Kolibka Liptovka pod Starým košiarom

14.04.18
Na trase Kysuckej lyžiarskej magistrály sme náhodou s partiou počas zimných potuliek okolo Oščadnice natrafili na starú kolibku nad oščadnickou osadou Švancarovci (Švancari), resp. nad osadou Skalité - Košariská. Nachádza sa na peknej horskej lúke, no stav objektu nie je až taký pekný ako okolie. Vidieť, že je cieľom opekačiek miestnych.

• z osady Švancarovci (Švancari, bus) po zelenej značke za cca 20 minút,
  • zo Skalitého (vlak, bus) po červenej značke cez Tri kopce a Lieskovú a po zelenej značke cez osadu Švancarovci (Švancari) za cca 2 hodiny,
  • zo Skalitého, časť Serafínov (vlak, bus) po červenej značke cez Vreščovské sedlo a po žltej značke cez osadu Vreščovka buď po žltej a zelenej značke cez Moravské a kopce Starý košiar za cca 3 hodiny alebo z osady Vreščovka cez osadu Peňákovci (asfaltka) a traverzovou zvážnicou (bez značky) na poľanu Liptovka za cca 2.40 hodiny,
  • z Oščadnice, časť Biely Kríž (bus) po miestnej komunikácií cez osady Rovné a Švancarovci (Švancari) po zelenej značke za cca 1.20 hodiny,
  • z Čierneho (pri Čadci, vlak, bus) po zelenej značke cez Črchľu, Tri kopce, Lieskovú a osadu Švancarovci (Švancari) za cca 3.15 hodiny,
  • z Čadce (vlak, bus) po červenej značke cez Horelickú Kykulu, Javorské, Beskydok a Lieskovú a po zelenej značke cez osadu Švancarovci (Švancari) za cca 4 hodiny.

Ide o starú stavbu niekdajšieho salaša - typická koliba s nízkymi zrubovými stenami a s doštenou strechou. Strecha je v zlom stave a na viacerých miestach preteká, lebo chýba pár dosiek a stará lepenka je dosť poškodená. No na núdzový úkryt kolibka ešte poslúži. Interiér osvetľujú vstupné dvere a jedno okno na protiľahlej strane. Zariadenie tvorí naznášaný starý nábytok v zúboženom stave (kreslá, molitan, drevené lavičky). Podlaha je len udupadná hlina. Steny sú zaizolované starou podlahovou krytinou. Vykurovacie teleso je rozbité a chýba komín. Keby sa upratal interiér, tak sa dnu zmestí maximálne šesť nocľažníkov s vlastnou karimatkou a spacákom. Pred objektom sa nachádza otvorené ohnisko často využívané na opekačky domácich.

Najbližším známym zdrojom vody je drevený válov na traverzovej lesnej kamenistej ceste pod Starým košiarom (modrá cyklotrasa) juhovýchodne od koliby (550 m). Ďalší prameň by sa mal nachádzať východne (600 m) v severnom úbočí Starého košiara pri lesnej ceste.

Autori fotografií: Dušan Štrenkel a Tomáš Trstenský

Kolibka Liptovka pod Starým košiarom 30/04/18 18:08 2 príspevky

Túra Prečo rastie deväť sekvojovcov pri Novej Bani Cez prázdniny mnohí balia kufre a mieria za hranice všednej každodennosti. Merajú dlhé cesty a precestujú pol sveta, aby videli jeho divy. Čuduj sa svete aj na krpatom Slovensku máme tiež mnohé kuriozity, divy a unikáty. Netreba cestovať stovky či viac kilometrov. Netreba ani vracať ľudom Slovensko. Stačí sa lepšie pozrieť za vlastné humná a poriadne sa rozhliadnuť. Objavíme mnoho zaujímavostí, ktoré nás doslova zaskočia. 02/08/19 Tomáš Trstenský Pohronský Inovec, Vtáčnik, +
Recenzia Zakarpatí - Sprievodca bývalou Podkarpatskou Rusou Podkarpatská Rus sa presne pred 100 rokmi (1919) stala súčasťou Československa, odkedy začali vychádzať výpravné cestopisy o kraji pod Východnými Karpatami. Klub československých turistov začal zakladať na Podkarpatsku svoje odbory, budovať značené chodníky a stavať horské chaty. Aby prilákali výletníkov z ostatných častí republiky, boli vydávaní knižní sprievodcovia po podkarpatských horách i obciach. 24/07/19 Tomáš Trstenský Mapy a knihy
Útulňa Chatka Zigovka Milú a výborne zariadenú lesnú chatku som objavil úplnou náhodou. Išiel som pozrieť kamaráta do Hornej Marikovej pešo cez hory a tu sa tesne pod horským sedlom vrchu Zigov (Milechovská Kýčera) ukázal medzi stromami nový zrub. Keďže bol blízko modrej značky, tak som si ho išiel pozrieť. O to väčšie bolo prekvapenie, že je voľne prístupný. 20/07/19 Tomáš Trstenský Javorníky

Túra Rudník a Rajtopíky z priesmyku Branisko Asi tak pol dňa sa krajina bude kúpať v slnečnom svetle. Taká je predpoveď na zajtrajší deň po tom, čo prvý sneh zavítal začiatkom zimy aj do nižších kopcov. Vyberám sa teda na prechádzku na Branisko, malé pohorie v centrálnej časti východného Slovenska, ktoré je svojou polohou priam predurčené k pekným výhľadom. V jeho strede leží priesmyk Branisko (alebo aj sedlo Chvalabohu), v najnižšej časti hrebeňa pohoria, kadiaľ prechádza stará hlavná cesta. Od otvorenia tunela Branisko je to už podstatne menej rušné miesto, zďaleka sa však nedá hovoriť o nejakom pokojnom miestečku. Práve odtiaľ začínam dnešný turistický výlet. dnes Peťo Nový Branisko
Túra Z Lysca na Kľak - jarná samota vo Veľkej Fatre Po prechode liptovského hrebeňa Veľkej Fatry ma prirodzene zaujímal aj jeho sused, divoký, menej chodený turčiansky. Jeho časť od Borišova po Malý Lysec som si kedysi prešiel s kamarátmi, ale severnejšie sme sa vtedy nedostali. Keď som si v máji študoval mapy, veľkofatranské lesy a ich jarná krása ma k sebe zasa akosi pritiahli. Nemám síce dosť času na kompletnú hrebeňovku, ale na prejdenie ďalšieho úseku to stačiť bude. Počasie hlásia ideálne a teším sa, čo mi putovanie pre mňa doposiaľ neznámym krajom prinesie. včera Martin Baniari Veľká Fatra a Choč
Prístrešok Chata Podhradská dolina Podhradskou dolinou vedie jeden z prístupov na Rokoš (od Uhrovského Podhradia). Podľa stavu chodníka pod sedlom nie je modro značkovaný chodník príliš využívaný, ale znalosť o možnosti úkrytu v závere doliny sa môže hodiť a niekomu zabezpečiť aj nocľah v suchu (tak ako mne). 24/08/19 Michal Bukvai Strážovské vrchy

Kolibka Liptovka pod Starým košiarom 30/04/18 18:08 2 príspevky
    • Kysucké Beskydy: lúka Liptovka pod Starým košiarom nad osadou Švancarovci (Švancari)

• drevený válov na JV od koliby (550 m) na modrej cyklotrase pod Starým košiarom

• vonkajšie ohnisko pred kolibou