Rača – Malý Slavín – Marianka v zime

28.03.18
Priťahujú ma prechody z jedného boku pohoria na druhý, ako to bude aj v tomto prípade. Zastavíme sa na výhľadových miestach oboch strán. Sily načerpáme na lúkach a čistinkách, kde sa často stretávajú turisti zo širokého okolia. Narazíme na trampskú chajdu. A pohľadáme historické hradisko nad Marianskym údolím. Čerešničkou na torte bude zasnežená krajina, ktorá v týchto lokalitách bola túto zimu zriedkavým javom.

Rača, amfiteáter – Malá Baňa – Vypálenisko – Pánova lúka – Malý Slavín – Malinský vrch – Velatické hradisko – Marianka, kameňolom – Marianka

Malá Baňa (361 m)

Prechádzame námestím Rače, sledujeme modrú značku, ktorou sa necháme viesť okolo kúpaliska a obnoveného amfiteátra. Pri vstupe do lesa hneď začíname stúpať na vrch Malá Baňa. Hoci dole v meste sa opakuje neúprosne rovnaký tohtoročný scenár napadnutia a roztopenia snehu, v lese je bielo a vôbec nebadať známky odmäku. Traverzujúci chodník nám umožňuje pozvoľné stúpanie hore. Križujeme asfaltovú cestu. Na jej druhej strane nachádzame hraničný kameň, ktorý často v iných mesiacoch býva zakrytý vegetáciou. Pri dôkladnej obhliadke zisťujeme, že ide o hraničný kameň s erbom pripomínajúci znak Bratislavy, teda oddeľujúci vtedajšie Bratislavské panstvo od okolia. Medzník s číslom 74 pravdepodobne patril k hraničnej línií v okolí Peknej cesty. Fotíme si vzácnu historickú relikviu, nevedno či prežije plynutie času a našu ľahostajnosť k minulosti.

Pokračujeme ďalej. Po chvíli stojíme pri smerovníku a ďalšom kameni, ktorého opracovanie je čitateľnejšie. Nesie kupodivu rovnaké číslo 74 a zreteľné písmená PV (Pozsony Város – mesto Bratislava). Vrchol Malá Baňa je na dohľad. Vďaka zopár skalkám vykúka z lesa. Smerová ružica prezrádza, že máme výhľad na zalesnený kopec Veľká Baňa a hrebeň Malých Karpát. Je tu osadený kríž s vrcholovou knihou, lavica so stolom, ohniskom, hojdačka, kŕmidlá pre vtáky. Zaujímavosťou je, že ide o samoobslužný “lesný bufet”. Poživeň je uložená vo vojenskej drevenej debni. Snáď veľa neprezradím, ak uvediem že kríž bol darom od kolegov jednému zanietenému turistovi k jeho životnému jubileu. Samozrejme, musel si ho tam vyniesť a teraz sa stará o miestečko so všetkým, čo k nemu patrí.

Posedíme, obslúžime sa z „kisne“, darujeme symbolickú odmenu a napredujeme ďalej, veď sme len na začiatku.

Smer Pánova lúka

Ideme okolo Brichtovho kríža, pomníka tragickej udalosti, ktorá sa stala pri ťažbe dreva, s textom: „Florian Brichta Tady na temto míste vůz ho prejel a porad zemrel 31. mája 1871“. Kráčame krajinou listnatých lesov v bielom šate. Za križovatkou Vypálenisko sa dostávame na otvorený hrebeň. Buky sú preč, len zopár ich demonštruje akých vysokých druhov tu voľakedy mali. Našťastie, potomkovia pomaly rastú a kde-tu vidieť mladé bučiny. V diaľke vľavo si všímame malú siluetu telvízneho vysielača Kamzík. Ešte prekonáme krátke klesanie a stúpanie a sme na čistinke s menom Pánova lúka. Ide o neočakávane rozľahlú trávnatú plochu na hrebeni Malých Karpát, takmer v strede nášho putovania. Je tu pomerne veľký prístrešok s ohniskom. Scenériu lúky dotvára starý solitérny dub s lavičkou. Chvíľu posedíme a relaxujeme.

Malý Slavín a Malinský vrch

Žltou prudko klesáme k hornému toku Vydrice. Prechádzame cez mostík a za okamih sme v oblasti Malého Slavína. Je tu pomník dvom padlým sovietskym vojakom (z toho asi pramení pomenovanie lokality). Areál tvorí prameň, malá čistinka a veľké kryté sedenie. Sedíme pod znakom Klubu slovenského turistov Vinohrady Bratislava. Nalievame si čaj z termosiek, pod zub sa núkame slaninkou či oškvarkami, že by prehrešky proti diete? Ale veď energie treba.

Po čase sa zdvíhame a pokračujeme smer Malinský vrch. Chodník nám skríži asfaltka. Tesne pred vrcholom Malinského vrchu (424 m) meníme doterajšiu žltú značku za modrú. Sme na hrebeni Stániska, na ktorom je sem-tam badať ťažbu, pričom podaktoré stromy nesú na sebe značku vyrieknutého ortieľa. Každopádne, vyzerá to na šetrné rozhodnutia. Na konci hrebeňa sa trocha vzďaľujeme od modrej, aby sme sa dostali na veľkú lúku. Výhľad je akurát na kopec Sekyl (422 m), sme obklopení malokarpatským lesom. Z otvorenej krajiny a neba nad nami načerpávame ďalšie sily. Pod lesom objavujeme altánok, nesie označenie T. O. Jaskováci 1965. Opodiaľ pod stromom je pietny kríž s menami ich kamarátov, ktorí nie sú medzi nimi. Pripájame sa späť na modrú.

Velatické hradisko nad Mariankou a kameňolom v kopci Bazgovič (388 m)

Prejde pár minút kráčania po rovinke a rozpoznávame akési valy či jamy. Sme takmer na kopci Bazgovič (388 m), teda voda ich neurobila, na banské dielo to tiež nevyzerá. Pozeráme do mapy a je to jasné. Stojíme pred násypom, ktorý vytvorili ľudia velatickej kultúry mladšej doby bronzovej. Podľa 3D vyobrazenia opevnenia sme v mieste južnej brány. Informačná tabuľa chýba, hoci tu v súvislosti s rozširovaním kameňolomu prebiehal v 80-tych rokoch 20. storočia archeologický záchranný výskum. Nachádzame opäť hraničný pätník, možno bratislavský. Napadnutý sneh dodáva plastičnosti povrchu zeme a napomáha v lokalizácii hraníc hradiska.

Turistická značka prakticky pokračuje v priamej línií južná - západná brána. Nasledujeme vychodený, respektíve vyjazdený chodník priamo k okraju kameňolomu. Aj tu sú vidieť zvyšky valu. Výhľad je parádny. Oproti nám je starý Malý lom s jazierkom. Za sebou sú v zákryte kopčeky, na jednom z nich zrúcanina hradu Pajštún. Pod nami tesne pred vstupom do opusteného lomu vidíme z vtáčej perspektívy rodinné domy - vily. Vraciame sa späť. Prekonávame ozaj príkry umelý kopček, smerujeme priamo k miestu západnej brány na turistický chodník.

Schádzame prudko dole okolo kalvárie do Marianského údolia - jedno z najstarších pútnických miest na Slovensku. Míňame portál Bridlicovej štôlne s info tabuľou Sandbersko-pajštúnského geoparku. Prechádzame popri areáli kostola s bývalým kláštorom, v súčasnosti slúžiacim ako pútnický a exercičný dom. O pár minút sa vezieme autobusom domov, za oknami pozorujeme rovinu Lamačskej brány či Devínsku Kobylu. Vraciame sa s hrejivým pocitom, ktorý sa dostaví vždy, keď prejdeme krížom cez nejaké pohorie.

Našli sme, čo sme ani nečakali. Kríž s lesným bufetom, rozsiahle lúky s altánkami, kúsky histórie a hlavne sneh, sneh.

Užitočné odkazy

Rača – Malý Slavín – Marianka v zime 01/04/18 21:49 6 príspevkov

Túra Slovenský raj - 3 dni v zime Zima sezóny 2017/2018 bola rozpačitá. Poriadne ochladenie prichádza až v poslednej tretine na prelome februára/marca. Pri nevhodnom počasí na výhľady z kopcov sa mi vynára spomienka na Zimný prechod tiesňavami Slovenského raja organizovaný Klubom slovenských turistov (KST). Padá rozhodnutie, pôjdeme za krásami vyčarovanými vodou a mrazom. Zavítame do Suchej Belej, poobzeráme si okolie Dediniek a Zejmarskú roklinu. Nakoniec absolvujeme pokus o prechod Hornádu. 08/07/18 Roman Matkovčík Slovenský raj
Správa Obchádzka na cyklochodníkoch v Rakúsku V neďalekom Rakúsku, za mostom Slobody (Devínska Nová Ves), sa momentálne stretneme s uzávermi a obchádzkami na cyklochodníkoch Donauradweg a Marchfeldkanal Radweg. Odklon turistických trás a cyklotrás je v úseku od Schönau po Hainburg. Chodníky, ktoré sú ovplyvnené konštrukčnými opatreniami, sú zablokované na začiatku alebo na vhodnej križovatke, označené žltou tabuľkou s textom Umleitung (slov. obchádzka) a označením obchádzanej cyklostrasy. 16/06/18 Roman Matkovčík Správy
Túra Szpiglasowy Wierch (Hrubý štít) na jar Na dolniakoch má jar už prvú tretinu za sebou. Každým týždňom sa objavujú ďalšie a ďalšie kvietky, lesy sa začínajú zelenieť. Tatry sa v tomto čase na slovenskej strane dočasne zatvárajú už aj pre skialpinistov. Nuž prichádza otázka, čo tak vzkriesiť myšlienku VhT túry v poľskej časti pohoria? Padá odpoveď: skúsim reparát nepodareného decembrového výstupu na Szpiglasowy Wierch, 2172 m (slov. Hrubý štít). 28/05/18 Roman Matkovčík Vysoké a Belianske Tatry

Túra Poldňovka polhrebeňom Braniska a Bachurne Pohorie Braniska ma fascinovalo už od malička, keď som cestoval okolo neho alebo cezeň po starej ceste. Novú dimenziu dalo cestovanie popod Branisko, tunelom. Po x rokoch pozerania naň, som sa v prvopočiatkoch mojej turistickej kariéry konečne rozhodol ho aj prejsť. dnes Henrich Tomáš Branisko, Šariš
Správa Poškodené a uzatvorené chodníky v Tatrách (video) Horská záchranná služba a Štátne lesy TANAP-u upozorňujú všetkých návštevníkov Vysokých Tatier na uzatvorenie turistických chodníkov cez Bielovodskú a Javorovú dolinu z dôvodu ich podmytia a strhnutia mostov. Bielovodská dolina je celá uzatvorená od rázcestia pod Poľským hrebeňom po Lysú Poľanu. Najkritickejšia situácia je v oblasti Javorovej doliny, kde voda strhla časť zeleno značeného turistického chodníka. Momentálne je nepriechodný, na jeho dočasnú uzáveru turistov priamo v teréne upozornia aj informačné tabuľky. včera Soňa Mäkká Správy
Cyklotúra Poprad – Krížna – Kasárne – Holešov Tak už je to tady! Konečně dojde na můj dávno organizovaný a dosud neuskutečněný cyklopřejezd z Popradu domu do Holešova. Abych to trochu rozvedl: asi před dvěma lety jsem si vymyslel, že bych chtěl jet na horském kole nějakou delší štreku. No a protože české hory prakticky vůbec neznám, kromě snad Hostýnských vrchů a trochu Beskyd, tak padla volba na Poprad. A to z několika důvodů: Na Liptově jsem studoval, jezdím tam dodnes na kolo, případně na lyže, na mé milované Velké Fatře se snažím být co nejčastěji a v Turci mám většinu rodiny. A tak nějak to Slovensko znám důvěrněji... Zatím to nevyšlo z různých důvodů, jednou nemoc potom zas počasí, tak teď musí! Měl se mnou jet kamarád Josef, který bohužel nafasoval antibiotika a oba jsme usoudili, že by se spíš trápil. Tak jsem se vydal sám. včera David Šlúch Malá Fatra, Nízke Tatry, +

Rača – Malý Slavín – Marianka v zime 01/04/18 21:49 6 príspevkov
    • Malé Karpaty (CHKO Malé Karpaty)

• max: 423 m n. m. – Stánisko (Malinský vrch)

• min: 152 m n. m. – Bratislava - Rača

• zima

• 2018

• Marianka (Svätá studňa)

• Bratislava (vlak, bus, MHD) - Rača (vlak, bus, MHD), Marianka (bus, MHD) - Bratislava (vlak, bus, MHD)