Rada

Ako impregnovať koženo-textilné topánky (+video)

31.01.18
Každé turistické topánky sú naimpregnované vo výrobe, avšak časom pôsobením vody a nečistôt impregnáciu strácajú. Aby materiál, či už textil alebo koža, nenasával vodu, je vhodné topánky impregnovať. Kožu navyše treba aj ošetrovať, aby nevyschla a nepopraskala. Pri celokožených topánkach z nubukovej kože máme viacero možností, pričom stará škola uprednostňuje mazanie – najčastejšie voskom. Pri kombinácii textil - koža treba voliť iný prípravok.

Prípravky

Impregnačných prípravkov je na trhu mnoho. Niektoré sú v klasickom spreji, na báze nejakej prchavej látky, a samotná impregnácia využíva fluorkarbóny – to je tá najmenej ekologická forma. Turisticky orientované značky tento druh impregnácií však už zväčša neponúkajú. Častejšie sa môžeme stretnúť s prípravkami na báze vody s mechanickými rozprašovačmi alebo malými špongiami. Tie úplne najviac eko nepoužívajú ani veľakrát spomínané polyfluórkarbóny (PFC). Výhodou prípravkov na báze vody je aj to, že nemenia vzhľad kože, ako to robia vosky (viď posledné dve foto).

Prečo by nás mali nejaké ekofaktory zaujímať? Nuž preto, lebo každá impregnácia sa zmyje a keďže turistické topánky sa najčastejšie používajú v prírode a najobľúbenejšie destinácie sú v národných parkoch, tak impregnácia tam skončí a nie je dobré, ak obsahuje látky, ktoré sa nerozkladajú a škodia.

1. Vyčistiť

V prvom rade treba obuv dôkladne vyčistiť od nečistôt a prachu. Na hrubšiu špinu môžeme použiť jemnú kefu, na tú jemnejšiu pomôže navlhčená utierka alebo studená voda. V zimnom období je dobrým pomocníkom sneh – po celodennom brodení sa čerstvým snehom sú topánky vyčistené priam dokonale. Samozrejme, len v prípade, ak túra nekončí blatom.

2. Vysušiť

Či už čistené doma vodou alebo na túre snehom, topánky treba usušiť. Pomaly a mimo dosah vykurovacích telies. Príliš rýchle sušenie pri väčšej teplote môže poškodiť kožené časti topánok. Pokiaľ sú úplne premočené, pomôže dovnútra vložiť pokrčené noviny a pravidelne meniť. Nezabudnite vytiahnuť vložky.

3. Naimpregnovať

Čistým a suchým topánkam vytiahneme šnúrky, aby sme sa dostali do každého záhybu. Následne nanášame impregnáciu tak, aby sa povrch materiálov kompletne zmáčal. No nie zas tak, aby impregnácie stekala. Zvýšenú pozornosť treba venovať najmä špici a tým častiam zvršku, ktoré sú blízko podrážky – tieto oblasti sú najviac namáhané. Rovnako venujeme pozornosť záhybom jazyka.

Po naimpregnovaní treba pred obutím počkať, kým impregnácia úplne vyschne a stabilizuje sa na povrchu materiálu. Preto nie je vhodné impregnovať tesne pred túrou, ale radšej predošlý večer.

Video

Impregnovanie topánok Hanwag Banks s impregnáciou tej istej značky si môžete pozrieť v krátkom videu.

Ako často impregnovať?

Ideálne je impregnovať topánky po každej daždivej túre alebo túre v snehu. Nie vždy sa to samozrejme podarí, no úplným minimom by mala byť dôkladná impregnácia aspoň 2x ročne. Pokiaľ veľa chodíte v zime, tak neuškodí interval zahustiť.

Ako impregnovať koženo-textilné topánky (+video) 14/06/18 14:56 9 príspevkov

Túra Vyvieranie a Demänovská hora – skryté poklady Demänovskej doliny Demänovská dolina patrí medzi najnavštevovanejšie horské lokality na Slovensku. Napriek tomu je možné aj tu nájsť zákutia, kde stretnete minimum ľudí, hoci známe miesta praskajú vo švíkoch. Jednou z takýchto lokalít je tiesňava Vyvieranie. Po jej absolvovaní je možné pokračovať na Pusté, Krakovu hoľu alebo opačne na Demänovskú horu. My sme si s Kubkom vybrali druhú možnosť. Ide o nenáročnú túru, ktorú môžete ísť celý deň v ležérnom tempe, prípadne ju svižnejšie obehnete za poobedie. 26/09/19 Ľubomír Mäkký Nízke Tatry
Recenzia Detská nepremokavá bunda Skogstad Vadsø S nárastom výkonnosti dieťaťa rastú nielen prejdené kilometre a nastúpané metre, ale aj nutnosť kvalitnej výbavy. Ako bunda už nestačí lepší pršiplášť z hypermarketu, treba už serióznejšiu. Jednak s ohľadom na hmotnosť, ale aj šírku použitia – či už do veterného alebo daždivého počasia. Hoci osemročné dieťa sa ešte nepotí ako dospelák, už treba brať ohľad aj na priedušnosť. Tento rok Kubko preto nosí bundu Vadsø od Nórskeho Skogstad. dnes Ľubomír Mäkký Oblečenie
Test JetBoil Zip – sada variča a hrnca s výmenníkom Váži to necelých 600 gramov a "vnútri" je takmer 12 litrov horúceho čaju. Čo je to? No predsa kompaktná sada variča, hrnca a malej plynovej kartuše. Sedí to samozrejme za podmienky, že máte po ruke počas túry zdroj pitnej vody. Takýmto sadám sa tiež hovorí PCS – personal cooking system, po našom varná sada pre jednotlivca. Prinášame predstavenie najmenšieho modelu značky JetBoil, modelu Zip. 11/09/19 Ľubomír Mäkký Varenie a jedlo

Správa Novela zákona o lesoch by mala pomôcť ochrane prírody Minulý týždeň schválil parlament popri novele zákona o ochrane prírody a krajiny aj novelu zákona o lesoch. Tá obsahuje viaceré ustanovenia, ktoré môžu pomôcť ochrane prírody. Paradoxne ide o prvý všeobecne záväzný právny predpis definujúci bezzásahový režim v slovenskej legislatíve. Okrem iného sa zaoberá ochranou pralesov a pralesových zvyškov, povoľuje tiež pasenie hospodárskych zvierat na lesných pozemkoch, ak si to vyžaduje program starostlivosti o chránené územie. Podľa zákona o ochrane prírody sa budú schvaľovať programy starostlivosti na územiach NATURA 2000. včera Soňa Mäkká Správy
Ferrata Dolomity – Tofana di Mezzo a Tofana di Dentro Tofany sú jednou z najznámejších častí Dolomitov. Výstup na Tofanu di Rozes som opísal v minulom článočku, v tomto opíšem okruh cez Tofanu di Mezzo a Tofanu di Dentro, ktorý som absolvoval hneď ďalší deň. Až večer pred túrou som si pozrel odhadované časy ferrát a trochu som sa naľakal. Naštudoval som si zopár ústupových trás, avšak dúfal som, že okruh zvládnem celý podľa pôvodného plánu. včera Martin Knor Zaistené cesty (via ferrata, klettersteig)