Vstup do Hadej doliny
Vstup do Hadej doliny Zatvoriť

Túra Harmanecký kras: Hadia dolina a Vápenica

Na jeseň 2017 som sa bol trikrát prejsť v okolí Harmanca. Pozrel som si portál Čremošnianskeho tunela, Hornú Túfnu, skalné okno pod Kráľovou studňou, Dekrétovu jaskyňu, vodný žľab v doline Rakytovo a Hadiu dolinu. A práve o rokline Hadia dolina som sa rozhodol napísať.

1 deň
jeseň – 04.11.2017
Veľká Fatra (Bralná Fatra - Harmanecký kras), Kremnické vrchy (Kordícka brázda)
Cenovský prameň, studnička Cenovo, Racvalovská vyvieračka, Harmanecká studnička
Horný Harmanec (bus, MHD, parkovisko pod Harmaneckou jaskyňou)
» č.1084 Veľká Fatra (1:50.000)

Do Harmanca

Ako obyčajne, auto som odstavil na veľkom parkovisku pod Harmaneckou jaskyňou. Obišiel som motorest Čierna ovca a prišiel som na rázcestie. Minule som z neho vybehol k Dekrétovej jaskyni, v ktorej boli dvaja poľskí lezci. Lozili po strope zavesení dolu hlavou ako opice. Sedel som na skale a užíval som si divadlo. Dnes však idem doprava.

Je tu náučný chodník a miestne značenie. Po pár metroch prídete k ústiu doliny Rakytovo so známym vodným žľabom. Dolinku som si pozrel počas prvej návštevy, teraz idem ďalej.

Prekráčal som cez Dolný Harmanec. Na spodnom okraji dediny je pamätník robotníkom, ktorí zahynuli pri výstavbe železničnej trate vedúcej z Banskej Bystrice do Hornej Štubne. Je tu aj tabuľa s množstvom údajov o trati. Škoda, že po nej už nejazdia osobáky, len regionálne expresy. Keby sa dalo odviezť vláčikom z Harmanca do Čremošného a pešo sa po starej ceste cez sedlo Malý Šturec vrátiť späť, mohli sme mať obdobu Bahnwanderweg, ako majú Rakúšania na Semmeringu.

Hadia dolina

Asfaltkou som zbehol do Harmanca a zahol som do doliny Cenovo. Minul som prameň a na ďalšom rázcestí som zahol doprava. Po pár metroch sa dolinka vetví a treba odbočiť doľava. Prídete ku skalným vrátam, ktoré sú nezvyčajne hlboké a poriadne vysoké. Okolo sa ježia vysoké skalné veže… nádherné miesto.

Skalné vráta sú vstupom do Hadej dolinky. Je krátka, preto ju na mapách zväčša nenájdete. No vstup cez hlboké vráta je impozantný. Za vrátami sa dolinka rozširuje a hoci je tam všade pomerne veľa skál, nie sú tak dramatické, ako pri vstupe.

Dolinkou nevedie chodník, treba ísť kadiaľ sa dá. V zákrute je pekné skalné okno. Nachádza sa na brale, ktoré je hneď vedľa potoka. Nad oknom je dolinka plytšia. Prešiel som cez mladinu a vyšiel som na lúky Minďárovo pod Kordíkmi. Ležala na nich tenká vrstva snehu.

Racvalová

Zbehol som do doliny Cenovo a asfaltkou som sa vrátil k prameňu. Pri ňom som odbočil na lesnú cestu vedúcu hore Racvalovou. Ako som kráčal po ceste, všimol som si na zemi papriku. A kúsok ďalej ďalšiu. Až som prišiel na krmovisko pre diviaky, kde poľovníci vysypali asi metrák papriky. Paprika v lese neďaleko Banskej Bystrice. Nešlo mi to do hlavy. Hnijúca paprika napĺňala smradom celú dolinu.

Na rázcestí som zahol doľava. Tu už nie je žiadna cestička, kráčal som lesom povedľa potoka. Sú tu skalné vráta (ponor potoka - priepasť Peklo) a potok sa stráca, aby sa pár metrov poniže zjavil na dne dolinky vo vyvieračke. Táto časť Racvalovej je pekná, ale Hadej doline sa nevyrovná.

Prekrižoval som novú cestu postavenú za eurofondy. Podľa tabule ide o “protipoižiarnu cestu”, ale je to klasická zvážnica. Keby rakúski lesníci vedeli, že sa na stavbu zvážnic u nás používajú ich peniaze, asi by neboli nadšení.

Nad zvážnicou je terén náročnejší. Nedávno sa tu ťažilo drevo a pod snehom boli kopy haluziny. Keď som cez jednu takú kopu čľupol do potoka, rozhodol som sa, že pôjdem svahom. Tam som sa podchvíľou pošmykol na konári schovanom pod snehom, ale aspoň som nezletel do vody.

Záver hrebeňom

Prišiel som na modro značený chodník, ktorý ma doviedol na Štefánku (Ištvánka). Tam sa v snehu objavili čerstvé stopy. Nuž, tento turista išiel naboso a po štyroch. Pamätám si, ako som prvýkrát pred viac ako 25 rokmi natrafil na medvedie stopy v Demänovskej doline. Vtedy to bola vzácnosť. Teraz vidím medvedie stopy na každej druhej prechádzke.

Za Štefánkou sa ide po hrebienku, z ktorého sa otvárajú čiastočné výhľady na východ. Prešiel som cez Vápenicu a medvedie stopy sa stratili. Maco išiel na dlhom úseku presne po turistickom chodníku.

Harmanecká jaskyňa bola zatvorená, ale vedľa je pekná vyhliadka na Dolný Harmanec a na úbočia Kelnerovej. Krížna bola v oblakoch. Cestou dolu na parkovisko som si všimol asymetrické skalné okno na opačnej strane dolinky. Obzrel som si ho, avšak veľmi ma nenadchlo.

Dnešná prechádzka bola krátka, bola však pomerne náročná. Pod tenkou vrstvou snehu bolo hnijúce lístie, na ktorom sa mi šmýkalo. Adrenalín prechádzke dodali medvedie stopy a Hadia dolina atraktivitu.