Máj v Strážovských vrchoch

05.04.04
Naša trojdenná túra začína asi o 10.hod. v Nitrianskom Rudne. Je krásne slnečné počasie. Jedno predštartovné pivko a už aj stúpame po žltej do sedla na hrebeni. Nádherný kraj, perfektný výhľad.

... Najprv je stúpanie miernejšie cez lúky, neskôr prudšie cez les. Asi za 1,5 hod. sme v sedle. Tu sa stretávame s červenou značkou a smerovník nám hovorí, že na chatu Homôlka je to 8 hodín. Dlho sa nebavíme, len trochu vydýchneme a už sa aj poberáme červenou ďalej. Cesta je veľmi zle značkovaná, veľmi zarastená a tak občas trochu ‘kufrujeme‘. Chodník sa miestami úplne stráca. Terén je dosť zvlnený, stále hore a dole, aj na kopce bez akéhokoľvek výhladu. Teplota stúpa a v horúčave sa nám nešliape príliš dobre. Naviac sa nám míňa voda a po ceste sme na žiadnu nenarazili. Asi o 17.hod. sme v sedle pod Čiernou Horou. Máme toho už plné zuby. Hľadáme vodu, ale žiadnu nenachádzame. A tak sa rozhodujeme, že zídeme do Valašskej Belej. Spúšťame sa po žltej značke zo sedla a asi za necelú hodinku sme v dedine. Oáza v podobe miestnej krčmy nás zachraňuje pretože sme úplne dehydrovaní. Je 6 hodín večer a teplomer ešte stále ukazuje 29°C. Okolo 9. večer nasadáme na autobus a ním sme šupom na Homôlke. Nestaviame prístrešok,ale len rozbalujeme spacáky a kúsok za chatou (či skôr za horským hotelom) Homôlka spíme pod širákom.

Ráno si navaríme dobré raňajky a po modrej stúpame najprv prudko a neskôr ideme už príjemne vrchom skalnatých brál s perfektným výhladom na Javorníky a obce Dolná a Horná Poruba. Po ceste natrafíme na veľmi pekné miesto na táborenie, ale je ešte len dopoludnie a preto máme ešte fúru času a dlhú cestu pred sebou. Neskôr sa stretávame s červenou značkou a po nej schádzame až do osady Kopec. Miestní obyvatelia, veľkí srandisti, zistili, že požiar v obci je len tak asi raz za tri roky, ale smäd majú každý deň, a tak premenili miestnu požiarnu zbrojnicu na krčmu.V spojení s potravinovým obchodíkom zabezpečili 100%-né využitie tejto budovy. Nuž mohli sme vynechať takto ponúknutú možnosť? Určite nie, a preto sme si posedeli a v horúčava dvomi pivkami prispeli k tržbe. Stálo to za to. Miestni štamgasti už od rána mali borovičkové preteky a hlavne rozprávali svoje historky. No asi raz o tom napíšem knihu. Pokračujeme červenou po Kopčianskej doline. Mapa hovorí, že značka ide hore Strednou dolinou, ale je to trochu inak. Značka pokračuje zvážnicou nad touto dolinou a až asi po 1 km schádza dolu do doliny a prekračuje ju. Pozor na odbočku zo zvážnice. Ľahko ju prehliadnete. Značka sa vyšplhá až na druhú stranu doliny a vyústi na nádherné lúky s perfektnou panorámou na vrch Strážov a okolie Posedíme, pokocháme sa a schádzame okolo salaša do obce Košecké Rovné. Na salaši je možnosť nákupu super ovčieho syra. Červená značka pokračuje po asfaltke do obce Zliechov.V horúčave to nie je žiadne zábava a preto i v Zliechove využívame miestnu krčmu a doplňujeme a doplňujeme. Blíži sa večer a my ťaháme cestou smer Čičmany a potom lúkami k lyž.vleku .Pri dolnej stanici to skončíme a rozkladáme si spacáky. Varíme, robíme oheň a kecáme do hviezd.

Ráno meníme plán. Horúčava sa na nás podpísala a preto sa nevraciame na červenú, ale cestou capkáme do Čičman. Nenáhlime sa, úplne voľne sa cárame. V Čičmanoch sa príliš nezdržujeme a červenou stúpame mierne okolo lyž. areálu a zjazdoviek do sedla Javorinka. Vinou zlého značenia na lúkach trochu ‘kufrujeme‘ ale i tak sme o chvíľu v sedle Gápel. Zasa je horúčava a vody nikde. Zásoby sa nám míňajú a preto zbehneme len naľahko do Kohútovej doliny a v potoku naberáme vodu. Vraciame sa späť, pokračujeme po červenej a stúpame lesom na Čičerman. Odtiaľ už je terén krajší a občasné lúky poskytujú možnosti výhľadov. Ešte sedlo Kolenová a v sedle Ovsiar to balíme a schádzame po modrej do obce Čavoj. V krčme robíme kofolové orgie a autobusom sa napokon presúvame späť do Nitrianskeho Rudna.

Správa Nový cykloturistický most cez Moravu pri Kopčanoch Dovoľujem si oznámiť turistickej a cyklistickej verejnosti, že nový most, spájajúci archeopark Mikulčice (Morava) a slovenskú časť predstavujúcu kostolík sv. Margity Antiochijskej pri Kopčanoch, je postavený a začína na ňom bežná prevádzka. 12/10/19 Boro Tomis Správy
Rada Čo má perie, všetko letí – detailne o páperovej výbave Používanie peria pri výrobe outdoorového vybavenia je dlhodobou záležitosťou. Perie spolu s kožušinou tvorilo základ pre vybavenie polárnikov, horolezcov a iných výprav do krajín mrazu a snehu. Dodnes je perie najlepšou „výplňou“ teplého oblečenia, ale hlavne spacích vakov, kde zabezpečuje dostatok izolácie (tepla) i pri najextrémnejších podmienkach. Orientovať sa v tom, aké perie tvorí náplň vášho spacáka, či oblečenia, by mohol pomôcť môj text. Rovnako by vám mohol pomôcť pri výbere či nákupe nového vybavenia. 31/07/19 Boro Tomis Začíname
Príbeh Pohľadnica Sedím v kuchyni pri okne a obzerám si pohľadnicu. Nenašiel som si ju v poštovej schránke, ale zastrčenú pod dverami svojho bytu. Akási pláž, pár hotelov a lodičky, ale to ma nezaujíma. Zaujíma ma text. „Pozdravujeme z dovolenky a tešíme sa na vás doma. Víno výborné, jedlo úžasné. Všetci sme v poriadku.“ Tak to mi naozaj stačí. Pohľadnica má len jednu malú chybu. Polovica, kde obvykle býva adresa, a aj vrch, kde je zvykom vytlačiť destináciu, chýba. Len akési číslo úplne dolu je to, čo hľadám. Nie že by bola pohľadnica vystrihnutá alebo začiernená, to nie. Je len z polovice materiálu strhnutá. Akoby vyšúchaná mokrým prstom, ale nevadí. Dobre viem, kto mi ju poslal, a dobre viem, odkiaľ je. Som veľmi šťastný. A asi nie som sám. 25/05/19 Boro Tomis Príbehy

Túra Glarnské Alpy – ku Spitzmeilenhütte Nechce sa mi tomu veriť. Je pol jedenástej v noci a vonku v tme neustále prší. Pritom predpoveď počasia na zajtra jasne hovorí o modrej oblohe a veľmi príjemných teplotách na túto časť roka. Spoľahnúť sa na serióznosť švajčiarskych meteorológov? Skúsim. Nachystám si veci do hôr. Láka ma to tam. Zažil som totiž Alpabfahrt v obci Mels. Slávnostný jesenný návrat dobytka z letných pastvín. Trvá to zvyčajne tri víkendy. Cez dve desiatky slávnostné vyzdobených stád si majitelia rozoberú do svojich maštalí. Výzdobu hocktorej kravičky by závidela aj nejedna krojovaná nevesta. Je to aj divácky zaujímavé divadlo. No svedčí to aj o rozsiahlosti priestorov, ktoré salaše (Alp) pre svoju činnosť potrebujú. A táto oblasť je mojím cieľom. Terén pod vrchom Spitzmeilen a tam položená chata Spitzmeilenhütte. dnes Vladimír Mikuš Svet
Pozvánka Festival Cestou necestou chystá šnúru v 21 mestách S jeseňou prichádza tradične aj nová šnúra festivalu Cestou necestou, tentokrát až 21 mestách SR, od 16.10. do 28.11.2019. Najväčšie podujatie sa bude konať od 8.-10.11.2019 v bratislavskom DK Ružinov, kedy je pripravených 50 prednášok v troch sálach. Témy sú pestré, skialp, vysokohorská turistika, paragliding, bicykle, plavby či stopovanie cez najrôznejšie krajiny. včera Redakcia Festivaly a premietania
Túra Túlačka cez Vlčí kút, Rakytu a Veľkú Somorovú Tribeč mi prirástol k srdcu. Napriek temnej povesti, ktorá vznikla po vydaní známeho slovenského hororu, je to skôr útulné, neveľké pohorie, priam ideálne pre tiché táranie sa v krásnej prírode. V tomto prípade som si chcel dopriať krátku túlačku v okolí Loviec a zároveň článkom otváram edíciu “Paliho bezvýznamných vandrov”. včera Pavol Timko Tribeč

• Strážovské vrchy
    • jar
    • 01.04.2004
    • Pozor! Značkovanie je dosť zlé, treba si dávať pozor a radšej sa vrátiť ako improvizovať.
  • Nocovanie
    • Voľne v prírode, príp. Chata Homôlka alebo penzíóny v Čičmanoch
    • Len v potoch a osadách. Pramene sme na trase nenašli.