Ponožky Devold Energy, Hiking liner, Multi medium

14.02.18
Nórska značka Devold je spätá s merino vlnou, pričom najčastejšie ju možno vidieť na funkčnom spodnom prádle. Okrem prvej vrstvy však ponúka aj vlnené svetre, merino mikiny, či ponožky. A práve z poslednej skupiny už niekoľko mesiacov používam troch zástupcov – model Energy, Hiking liner a Multi medium.

Devold Energy Ankle

Model Energy je svojim vzhľadom typická športová ponožka. Funkčné zóny sú farebne odlíšené a prítomná je jedna výrazná farba – na pánskom modeli zelená. Dĺžka nadčlenkovej časti naznačuje určenie do teplejšieho počasia, hoci materiálovo a pohodlím by mohli byť fajn aj pre trojsezónne používanie. V zime možno poslúžia ultrabežcom, čo sa radi v snehu brodia v bežeckých teniskách. Na hornom leme sú reflexné obdĺžniky, ktoré ocenia najmä cyklisti pre lepšiu viditeľnosť na ceste.

Ponožky sú síce tenšie, no na viacerých zónach zosilené kvôli prevencii otlakov. Pohodlie poskytujú preto takmer ako stredne hrubé ponožky, pričom nohy sa v nich neprehrievajú ani v teplejšom počasí. Sú anatomicky tvarované s odlišným strihom pre pravú a ľavú nohu. Majú mierne sťahujúci efekt, no nejde o vyložene kompresný model.

Materiálovo ide o merino vlnu (55 %), polyamin (42 %), elastan (2 %) a reflexné vlákno (1 %).

Devold Hiking Liner

Ľahká tenká ponožka vhodná ako liner na zimu alebo aj samostatne vo veľmi teplom počasí. Dizajnovo je striedmejšia ako model Energy – celá ponožka je stredne šedého odtieňa, vzhľadovo dominuje dvojpásik cez prsty vo výraznej modrej a zelenej farbe.

Hoci ide o tenký model, aj tu sú viaceré funkčné zóny dosiahnuté odlišným pletením a cez chodidlo v strede je sťahujúca zóna zabraňujúca posunu ponožky. Presné držanie tvaru na nohe je dôležité najmä pri použití ako liner pod hrubšou zimnou ponožkou. Preto je tiež dobré, že aj tento model má strih s prihliadnutím na pravú resp. ľavú nohu.

Zloženie je podobné ako pri predošlom modeli – merino vlna 57 %, polyamid 41 %, elastan 2 %.

Devold Multi Medium

Hrubšia ponožka s froté stielkou vhodná do bežnej slovenskej zimy, resp. chladnejších dní v prechodnom období. Severania majú pre ňu síce označenie medium, no ide o ponožku, ktorá je už na prvý dotyk hrubšia ako bežné mid-weight modely iných značiek. Dizajnovo je konzervatívnejšia – čiernu dopĺňa len stredne šedý panel v oblasti prstov. Funkčné zóny však má aj táto ponožka. Strih je symetrický, t. j. bez odlíšenia pravej a ľavej.

Nielen hrúbkou, ale aj zložením cieli model do chladnejšieho počasia – merino vlna 68 %, polyamid 30 %, elastan 2 %.

Skúsenosti z používania

Model Energy som si obľúbil najmä v teplejšom počasí, no aj v prechodnom sa dajú ponožky použiť, najmä pri intenzívnejšom pohybe. Sú ideálnym spoločníkom pre turistické polovičky – bežne ich nosím do týchto a týchto.

Pri všetkých modeloch je pozitívom výrazný podiel vlny, no zároveň dostatočné doplnenie polyamidom, vďaka čomu ponožky jednak odolávajú pachom a izolujú, no taktiež držia tvar a sú dostatočne mechanicky odolné.

Pri modeli Multi medium cítiť zvýšený podiel vlny aj v tom, že neodvádzajú tak rýchlo pot, ako modely podobnej hrúbky s menším podielom vlny. Zato veľmi dobre izolujú a nechladia, ani keď sú vlhké. Preto by som ich odporučil menej potivým, no zimomrivejším jedincom.

Model Hiking Liner používam výhradne v horúcom počasí, lebo linery pod hrubé ponožky nepoužívam. Osvedčili sa, lebo ani po dlhších túrach v polovičkách neboli náznaky otlakov a v horúcom počasí sa v nich v neprehrievala noha. Na druhej strane som však pre ich výrazne nižší objem musel topánky šnurovať na tuhšie.

Ako vidieť na fotkách, ponožky mám vo verzii 41 - 43, no topánky nosím 44. Väčšinou si vyberám o číslo menšie ponožky, lebo mám tenké nohy a väčšie ponožky mi horšie držia. Zároveň je to však dôvod, pre ktorý tenšie ponožky rýchlejšie zničím. Na testovaných ponožkách sa to už aj mierne prejavilo na modeli Hiking Liner, ktorý som popri turistickom použití veľa nosil aj ako každodennú ponožku.

Ponožky Devold hodnotím ako dobrých zástupocov merina v ponožkovom svete. Kto rád nosí Devold spodné prádlo a ponožky z tohto materiálu mu vyhovujú, bude s nimi spokojný. Zo spomínanej trojice ma najviac oslovil model Energy.

Ponožky Devold Energy, Hiking liner, Multi medium 14/02/18 00:00 nová téma

Predstavenie Millet Prolighter 30+10 – ľahký technický batoh S odľahčeným výstrojom sa v posledných rokoch roztrhlo vrece a technické batohy nie sú výnimkou. Pri výbere správneho kúsku je totiž v obchode hmotnosť veľmi ľahko porovnateľnou veličinou. Nižšia hmotnosť sa však niekde prejaviť musí – či už striedmejšou výbavou alebo výrazne odľahčenými materiálmi. Francúzsky Millet sa v prípade tridsaťlitrového modelu Prolighter s hmotnosťou máličko presahujúcou 1 kg vybral prvou cestou. 05/12/18 Ľubomír Mäkký Batohy
Test Batoh Fjällräven Keb Hike 30 Tento batoh je postavený na rovnakom chrbtovom systéme ako sesterský model Abisko Hike, o ktorom sme písali nedávno. Je však určený do chladnejších dní, predovšetkým do zimných podmienok, a keďže patrí do radu Keb Touring, je plnohodnotne vybavený pre ľahšiu formu skialpu. Hoci Fjällräven zabŕda aj do horolezectva radou Bergtagen, Keb Touring ostáva pri technickejšom zimnom trekingu, do ktorého patrí aj turistika na skialpoch, tzv. skitouring. 28/11/18 Ľubomír Mäkký Batohy
Recenzia Merino boxerky Devold Hiking Jednou z prvých funkčných vecí, ktoré som pred takmer 20 rokmi kúpil z brigádnických študentských zárobkov, boli ponožky a boxerky. Doteraz si myslím, že spolu s kvalitnými topánkami ide o úplný základ toho, čo treba na turistiku mať. Zvyšok sa dá improvizovať, resp. postupne dokupovať, pokiaľ človek robí turistiku pravidelne. Od minuloročnej jesene pravidelne používam merino boxerky Devold Hiking, ktoré som mal na sebe s výnimkou horúceho leta na takmer každej mojej tohtoročnej túre a v článku sa podelím o svoje skúsenosti. 21/11/18 Ľubomír Mäkký Oblečenie

Túra Na Vápeč cez Baské Strážovské vrchy som naposledy brázdil pred tromi rokmi s parťákmi. Náš pôvodný zámer prejsť trasu z Vrícka do Hornej Poruby nakoniec nevyšiel a skončili sme v Zliechove. Vypadol tak jeden z našich hlavných cieľov – Vápeč. V hlave som ho však držal poctivo ďalej, a keďže nás tohtoročné „leto“ nie a nie opustiť, zosnoval som okolo tejto vápencovej hrudy trasu. Parťák sa tentoraz nenašiel, a tak som vyrazil sám. dnes Radoslav Jurčina Strážovské vrchy
Rozhovor Na behu ma najviac baví sloboda, voľnosť a príroda Lucia Dobrucká je mladá slovenská ultrabežkyňa, ktorá si v posledných sezónach pripísala na účet viacero výborných výsledkov. Lucka je držiteľkou ženského traťového rekordu na Javorníckej stovke z roku 2017, tento rok získala napríklad 2. miesto na Nízkotatranskej stíhačke či 1. miesto na Lazovke. Na prelome augusta a septembra si zabehla najdlhšiu trasu pretekov L´Echappée Belle vo Francúzsku, na ktorej získala 3. miesto vo svojej kategórii a 6. miesto v celkovom poradí medzi ženami. V celoročnej lige Slovak Ultra Trail si vlani vybojovala 3. miesto, tento rok poskočila na 2. priečku. Lucka je členkou ultrabežeckého tímu Slovak Ultra Trail. Na moje otázky o behu a živote okolo neho odpovedala v nasledujúcom rozhovore. včera Júlia Batmendijnová Rozhovory
Túra Ako drobec prešiel z Magurky na útulňu Ďurková Predpoveď počasia hlási posledné teplé dni na horách. Bez úvah o tom, či ide o hoax alebo pravdu, predĺžený víkend je už mesiac naplánovaný, vyrážame na Donovaly. Program za pochodu prispôsobujeme zmene počasia, najmladšiemu členovi balíme od krátkych rukávov až po zimnú vetrovku, skrátka úplne všetko. Pre nedostatok priestoru v kufri auta nám dospelým musí postačiť pár funkčných tričiek s termo mikinou na vrch. V priebehu víkendu teplota klesá z 25 na 10 stupňov. Prognózy počasia nás neodradili, v piatok šliapeme na hrebeň Nízkych Tatier a útulňu Ďurková. včera Karolína Dobiašová Nízke Tatry

Ponožky Devold Energy, Hiking liner, Multi medium 14/02/18 00:00 nová téma
    • Devold

• Energy Ankle, Hiking Liner, Multi Medium

• turistické merino ponožky

• strih, anatomické tvarovanie, rôzne funkčné zóny, pohodlie, ani v jednom modeli som nemal ani náznak otlakov