Protipožiarna rozhľadňa na Rovienkach
Protipožiarna rozhľadňa na Rovienkach Zatvoriť

Túra Zimný okruh okolo Klenovej

Keď nás povinnosti v ultra-trailovom združení zaviali do oblasti Chtelnice, Perinbaba sa práve rozhodla poriadne ponatriasať periny. A tak sme sobotný večer špekulovali nad viacerými možnosťami túr v Považskom Inovci. Napokon sme sa ale rozhodli vyraziť priamo od chaty v oblasti Výtok. Snehu bolo dosť aj tu a nebolo treba sa za krásnou zimnou prírodou nikam presúvať.

1 deň
zima – 21.01.2017
Malé Karpaty (CHKO Malé Karpaty)
Chtelnica (bus)
Výtok (parkovisko pri chatách)
» č.1079 Malé Karpaty, Červ. Ka… (1:50.000)

Z Výtoku vedú cesty na všetky svetové strany. Hostiteľ nám odporučil okruh okolo dominantného vrcholu tejto časti Malých Karpát - Klenovej. Okrem zasneženého lesa nám sľúbil jaskyňu a novú rozhľadňu.

Výtok – rázcestie pred Malou Klenovou – lúka Kabltek – rozhľadňa Rovienky – Dvoly, rázcestie k pamätníku SNP – Komárová – Výtok

Od chaty vyrážame s Ľubom a Maťom o 9.45 h po zelenej značke. V úžase sledujem, že Maťo si v 15 centimetroch nového prašanu vykračuje v bežeckých teniskách. Myslím, že dnes sa nebudem sťažovať, že som si nevzala návleky.

Prvý úsek vedie iba miernym stúpaním po obyčajnej zvážnici, ale takéto zasnežené to vyzerá parádne. Neďaleko rázcestia Malá Klenová sa stretneme s červenou značkou a podľa inštrukcií odbáčame doľava. Na veľkej lúke Kabltek sa pozdravíme so snehuliakom a meníme zvážnicu za užší chodník. Stromy a kríky sú obalené hrubou vrstvou snehu. Zimná rozprávka v priamom prenose. Občas schytám za krk dávku snehu, lebo Ľubovi sa zdá vtipné ťahať konáre stromov, pod ktorými idem. Chcem mu to vrátiť, ale poriadne nepozriem, kam vedie konár, takže sa osprchujem aj sama. Na traverze Klenovej minieme jeden pekný výhľad a potom nás čaká sľubovaná jaskyňa. Odtiahneme dvere, ale ďalej nevstupujeme, len svietime čelovkami. Peter nás varoval, že hneď za vchodom je 7-metrová hlboká jama. Naozaj je.

Za jaskyňou začíname prudšie klesať lesom. Stromy sú tu obalené akoby snehovými guľami. Onedlho vchádzame do úseku, kde sa sneh drží na stromoch z jednej strany takmer po celom kmeni, a tak les vyzerá ako čiarový kód. Z lesa vyjdeme pod Klenovú, ktorú si z tohto miesta môžeme obzrieť v plnej paráde. Teraz stojíme na asfaltke a chalani navrhujú ísť pohľadať rozhľadňu, ktorá by mala byť niekde tu. Vidíme dve cesty, vyberáme si tú, ktorá stúpa, lebo máme utkvelú predstavu, že rozhľadňa má byť na vyvýšenom mieste. Napokon ju zbadáme cez les vpravo dole, sme už vo výške jej horných poschodí. Zbehneme teda krížom cez les. Zbehnúť k rozhľadni, na tom sa bavím, až kým sme pri nej. Je to pekná drevená stavba, oficiálne Monitorovacia protipožiarna veža s kamerovým systémom. Je prístupná aj turistom, žiadny zákaz vstupu tu nie je. Pre záujemcov pripájam odkaz na článok o rozhľadni v letnom období od Andrey Grunskej.

Zhora je naozaj pekný výhľad. Síce len polkruhový kvôli Klenovej a lesu, z ktorého sme prišli, ale predpokladám, že stavba protipožiarnej rozhľadne na tomto mieste má svoje opodstatnenie.

Vraciame sa spodnou cestou a pokračujeme po červenej po rázcestník Dvoly. Ide to dobre a rýchlo. Pri rázcestí nás víta les smerovníkov – turistický, cyklistický aj lyžiarsky. Okrem nich tabuľa náučného chodníka Brezová – Košariská s mapkou a textom o Brezovských Karpatoch a ovplyvňovaní neživej prírody činnosťou človeka.

Keď to všetko preštudujeme, pokračujeme tento raz po modrej značke k sedlu Komárová. Stúpame asi polhodinku lesnou cestou. Môžeme si vybrať, či ideme v koľajach, kde je síce menej snehu, ale každým krokom čvachtáme v blate, alebo stredom, kde je vyšší sneh. Postupne vychádzame do pekného sedla nad rezerváciou Ševcova skala. Do sedla Komárová to máme ešte asi 10 minút. Je to tu o niečo viac otvorené a začína snežiť. V sedle Komárová vidíme bežkárske stopy, a tak vtipkujeme na adresu bežkovania v Malých Karpatoch. Sneh sa tu obvykle dlho neudrží, tak sa hovorí, že akonáhle nasneží, bežkári okamžite berú dovolenku a idú si to rýchlo užiť. Dnes sme v rovnakej pozícii, včera nasnežilo, ale citeľne sa oteplilo, snehová výzdoba zo stromov opadáva, takže sme vystihli najlepší čas.

Vchádzame do lesa a pokračujeme po žltej značke, čím sme v rámci jednej túry vyskúšali kompletnú paletu turistických značiek používaných na Slovensku.

Les je tu pekný, vysoký, trochu zahmlený, takže sa kvôli foteniu flákam a chalani mi odbiehajú. Poslednú pasáž po Výtok musím teda poriadne zrýchliť, aby som ich dobehla. Zmeškala som muflóny, Maťo ich má aspoň na videu.

Onedlho sme v cieli a nás čaká len trochu adrenalínový zjazd po zasneženej ceste okolo vodných nádrží Výtok ("Výtek") a Chtelnica ("Chtelnická priehrada") do Chtelnice. Bola to príjemná prechádzka. Rozhľadňu si ukladám tiež do zoznamu cieľov v letnom období.