Hnilecké vrchy (autor foto: Ronald Koch)
Hnilecké vrchy (autor foto: Ronald Koch) Zatvoriť

Túra Sikľavá skala, Vysoký vrch a Slovinská skala

Hnilecké vrchy, podcelok Volovských vrchov, síce nevynikajú nadmorskou výškou ani popularitou, no prírodných krás ponúkajú dostatok. Či nás zaujme jaskyňa Šarkanova diera, výhľady z Vysokého vrchu alebo obce s baníckou minulosťou, Hnilecké vrchy nesklamú.

1 deň
zima – 02.01.2018
Slovenské rudohorie: Volovské vrchy - Hnilecké vrchy
Prameň v Poráči
Spišská Nová Ves (vlak, bus) - Olcnava (vlak, bus)
Slovinky (bus) - Krompachy (vlak, bus)
» č.1109 Spiš, Levočské vrchy (1:50.000)

Kvôli práci v Česku sa mi nedarí navštevovať slovenské lesy tak často ako za študentských čias, o to menej ešte písať na Hikingu. Po dlhšej dobe sa načrtla možnosť užiť si s klubom príjemnú túru známymi krajmi v okolí Poráča. To, čo spočiatku vyzeralo ako prechádzka v zahmlenom lese, sa neskôr zmenilo na fotografické orgie. No poďme pekne od začiatku.

Olcnava – vodopád Sikľavá skala – Vysoký vrch – Poráč – Suchinec – Slovinská skala (Romanova tureň) – Slovinky

Začiatky túry sa niesli v znamení depresívnych scenérií kameňolomu, ocele odstavených strojov, hrdzavejúcich stĺpov, vrcholcov zničených kopcov zahalených v nízkej oblačnosti. Estetika rozpadu ma očarila, nechal som zvyšok skupiny ísť vopred a venoval sa fotografii. Ďalej som pokračoval známou cestou v tichosti sám. Treba sa pripraviť na vodnatý úsek zelenej značky v časti od kameňolomu. Istú chvíľu potok tečie presne v dráhe pohybu a možnosti sa mu vyhnúť sú veľmi limitované, pri napr. intenzívnych zrážkach sú mokré nohy istotou. Les pri chodníku sa cestou mení, spravidla s pribúdajúcou diaľkou a nadmorskou výškou nadobúda svoju divokosť, čo sa prejaví občasným preliezaním padnutých starých kmeňov.

Prichádzam k vodopádu Sikľavá skala, kde sa stretávam so zvyškom oddychujúcej skupinky. Názov má podobný ako Šiklavá skala pri neďalekých Matejovciach, no netreba sa zmýliť, ide o dva rôzne útvary. Zelená značka pokračuje nad vodopád prudkým stúpaním. Odštepuje sa skupina nadšencov Šarkanovej diery, pokračujú náučným chodníkom.

Viditeľnosť ďalej klesá, ako sa zabárame do oblakov, a s ňou miestami aj orientácia. Pod Vysokým vrchom sa rozhodujeme, či sa oplatí čakať na zázrak v podobe čistého neba, či voliť istotu teplej krčmy so studeným pivom. Naviac v Poráči nájdete remeselný pivovar Buchvald, čo pre mňa ako milovníka kvalitného piva bol silný argument. Ale...

Predsa len sme zaregistrovali zvýšenie jasu a pri pohľade nad nás obloha vzbudzovala nádej. Inverzná oblačnosť sa rozhodla usadiť hlbšie do dolín. Zmena plánu, všetci vyťahujeme zrkadlovky a nevieme sa dofotiť ďalekých výhľadov. Vysoký vrch so svojou výškou 874 m n. m. nie je žiaden obor, no svoju funkciu lokálnej dominanty plní skvele.

Kruhový výhľad zahŕňa celé Tatry, najvýraznejšie vidno Vysoké, Belianske a z Nízkych Tatier iba Kráľovu hoľu. Smerom na sever sa nachádzajú Levočské vrchy, na severovýchode sa týči Branisko, hranica regiónov Spiša a Šariša, juhovýchodu kraľuje Kojšovská hoľa a tentoraz je zaujímavý aj južný pohľad k inverziou zahalenému Poráču.

Bol som z časových dôvodov postavený pred neľudskú dilemu – ísť na pivo z pivovaru alebo ostať na kopci a pokúsiť sa o zaujímavé časozberné video s prelievajúcou sa hmlou. Výsledok voľby je viditeľný v priloženom videu. Kvôli pár sekundám videa som obetoval vyše pol hodiny, no výsledok stojí za to. Všetci sme sa stretli v poráčskej krčme a išlo sa ďalej.

Komu sa nebude chcieť pri krajnici zdolávať serpentíny príjazdovej cesty do Poráča, trasa sa dá skrátiť po značke náučného chodníka, ktorý vedie k banskej štôlni Všechsvätých, bohužiaľ uzavretej. Úsek na Suchinec vedie prevažne lúčnym terénom s otvorenými výhľadmi do viacerých smerov. Strmšie stúpanie je očakávateľné v okolí zjazdovky. Opakovane si obzeráme Tatry a Poráč. Snehu tu napadlo o poznanie viac ako na protiľahlých kopcoch a je to cítiť v náročnosti terénu. Aj keď borci vpredu poctivo prešliapavajú sneh, zabáranie je nepríjemné. Teším sa na posledné stúpanie neznačenou cestou na Slovinskú skalu (Romanova tureň).

Chodník v strmom teréne vidieť zreteľne, je jasné že nie sme prvá skupina turistov, ktorá tade v blízkej dobe prešla. Zasneženou planinou v ubúdajúcom svetle pred západom Slnka len tak preletíme, treba čo najskôr stihnúť skalu. Ešte posledné strmé stúpanie na Slovinskú skalu (Romanova tureň, 1014 m) a stojíme pri vrcholovom kríži. Nebol čas poriadne obdivovať strácajúce sa výhľady. Za lepších podmienok by mali byť viditeľné Vysoké Tatry i Kráľova hoľa.

Zostup k zelenej značke prebiehal s čelovkami, a nebol jednoduchý. Všadeprítomný sneh, kamene pod nohami a strmý svah komplikovali pohyb. Nakoniec ale všetci dorazili úspešne na lesnú cestu pod vrchom a ďalej sa dostali na zelenú značku do Sloviniek. Škoda len, že v tme a hmle nebolo z posledných potencionálnych výhľadov nič.

Zhodnotenie

Hiking.sk ponúka viaceré zaujímavé túry v oblasti. Kto má veľa času, môže skúsiť napr. celú hrebeňovku Hnileckých vrchov s najvyšším vrchom Bukovec a určite neopomeniem vyhliadkový Holý vrch. Na rôznych miestach hrebeňa sa nachádzajú rôzne rozsiahle lúky, planiny a skaly. Osobitne zaujímavá musí byť planina Slovinskej skaly na jar. V sezóne kvitnutia šafranov sa rôzne fotogenické scenérie dajú vymyslieť po ceste od Poráča do Závadky. Mimochodom, pivo Buchvald, ktoré som spomínal, čapujú tiež v centre blízkej Spišskej Novej Vsi.

Za fotografie z jaskyne Šarkanova diera ďakujem Ľubomírovi Cupperovi.

Búda Chatrč pod Hrádkom

Na lokálnych trasách západným Podpoľaním veľa možností na skrytie sa niet. Ale iste poteší znalosť búdy pod Hrádkom, ktorá by mohla poslúžiť nielen ako úkryt pred dažďom, ale aj …