Pohľad na rozhľadňu
Pohľad na rozhľadňu Zatvoriť

Extra Nová rozhľadňa na Malom Lubíne

Začiatkom januára som sa v rámci mojich hradologických aktivít dostal do oblasti Hornej Nitry. Tu som bádal po niekoľkých opevnených stredovekých lokalitách v okolí Nitrice a Zemianskych Kostolian. Obe sídla oddeľuje podcelok Strážovských vrchov – masív Drieňov, ktorým prechádza turistický chodník spájajúci Hornú Nitru s Vestonickou dolinou. Ja som sa po tomto chodníku presúval, no a na Malom Lubíne som „objavil“ novú rozhľadňu, o ktorej som doposiaľ nechyroval. Preto som sa rozhodol, zvesť o jej existencii rozšíriť medzi turistickú verejnosť.

Rozhľadňa sa nachádza v Strážovských vrchoch, v podcelku Drieňov, na juhovýchodnom výbežku Drieňového vrchu, ktorý zakončuje nevýrazný vrchol Malého Lubína (470 m). Stavba stojí na okraji terénneho zlomu, na menšej lúke, porastenej solitérnymi dubmi. Bez rozhľadne by bol výhľad z lúky obmedzený okolitými stromami. Preto sa o nej nedá povedať, že by nemala opodstatnenie, čo sa, žiaľ, dnes nedá skonštatovať o mnohých iných (euro)rozhľadniach, ktoré stoja na miestach s prirodzeným výhľadom.

Stavba je jednoduchej celodrevenej konštrukcie, vysokej približne 6 metrov, pričom vyhliadková plošina polygonálneho tvaru sa nachádza 4 metre nad zemou. Vystupuje sa na ňu masívnym dreveným rebríkom. Plošina je zastrešená ihlanovou strechou a je tu menšia lavička. Keďže je nad úrovňou vrcholov stromov, je z nej nerušený pohľad východným, severovýchodným a juhovýchodným smerom. Z okolitých horstiev je vidieť na Vtáčnik a časti Žiaru a Tribeča. Za dobrého počasia sa na obzore črtajú obrysy hrebeňov Veľkej Fatry a Považského Inovca. Hornonitriansku kotlinu s Novákmi a Partizánskym má pozorovateľ priamo pod sebou, takže môže nerušene sledovať život v obciach, na poliach či premávku na cestách a železnici.

Prístup k rozhľadni je možný po turistických značkách z viacerých smerov. Najbližšie je to z parkoviska pri termálnom kúpalisku Chalmová. Tu sa začína (aj končí) modro vyznačená okružná trasa, tzv. Chalmovský okruh. Preto je v podstate jedno, ktorým smerom sa k rozhľadni vyberiete. Ak pôjdete z areálu kúpaliska, tak pokračujte chodníkom pomedzi skaly k okraju lúky. Neskôr sa začne stúpanie cez les, ktoré sa končí v sedle pod Drieňovým. Pokračovať budete cez najvyšší vrch podcelku – Drieňový vrch (616 m) a potom len cez Veľký Lubín zostúpite dole k rozhľadni.

Ak sa vydáte na cestu spoza areálu kúpaliska, tak značku nájdete na ceste smerom do kopca nad betónovými schodmi. Postupujete lesom a za pomoci niekoľkých serpentín prídete k rozhľadni.

V čase mojej návštevy (január 2018) bol vo výstavbe náučný chodník, ktorý bude pravdepodobne súbežný s trasou značky. Kto je odkázaný na verejnú dopravu, tak sa najlepšie dostane k termálnemu kúpalisku po neznačených asfaltových komunikáciách zo Zemnianskych Kostolian a Bystričian (vlak, autobus).

Pokiaľ by ste sa vybrali k rozhľadni zo vzdialenejších miest, ako sú Skačany, Dolné Vestenice a Nitrica, je nutné sa najprv dostať po turistických chodníkoch na rázcestie Varty.

Trasa zo Skačian k rázcestiu vedie z centra dediny okrajom lúky a za mierneho stúpania (výhľady) k lesu. Pokračujete príjemným terénom, takmer po rovine, stále lesom. Po približne hodine sa začne mierne stúpanie, ktoré sa končí na rázcestí.

Z Dolných Vesteníc, od zastávky autobusu Jednota, pôjdete po modrej značke cez ulicu Obrancov mieru k rieke Nitrici. Za priemyselným areálom značka pokračuje hore dolinou do sedla medzi Chotomou a Chotomkou. Odtiaľ sa klesá na lúku, prechádza sa okolo vodnej nádrže až k miestu, kde sa napojíte na zelenú z Račíc. Zostáva vám prejsť krátky úsek okolo chaty Varty.

Obec Nitrica pozostáva z dvoch častí. Sú to Račice a Dvorníky nad Nitricou. Turistická trasa sa začína na okraji Dvorníkov. Postupovať budete po ulici hore dedinou, neskôr ponad poľnohospodárske družstvo po poľnej ceste na rozsiahlu lúku. Okolo záhrad pomaly stúpate k okraju lesa. Stále do kopca. Po asi 400 metroch zbadáte vedľa cesty poľovnícky posed, z ktorého je výborný výhľad na Vestenickú dolinu a masív Rokoša. Keď sa stúpanie zmierni, onedlho ste pri chate Varty a za okamih na rázcestí Varty.

Na križovatke sa začína prepojovacia žltá značka (miestne značenie). Spája vrch Varty nachádzajúci sa medzi Skačanmi a Dolnými Vestenicami so sedlom pod Drieňovým, kde sa napája na tzv. Chalmovský okruh, ktorý som vyššie opísal. Vyznačením miestnej značky sa docielilo súvislé vyznačenie podcelku Drieňov a prepojenie Skačian, Dolných Vesteníc a Nitrice s termálnym kúpaliskom v Chalmovej. Tým pádom sa spojila Hornonitrianska kotlina s údolím rieky Nitrice.

Za rázcestím začínate stúpať cez borovicový les, až sa dostanete pod vrchol Stráže (496 m). Aj keď tu niet žiadnych stôp po opevnení, jeho strategická poloha nad Hornonitrianskou kotlinou ho predurčovala na strážne miesto, čoho dokladom je samotný názov vrchu. Značka vrchol obchádza.

Pokračujete okolo pekných skalných brál a cez neporušený les prichádzate na lúku Slatinu pod vrchom Šušov dol. Pokračujte krížom cez ňu, až do jej východného cípu k malému krížu so sedením. Tu znovu vojdete do lesa. Onedlho prídete ku chatkám Slatina. Na terase jednej z nich sa dá ukryť pred dažďom či búrkou, no na nocľah nie je vhodná. Je tu vybudované ohnisko so sedením. Za chatkami sa začína dlhšie stúpanie, ktoré keď zdoláte, prídete na Drieňový vrch (616 m). Teraz vám stačí zbehnúť cez les do sedla pod Drieňovým. Tu sa napojíte na tzv. Chalmovský okruh a ním sa dostanete k rozhľadni.

Rozhľadňa je svojou polohou a dostupnosťou dobrým tipom na zastavenie sa za výhľadmi, či ste turista alebo návštevník kúpaliska. Zároveň je lákadlom, čo zatraktívňuje sieť turistických chodníkov a láka k návšteve oblasti. V blízkej budúcnosti bude dobudovaný náučný chodník, ktorý určite viac priblíži pozoruhodnosti okolia.

A keďže som v úvodníku spomínal, že som pátral po lokalitách hradov, hrádkov a hradísk, na záver prinášam prehľad tých, ktoré sa nachádzajú v najbližšom okolí: