie cykloznačka, myslím, že by ju tam pokojne mohli vyznačiť. Na moje prekvapenie bolá celá trasa veľmi pekne jazditeľná a turistiky pri bicykli bolo minimum. No nepredbiehajme. 02/08/18 Ľubomír Mäkký Javorníky
Recenzia Deuter AirContact Lite 50+10 Medzi klasickými dvojkomorovými batohmi patrí u nás model AirContact nemeckej značky Deuter dlhodobo medzi to najlepšie, čo si turista môže dopriať. Robustné materiály, prepracovaný chrbtový systém a množstvo funkčných detailov sa však podpíše na hmotnosti, na ktorú kritickým okom pred nákupom pozerá nejeden turista. A to napriek tomu, že pri viacdňových túrach naťažko je rozdiel pár stoviek gramov navyše zanedbateľný. Pre tých je tu verzia Lite, ktorá je oproti bežnej o 940 gramov ľahšia, ale aj stráca 5 litrov objemu. 01/08/18 Ľubomír Mäkký Batohy

Túra Skalné mesto Koľvek a Čierna hora z Kluknavy Veľmi rád sa túlam po miestach málo známych, tam, kde si môžem užiť relatívne nedotknutú prírodu, kde len sem-tam stretnem človiečika. Na východnom Slovensku sa ešte stále dajú objaviť takéto miesta, pre mnohých úplne neznáme. Preto keď som sa na nete našiel informácie o skalnom meste Koľvek, Čiernej hore, Rozsypanej skale a Roháčke, hneď som vedel, že tam raz musím ísť. dnes Viktor Baláž Čierna hora
Búda Senník Dolina pod Lyscom Počas mojej dvojdňovej túlačky v októbri 2017 som pri stúpaní na Lysec v Ostrôžkach naďabil na lúku Dolina, kde sa nachádza vcelku príhodný objekt na vandrácke prespanie. Objektom je síce senník, ale v pohorí, kde nie je veľa iných možností prístrešia, môže poslúžiť. včera Henrich Tomáš Ostrôžky
Túra Dámska jazda Tatrami po lejakoch Predposledný júlový víkend sme mali s kamarátkami dlhšie naplánovanú dámsku túru bez detí a manželov. Keďže kalendáre sú plné a babysittingy dlho dopredu vybavené, s termínom sa nedá hýbať ani vtedy, ak začiatok túry vychádza na deň po tom, čo v Tatrách povodne odniesli niekoľko mostov. Veď vrátiť sa dá vždy, hovoríme si a optimisticky balíme stredne veľké batohy so spacákmi a ďalšie rekvizity, ktoré teraz pri malých deťoch používame dosť zriedkavo. 17/08/18 Soňa Mäkká Vysoké a Belianske Tatry