Chata pod Viničným vrchom

24.02.18
Na mojich potulkách po Národnom parku Slovenský kras som sa dostal do oblasti Viničného (Hroznového) vrchu, ktorý sa nachádza nad obcou Dlhá Ves. Ako som stúpal na jeho vrchol, prechádzal som popri loveckej chate. Čo ma zaujalo, bola voľne prístupná a pomerne veľká terasa postavená na jej priečelí. Nielenže poskytne útočisko každému tulákovi pred náhlou zmenou počasia, ale v jej priestore sa dá vcelku pohodlne núdzovo stráviť noc. Pri jej návšteve treba mať na pamäti, že stavba nie je určená k prespávaniu turistickej verejnosti a využívať je ju možné len v prípade núdze.

Chatu nájdete v juhozápadnej časti Slovenského krasu, na západnom okraji Silickej planiny, asi 2,5 kilometra severovýchodne nad obcou Dlhá Ves. Je situovaná západne pod plochým vrcholom Viničného (Hroznového) vrchu. Tesne vedľa nej prechádza zeleno vyznačený turistický chodník z Dlhej Vsi, ktorý pokračuje na rázcestie Viničný vrch. Cesta z Dlhej Vsi ku chate trvá približne 1 hodinu, z rázcestia sa sem dostanete za necelú štvrťhodinu.

Opis objektu

Objekt chaty pozostáva z dvoch častí. Prvá časť – vlastná chata, je kamenná stavba, uzamknutá a verejnosti neprístupná. Druhá časť – zastrešená terasa, je voľne prístupná a dá sa využiť nielen ako núdzový úkryt pred búrkou či dažďom, ale aj ako miesto vhodné k prenocovaniu. Terasa má rozmery približne 4 x 4 metre a je zastrešená sedlovou strechou. Podlaha je z drevených dosiek. Od severu je chránená vlastnou stavbou chaty, z ostatných strán je voľne otvorená do okolia. Preto prekrytie náveternej strany celtou alebo PVC fóliou zvýši komfort nocľahu. Súčasťou sú dva stoly s lavicami. Spojením stolov sa dá vytvoriť provizórna pričňa. Na podlahe sa pohodlne vyspí skupina ôsmich turistov. Použitie spacieho vaku a karimatky je samozrejmosťou. Pri chate je ohnisko s provizórnym sedením, z druhej strany stojí latrína.

Prameň či iný zdroj pitnej vody sa v blízkosti chaty nenachádza. Najbližšia mne známa voda sa dá načerpať buď v obci Dlhá Ves (obchod, krčma), alebo až z prameňa Kečovská vyvieračka. V obciach Kečovo a Silická Brezová nájdete taktiež obchod a krčmou.

Chata pod Viničným vrchom 25/02/18 21:43 2 príspevky

Prístrešok Táborisko v sedle Tri kamene (U Tří kamenů) Odkedy som v roku 2007 objavil čaro Žalostínskej vrchoviny, chodievam sem veľmi rád. Páči sa mi tunajšia mäkko modelovaná krajina, kde sa striedajú lesy s lúkami posiatymi kopanicami. V jednej takejto osade mávam dosť často základný tábor, z ktorého vyrážam na viacdňové potulky. Počas jednej z nich som sa dostal do sedla Tri kamene. Tu, priamo v sedle, sa nachádza výborné miesto na táborenie. Okrem toho tu stojí menší prístrešok, ktorý rozširuje možnosť nocľahu v oblasti. 17/03/18 Anton Zahradník Biele Karpaty
Túra Žiar nad Hronom – Banská Štiavnica – Kozelník Pôvodne som tadiaľto vôbec nechcel ísť. V pláne som mal vander dakde inde, ďaleko a vysoko. Nakoniec ma ale súhra náhod a okolností prinútila zmeniť plány. A keďže sa Štiavnické vrchy nedávno stali mojím novým domovským pohorím, rozhodol som sa necestovať nikam a vyraziť si po známych aj menej známych chodníkoch v sopečných horách. 10/03/18 Anton Zahradník Štiavnické vrchy
Extra Nová rozhľadňa na Malom Lubíne Začiatkom januára som sa v rámci mojich hradologických aktivít dostal do oblasti Hornej Nitry. Tu som bádal po niekoľkých opevnených stredovekých lokalitách v okolí Nitrice a Zemianskych Kostolian. Obe sídla oddeľuje podcelok Strážovských vrchov – masív Drieňov, ktorým prechádza turistický chodník spájajúci Hornú Nitru s Vestonickou dolinou. Ja som sa po tomto chodníku presúval, no a na Malom Lubíne som „objavil“ novú rozhľadňu, o ktorej som doposiaľ nechyroval. Preto som sa rozhodol, zvesť o jej existencii rozšíriť medzi turistickú verejnosť. 07/03/18 Anton Zahradník Správy

Útulňa Rozhľadňa Kloptaň Na diaľkových túrach mám väčšinou dopredu vytipované miesta, kde chcem prenocovať. Človek mieni, ale okolnosti menia. Tak to bolo aj počas Cesty hrdinov SNP (E8) na Duklu, keď som plánoval prenocovať v Trohanke v sedle Tri studne, ale únava a blížiaca sa tma rozhodli, že som nocoval uprostred Volovských vrchov - na Kloptani, v prístrešku pod rozhľadňou. dnes Viktor Baláž Volovské vrchy
Túra Nižná Revúca – Zvolen – Kalište – Podkonice Ten pľuhák opäť nesklamal a svojím vytrvalým, neúprosným pípaním ma ťahal zo sladkých driemot. Potrebný a nenávidený zároveň – budík. V chalupe vyhaslo už pred polnocou a do drevenice sa opäť vkradla na pár hodín vyhostená zima. Neveľmi ochotne som opúšťal teplé hniezdočko. Len pár sekúnd v studenej izbe stačilo na dokonalé precitnutie; tu už aj káva bola zbytočná. Rýchlo som zjedol skromné raňajky, zakončené niekoľkými hltmi becherovky. Sparťanské ráno na chalupe som zakončil krátkym pobytom na latríne. včera Radoslav Jurčina Starohorské vrchy, Veľká Fatra a Choč
Túra Orlie skaly z Prašníka–Pustej Vsi O Orlích skalách som počul ako o lokalite s pekným výhľadom, tak som sa ich rozhodol navštíviť, keďže z miesta kúsok odtiaľto pochádzam. Môj prvý pokus bol neúspešný, pretože som išiel od priehrady k nim priamo cez les. Druhý pokus sa už vydaril. Trasa nebola označená, ale nedávno pribudlo miestne turistické značenie, a tak sme skaly pomerne jednoducho našli. 19/04/18 Matúš Sarvaš Malé Karpaty

Chata pod Viničným vrchom 25/02/18 21:43 2 príspevky
    • Slovenský kras: Silická planina, pod Viničným vrchom

• 8 osôb

• bez blízkeho vodného zdroja

• Zelená značka z Dlhej Vsi (1 hodina), z rázcestia Viničný vrch (15 minút)