Ponožky Devold Energy Ankle
Ponožky Devold Energy Ankle Zatvoriť

Recenzia Ponožky Devold Energy, Hiking liner, Multi medium

Nórska značka Devold je spätá s merino vlnou, pričom najčastejšie ju možno vidieť na funkčnom spodnom prádle. Okrem prvej vrstvy však ponúka aj vlnené svetre, merino mikiny, či ponožky. A práve z poslednej skupiny už niekoľko mesiacov používam troch zástupcov – model Energy, Hiking liner a Multi medium.

Výrobca
Devold
Model
Energy Ankle, Hiking Liner, Multi Medium
Typ
turistické merino ponožky
Páči sa mi
strih, anatomické tvarovanie, rôzne funkčné zóny, pohodlie, ani v jednom modeli som nemal ani náznak otlakov
Nepáči sa mi
Obchody
E-shop distribútora: scandinaviashop.cz

Devold Energy Ankle

Model Energy je svojim vzhľadom typická športová ponožka. Funkčné zóny sú farebne odlíšené a prítomná je jedna výrazná farba – na pánskom modeli zelená. Dĺžka nadčlenkovej časti naznačuje určenie do teplejšieho počasia, hoci materiálovo a pohodlím by mohli byť fajn aj pre trojsezónne používanie. V zime možno poslúžia ultrabežcom, čo sa radi v snehu brodia v bežeckých teniskách. Na hornom leme sú reflexné obdĺžniky, ktoré ocenia najmä cyklisti pre lepšiu viditeľnosť na ceste.

Ponožky sú síce tenšie, no na viacerých zónach zosilené kvôli prevencii otlakov. Pohodlie poskytujú preto takmer ako stredne hrubé ponožky, pričom nohy sa v nich neprehrievajú ani v teplejšom počasí. Sú anatomicky tvarované s odlišným strihom pre pravú a ľavú nohu. Majú mierne sťahujúci efekt, no nejde o vyložene kompresný model.

Materiálovo ide o merino vlnu (55 %), polyamin (42 %), elastan (2 %) a reflexné vlákno (1 %).

Devold Hiking Liner

Ľahká tenká ponožka vhodná ako liner na zimu alebo aj samostatne vo veľmi teplom počasí. Dizajnovo je striedmejšia ako model Energy – celá ponožka je stredne šedého odtieňa, vzhľadovo dominuje dvojpásik cez prsty vo výraznej modrej a zelenej farbe.

Hoci ide o tenký model, aj tu sú viaceré funkčné zóny dosiahnuté odlišným pletením a cez chodidlo v strede je sťahujúca zóna zabraňujúca posunu ponožky. Presné držanie tvaru na nohe je dôležité najmä pri použití ako liner pod hrubšou zimnou ponožkou. Preto je tiež dobré, že aj tento model má strih s prihliadnutím na pravú resp. ľavú nohu.

Zloženie je podobné ako pri predošlom modeli – merino vlna 57 %, polyamid 41 %, elastan 2 %.

Devold Multi Medium

Hrubšia ponožka s froté stielkou vhodná do bežnej slovenskej zimy, resp. chladnejších dní v prechodnom období. Severania majú pre ňu síce označenie medium, no ide o ponožku, ktorá je už na prvý dotyk hrubšia ako bežné mid-weight modely iných značiek. Dizajnovo je konzervatívnejšia – čiernu dopĺňa len stredne šedý panel v oblasti prstov. Funkčné zóny však má aj táto ponožka. Strih je symetrický, t. j. bez odlíšenia pravej a ľavej.

Nielen hrúbkou, ale aj zložením cieli model do chladnejšieho počasia – merino vlna 68 %, polyamid 30 %, elastan 2 %.

Skúsenosti z používania

Model Energy som si obľúbil najmä v teplejšom počasí, no aj v prechodnom sa dajú ponožky použiť, najmä pri intenzívnejšom pohybe. Sú ideálnym spoločníkom pre turistické polovičky – bežne ich nosím do týchto a týchto.

Pri všetkých modeloch je pozitívom výrazný podiel vlny, no zároveň dostatočné doplnenie polyamidom, vďaka čomu ponožky jednak odolávajú pachom a izolujú, no taktiež držia tvar a sú dostatočne mechanicky odolné.

Pri modeli Multi medium cítiť zvýšený podiel vlny aj v tom, že neodvádzajú tak rýchlo pot, ako modely podobnej hrúbky s menším podielom vlny. Zato veľmi dobre izolujú a nechladia, ani keď sú vlhké. Preto by som ich odporučil menej potivým, no zimomrivejším jedincom.

Model Hiking Liner používam výhradne v horúcom počasí, lebo linery pod hrubé ponožky nepoužívam. Osvedčili sa, lebo ani po dlhších túrach v polovičkách neboli náznaky otlakov a v horúcom počasí sa v nich v neprehrievala noha. Na druhej strane som však pre ich výrazne nižší objem musel topánky šnurovať na tuhšie.

Ako vidieť na fotkách, ponožky mám vo verzii 41 - 43, no topánky nosím 44. Väčšinou si vyberám o číslo menšie ponožky, lebo mám tenké nohy a väčšie ponožky mi horšie držia. Zároveň je to však dôvod, pre ktorý tenšie ponožky rýchlejšie zničím. Na testovaných ponožkách sa to už aj mierne prejavilo na modeli Hiking Liner, ktorý som popri turistickom použití veľa nosil aj ako každodennú ponožku.

Ponožky Devold hodnotím ako dobrých zástupocov merina v ponožkovom svete. Kto rád nosí Devold spodné prádlo a ponožky z tohto materiálu mu vyhovujú, bude s nimi spokojný. Zo spomínanej trojice ma najviac oslovil model Energy.