Bar Kerling na Malom Kerlingu

07.04.18
Počas môjho septembrového prechodu Štiavnických vrchov som na horskej lúke pod Banským vrchom, zvaným aj Kerling, naďabil na niekoľko primitívnych prístreškov, ale aj na jeden sofistikovanejší, ktorý oficiálne ani prístreškom nie je, ale je barom.

• Z Hodruše-Hámrov, časť Sandrik, po zelenej značke za 2.10 h,
  • Z Vyhní, po modrej značke za 2.15 h,
  • Zo Žarnovice, po žltej a modrej značke za 3.00 h.

Bar Kerling je viditeľný od rázcestnika Kerling (kaplnka), pohľad smerom od Banského vrchu na juhozápad, po zelenej značke vedúcej do Hodruše-Hámrov. Objekt sa nachádza na okraji lesa.

Objekt a nocľah

Prístrešok alebo Bar Kerling je netypické zoskupenie objektov, ktoré sú pod jednou strechou, a tak umožňujú aj väčšiemu počtu návštevníkov relatívne spokojne skrytie pred dažďom.

Zoskupenie objektov tvoria dve uzamknuté maringotky, medzi ktorými je voľne prístupné miesto s rozmermi 4 x 5 m. Nachádzajú sa tam lavičky a stoly, na ktorých sa veľmi spať nedá. Takže pre pohodlnejšie prespatie je vhodná prašná zem. Široká strecha by mala ochrániť aj pred bočným dažďom, pred vetrom však bez použitia plachty nie. Vhodné pre 10 - 15 ľudí s vlastnou karimatkou.

Zaujímavejšou časťou pre bezpečnejšie a vetrom i dažďom nerušené prespatie je samotný „výčap“, resp. malá miestnosť, kadiaľ sa normálne dá vojsť z jednej z maringotiek. Pre tulákov je vchodom „výčapné okienko“, ktoré je na spôsob vyťahovacej rolety. Ďalšou výhodou je, že táto časť má drevenú podlahu a miesto pre 2 - 3 osoby.

Ďalšie možnosti úkrytu

V širšom okruhu kaplnky na Kerlingu (Banský vrch) sa nachádza niekoľko prístreškov. Od primitívnych zbitých z dosák a plachiet (fotka č. 4.)po originál cykloprístrešok (fotka č. 5). Prvý jednoduchší prístrešok sa nachádza na modrej značke, v smere od Vyhni či Žarnovice, naľavo od značky, tesne pred vstupom na lúku s kaplnkou. Ďalšie sa nachádzajú po stranách lúky Kerlingu. Cykloprístrešok je hneď vedľa rázcestníka Kerling pri kaplnke.

Vodný zdroj som v bezprostrednej blízkosti nezaznamenal. Ale na mape sú vyznačené dva pramene: 1. prameň a 2. prameň. Preto ak viete o ich stave, napíšte, prosím, do diskusie pri článku.

Bar Kerling na Malom Kerlingu 07/04/18 21:46 3 príspevky

Túra Baboletné Ostrôžky z Píly do Luboreče Počas mojej prvej návštevy Ostrôžok si ma pohorie zo Slovenského stredohoria hneď získalo a stalo sa jedným z mojich najľúbivejších. Preto bolo hneď jasné, že sa sem musím niekedy vrátiť. Akurátny čas pre Ostrôžky nastal počas lanského babieho leta a stačilo len vyraziť. 09/09/18 Henrich Tomáš Ostrôžky
Túra Zabudnutý Gemer: Jelšava – Železník – Tisovec Jednou z posledných oblastí, ktoré som ešte nenavštívil ani len na poznávačkách Slovenska, ani len neprecestoval, je určite Horný Gemer. Už rok predtým tomu veľa nechýbalo, ale až koncom augusta 2017 sa mi konečne podarilo zájsť sem, prejsť a spoznať zabudnuté mestečká i dediny a ich početné pamiatky. 29/08/18 Henrich Tomáš Muránska planina, Revúcka vrchovina, +
Búda Senník Dolina pod Lyscom Počas mojej dvojdňovej túlačky v októbri 2017 som pri stúpaní na Lysec v Ostrôžkach naďabil na lúku Dolina, kde sa nachádza vcelku príhodný objekt na vandrácke prespanie. Objektom je síce senník, ale v pohorí, kde nie je veľa iných možností prístrešia, môže poslúžiť. 18/08/18 Henrich Tomáš Ostrôžky

Túra Kelčský Javorník z Chaty Tesák Po dlhšej ceste autom z Rožnova pod Radhoštěm cez valašské dedinky sme začali s Mirom stúpať do serpentín Hostýnskych vrchov. Všade po ceste sa opravovalo, na každom kilometri boli nejaké mobilné semafory. Akoby mi chceli pripomenúť starý bulharský seriál „Na každom kilometri“ – taká obdoba poľského seriálu „Štyria z tanku a pes“. Joj, v mojej mladosti takéto seriály leteli. dnes Vladimír Popluhár Svet
Prístrešok Táborisko Mraznica na Stolici Táboriť na vrchole najvyššej hory pohoria sa dá málokde. Buď je na vrchole málo miesta alebo je skalnatý či zarastený vegetáciou, prípadne v chránenom území. Ani jednu z uvedených charakteristík nespĺňa najvyššia hora Stolických vrchov a zároveň Slovenského rudohoria - Stolica. včera Tomáš Trstenský Stolické vrchy
Túra Krížový vrch z Levočskej doliny Počas našich turistických výletov po východnom Slovensku sme jedno pohorie neustále obchádzali. Levočské vrchy so svojou povesťou bývalého vojenského priestoru a s jednou turistickou značkou tiahnucou sa krížom cez pohorie nemohli byť lákadlom pre rodinnú turistiku. Keď sme však už v iných pohoriach zaznamenávali druhú, či ešte častejšiu návštevu, prinútil som sa nulu na konte Levočských vrchov zmazať. Po detailnom štúdiu máp padol výber na Krížový vrch, ktorý leží dostatočne na okraji pohoria, aby sme to štýlom tam a späť zvládli s našimi školákmi bez vážnejších problémov. 21/09/18 Peťo Nový Levočské vrchy

Bar Kerling na Malom Kerlingu 07/04/18 21:46 3 príspevky
    • Štiavnické vrchy: na lúke Kerling pod Banským vrchom

• 2 - 3 vo výčape na drevenej podlahe, 10 - 15 v prístrešku medzi maringotkami s vlastnou karimatkou a spacákom

• trojsezonná (bez vykurovacieho telesa)

• dva pramene v blízkosti lúky

• Žarnovica (vlak, bus), Vyhne (bus), Hodruša-Hámre (bus)