Máj v Strážovských vrchoch

05.04.04
Naša trojdenná túra začína asi o 10.hod. v Nitrianskom Rudne. Je krásne slnečné počasie. Jedno predštartovné pivko a už aj stúpame po žltej do sedla na hrebeni. Nádherný kraj, perfektný výhľad.

... Najprv je stúpanie miernejšie cez lúky, neskôr prudšie cez les. Asi za 1,5 hod. sme v sedle. Tu sa stretávame s červenou značkou a smerovník nám hovorí, že na chatu Homôlka je to 8 hodín. Dlho sa nebavíme, len trochu vydýchneme a už sa aj poberáme červenou ďalej. Cesta je veľmi zle značkovaná, veľmi zarastená a tak občas trochu ‘kufrujeme‘. Chodník sa miestami úplne stráca. Terén je dosť zvlnený, stále hore a dole, aj na kopce bez akéhokoľvek výhladu. Teplota stúpa a v horúčave sa nám nešliape príliš dobre. Naviac sa nám míňa voda a po ceste sme na žiadnu nenarazili. Asi o 17.hod. sme v sedle pod Čiernou Horou. Máme toho už plné zuby. Hľadáme vodu, ale žiadnu nenachádzame. A tak sa rozhodujeme, že zídeme do Valašskej Belej. Spúšťame sa po žltej značke zo sedla a asi za necelú hodinku sme v dedine. Oáza v podobe miestnej krčmy nás zachraňuje pretože sme úplne dehydrovaní. Je 6 hodín večer a teplomer ešte stále ukazuje 29°C. Okolo 9. večer nasadáme na autobus a ním sme šupom na Homôlke. Nestaviame prístrešok,ale len rozbalujeme spacáky a kúsok za chatou (či skôr za horským hotelom) Homôlka spíme pod širákom.

Ráno si navaríme dobré raňajky a po modrej stúpame najprv prudko a neskôr ideme už príjemne vrchom skalnatých brál s perfektným výhladom na Javorníky a obce Dolná a Horná Poruba. Po ceste natrafíme na veľmi pekné miesto na táborenie, ale je ešte len dopoludnie a preto máme ešte fúru času a dlhú cestu pred sebou. Neskôr sa stretávame s červenou značkou a po nej schádzame až do osady Kopec. Miestní obyvatelia, veľkí srandisti, zistili, že požiar v obci je len tak asi raz za tri roky, ale smäd majú každý deň, a tak premenili miestnu požiarnu zbrojnicu na krčmu.V spojení s potravinovým obchodíkom zabezpečili 100%-né využitie tejto budovy. Nuž mohli sme vynechať takto ponúknutú možnosť? Určite nie, a preto sme si posedeli a v horúčava dvomi pivkami prispeli k tržbe. Stálo to za to. Miestni štamgasti už od rána mali borovičkové preteky a hlavne rozprávali svoje historky. No asi raz o tom napíšem knihu. Pokračujeme červenou po Kopčianskej doline. Mapa hovorí, že značka ide hore Strednou dolinou, ale je to trochu inak. Značka pokračuje zvážnicou nad touto dolinou a až asi po 1 km schádza dolu do doliny a prekračuje ju. Pozor na odbočku zo zvážnice. Ľahko ju prehliadnete. Značka sa vyšplhá až na druhú stranu doliny a vyústi na nádherné lúky s perfektnou panorámou na vrch Strážov a okolie Posedíme, pokocháme sa a schádzame okolo salaša do obce Košecké Rovné. Na salaši je možnosť nákupu super ovčieho syra. Červená značka pokračuje po asfaltke do obce Zliechov.V horúčave to nie je žiadne zábava a preto i v Zliechove využívame miestnu krčmu a doplňujeme a doplňujeme. Blíži sa večer a my ťaháme cestou smer Čičmany a potom lúkami k lyž.vleku .Pri dolnej stanici to skončíme a rozkladáme si spacáky. Varíme, robíme oheň a kecáme do hviezd.

Ráno meníme plán. Horúčava sa na nás podpísala a preto sa nevraciame na červenú, ale cestou capkáme do Čičman. Nenáhlime sa, úplne voľne sa cárame. V Čičmanoch sa príliš nezdržujeme a červenou stúpame mierne okolo lyž. areálu a zjazdoviek do sedla Javorinka. Vinou zlého značenia na lúkach trochu ‘kufrujeme‘ ale i tak sme o chvíľu v sedle Gápel. Zasa je horúčava a vody nikde. Zásoby sa nám míňajú a preto zbehneme len naľahko do Kohútovej doliny a v potoku naberáme vodu. Vraciame sa späť, pokračujeme po červenej a stúpame lesom na Čičerman. Odtiaľ už je terén krajší a občasné lúky poskytujú možnosti výhľadov. Ešte sedlo Kolenová a v sedle Ovsiar to balíme a schádzame po modrej do obce Čavoj. V krčme robíme kofolové orgie a autobusom sa napokon presúvame späť do Nitrianskeho Rudna.

Správa Nový cykloturistický most cez Moravu pri Kopčanoch Dovoľujem si oznámiť turistickej a cyklistickej verejnosti, že nový most, spájajúci archeopark Mikulčice (Morava) a slovenskú časť predstavujúcu kostolík sv. Margity Antiochijskej pri Kopčanoch, je postavený a začína na ňom bežná prevádzka. 12/10/19 Boro Tomis Správy
Rada Čo má perie, všetko letí – detailne o páperovej výbave Používanie peria pri výrobe outdoorového vybavenia je dlhodobou záležitosťou. Perie spolu s kožušinou tvorilo základ pre vybavenie polárnikov, horolezcov a iných výprav do krajín mrazu a snehu. Dodnes je perie najlepšou „výplňou“ teplého oblečenia, ale hlavne spacích vakov, kde zabezpečuje dostatok izolácie (tepla) i pri najextrémnejších podmienkach. Orientovať sa v tom, aké perie tvorí náplň vášho spacáka, či oblečenia, by mohol pomôcť môj text. Rovnako by vám mohol pomôcť pri výbere či nákupe nového vybavenia. 31/07/19 Boro Tomis Začíname
Príbeh Pohľadnica Sedím v kuchyni pri okne a obzerám si pohľadnicu. Nenašiel som si ju v poštovej schránke, ale zastrčenú pod dverami svojho bytu. Akási pláž, pár hotelov a lodičky, ale to ma nezaujíma. Zaujíma ma text. „Pozdravujeme z dovolenky a tešíme sa na vás doma. Víno výborné, jedlo úžasné. Všetci sme v poriadku.“ Tak to mi naozaj stačí. Pohľadnica má len jednu malú chybu. Polovica, kde obvykle býva adresa, a aj vrch, kde je zvykom vytlačiť destináciu, chýba. Len akési číslo úplne dolu je to, čo hľadám. Nie že by bola pohľadnica vystrihnutá alebo začiernená, to nie. Je len z polovice materiálu strhnutá. Akoby vyšúchaná mokrým prstom, ale nevadí. Dobre viem, kto mi ju poslal, a dobre viem, odkiaľ je. Som veľmi šťastný. A asi nie som sám. 25/05/19 Boro Tomis Príbehy

Reportáž S Mišom Diviakom o citlivom hospodárení v lese Súčasťou Strednej odbornej školy lesníckej v Banskej Štiavnici sú aj školské lesy Kysihýbel, ktoré slúžia budúcim lesníkom na praktické vyučovanie. Vedúcim školských lesov je Mišo Diviak, lesník, učiteľ a náš dlhoročný autor. Prešli sme sa po zrekonštruovanom náučnom chodníku Kysihýbel a hovorili nielen o tom, ako sa hospodári v tunajších lesoch, ale aj v lesoch všeobecne. dnes Soňa Mäkká Reportáže
Túra Z Luhačovíc k Vlárskemu priesmyku Keď som písal príspevok z vlaňajšieho putovania Tri dni Valašskom z Luhačovíc do Ostravice a hľadal som prijateľnú formu záveru článku, zvolil som jeden slovný obrat. O trase, čo kamsi pokračuje a čo skadesi prišla. Bol to aj, ako som si následne uvedomil, určitý verejný prísľub. A záväzky je potrebné v slušnej spoločnosti plniť. Takže došlo aj na spoznanie neznámeho „skadesi“. Červenou značkou z Luhačovického Zálesí na východ, k juhovýchodnému rohu Valašska. včera Vladimír Mikuš Česko
Túra Od zubačky z Tisovca cez Fabovu hoľu do Michalovej Na Muránsku planinu sme sa s priateľkou vybrali, aby sme konečne preturistikovali celý víkend. Aj napriek tomu, že sme nemali k dispozícii auto, a museli sme sa na planinu dopraviť spojmi, sme nakoniec naplánovali dve pekné trasy, ktoré sme boli schopní prejsť za dva dni, s tým že sa vieme dostať v nedeľu domov. Do toho všetkého sme ešte zakomponovali parný vláčik, ktorý práve počas víkendu išiel trasu sedlo Zbojská – Tisovec a späť. Pre počasie nehlásili žiadne pekné vyhliadky, ale to nehlásili ani týždeň predtým v Tatrách, a mali sme z toho peknú túru. Ako sa ukázalo, na Muráni sa nám počasie pomstilo aj za predchádzajúci víkend. 13/10/19 Dominik Chňapko Muránska planina, Veporské vrchy

• Strážovské vrchy
    • jar
    • 01.04.2004
    • Pozor! Značkovanie je dosť zlé, treba si dávať pozor a radšej sa vrátiť ako improvizovať.
  • Nocovanie
    • Voľne v prírode, príp. Chata Homôlka alebo penzíóny v Čičmanoch
    • Len v potoch a osadách. Pramene sme na trase nenašli.