Bar Kerling na Malom Kerlingu

07.04.18
Počas môjho septembrového prechodu Štiavnických vrchov som na horskej lúke pod Banským vrchom, zvaným aj Kerling, naďabil na niekoľko primitívnych prístreškov, ale aj na jeden sofistikovanejší, ktorý oficiálne ani prístreškom nie je, ale je barom.

• Z Hodruše-Hámrov, časť Sandrik, po zelenej značke za 2.10 h,
  • Z Vyhní, po modrej značke za 2.15 h,
  • Zo Žarnovice, po žltej a modrej značke za 3.00 h.

Bar Kerling je viditeľný od rázcestnika Kerling (kaplnka), pohľad smerom od Banského vrchu na juhozápad, po zelenej značke vedúcej do Hodruše-Hámrov. Objekt sa nachádza na okraji lesa.

Objekt a nocľah

Prístrešok alebo Bar Kerling je netypické zoskupenie objektov, ktoré sú pod jednou strechou, a tak umožňujú aj väčšiemu počtu návštevníkov relatívne spokojne skrytie pred dažďom.

Zoskupenie objektov tvoria dve uzamknuté maringotky, medzi ktorými je voľne prístupné miesto s rozmermi 4 x 5 m. Nachádzajú sa tam lavičky a stoly, na ktorých sa veľmi spať nedá. Takže pre pohodlnejšie prespatie je vhodná prašná zem. Široká strecha by mala ochrániť aj pred bočným dažďom, pred vetrom však bez použitia plachty nie. Vhodné pre 10 - 15 ľudí s vlastnou karimatkou.

Zaujímavejšou časťou pre bezpečnejšie a vetrom i dažďom nerušené prespatie je samotný „výčap“, resp. malá miestnosť, kadiaľ sa normálne dá vojsť z jednej z maringotiek. Pre tulákov je vchodom „výčapné okienko“, ktoré je na spôsob vyťahovacej rolety. Ďalšou výhodou je, že táto časť má drevenú podlahu a miesto pre 2 - 3 osoby.

Ďalšie možnosti úkrytu

V širšom okruhu kaplnky na Kerlingu (Banský vrch) sa nachádza niekoľko prístreškov. Od primitívnych zbitých z dosák a plachiet (fotka č. 4.)po originál cykloprístrešok (fotka č. 5). Prvý jednoduchší prístrešok sa nachádza na modrej značke, v smere od Vyhni či Žarnovice, naľavo od značky, tesne pred vstupom na lúku s kaplnkou. Ďalšie sa nachádzajú po stranách lúky Kerlingu. Cykloprístrešok je hneď vedľa rázcestníka Kerling pri kaplnke.

Vodný zdroj som v bezprostrednej blízkosti nezaznamenal. Ale na mape sú vyznačené dva pramene: 1. prameň a 2. prameň. Preto ak viete o ich stave, napíšte, prosím, do diskusie pri článku.

Bar Kerling na Malom Kerlingu 07/04/18 21:46 3 príspevky

Túra Bývalými významnými mestami Volovských vrchov II. Medzi ďalšie mestá Volovských vrchov, ktoré kedysi vzišli z banskej tradície, určite patria Krompachy a Gelnica. Po úpadku aj novšej priemyselnej výroby im nezostáva nič iné ako vrhnúť sa na turizmus. A obe mesta majú čo ponúknuť. 24/11/18 Henrich Tomáš Volovské vrchy
Túra Pamiatkami Podduklianska III. Memento mori Pred tromi rokmi, keď som bol naposledy pod Duklou, sa mi dva razy nepodarilo zastaviť sa a prezrieť si známy Taran, preto som si už vtedy sľúbil, že sa sem vrátim a snáď do tretice sa mi to podarí. Zároveň som zistil, že po oboch stranách hranice sú rôzne cintoríny z Veľkej vojny, ktoré sú hodné návštevy. Tak som oprášil aj svoj iný - starší plán na prezretie si oblasti. 01/11/18 Henrich Tomáš Nízke Beskydy
Túra Hermanovce – Bachureň – "Várheď" – Jarovnice Hradiská na východnom Slovensku nie sú až také známe ako inde. Preto ma vcelku prekvapilo, keď som v mape objavil jedno v podhorí Bachureň. Keďže najideálnejšie tam bolo zájsť v mimovegetačnom období, tak som musel čakať na jar. Pravý čas nastal v marcovú nedeľu, keď bolo príjemné teplo a po zime som bol hladný po dlhšej túre. 15/10/18 Henrich Tomáš Šariš

Recenzia Príbehy vrchov Dnes by som vám rada predstavila pomerne čerstvú publikáciu z vydavateľstva DAJAMA Príbehy vrchov, ktorej autorom je Marián Grebáč. Kto si v tejto chvíli spomenie na zaujímavé rozhlasové reportáže rovnakého autora z cyklu Genius loci - túry podľa literatúry, ten je na správnej stope. Príbehy vrchov, spomínaných v literárnych dielach slovenských prozaikov i básnikov, a života ľudí žijúcich v dolinách pod nimi, spojených s turistikou dneška. dnes Daniela Mäkká Mapy a knihy
Recenzia Dámsky batoh Bergans Senja W 34 Na bežné túry nosím už veľa rokov turistický batoh Camelbak Fourteneer 27, ktorý som tu opisovala ešte v roku 2009. Odvtedy uplynulo dosť času a počet osôb, ktoré brávam so sebou na túry, sa zvýšil, tak som sa rozhodla pre zmenu. Konkrétne som hľadala batoh s trochu väčším objemom, ale univerzálny, s rôznymi vreckami na fľaše, mikiny, čiapky, autíčka a iné veci, ktoré deti neustále pchajú rodičom do batoha a von. Napokon z toho vyšiel dámsky batoh Senja 34 od nórskej značky Bergans. dnes Soňa Mäkká Batohy
Túra Niederbauen Chulm nad Vierwaldstätter See V druhej polovici augusta 2014 sme s Matúšom dovolenkovali v Nemecku, Lichtenštajnsku, Švajčiarsku a Taliansku. Časť našich výstupov z toho obdobia je už na Hikingu popísaná. Tento rok pred pôrodom druhej dcéry som sa vrátila k fotkám z celého výletu a rozhodla sa pre vás popísať ešte jeden výstup. A to na švajčiarsky kopec s názvom Niederbauen Chulm (1923 m). včera Andrea Morongová Svet

Bar Kerling na Malom Kerlingu 07/04/18 21:46 3 príspevky
    • Štiavnické vrchy: na lúke Kerling pod Banským vrchom

• 2 - 3 vo výčape na drevenej podlahe, 10 - 15 v prístrešku medzi maringotkami s vlastnou karimatkou a spacákom

• trojsezonná (bez vykurovacieho telesa)

• dva pramene v blízkosti lúky

• Žarnovica (vlak, bus), Vyhne (bus), Hodruša-Hámre (bus)