Lesníci nebudú zasahovať v pralesoch

12.04.18
WWF Slovensko (Svetový fond na ochranu prírody) a občianske združenie PRALES sa dohodli so štátnym podnikom LESY Slovenskej republiky na zabezpečení ochrany v doposiaľ nechránených slovenských pralesoch. Vylúčenie ľudských zásahov v pralesoch na rozlohe 2 150 ha je hodnotené ako ústretový krok zo strany štátneho podniku. Zároveň ide o výrazný príspevok k naplneniu záväzkov vyplývajúcich Slovenskej republike z Karpatského dohovoru.

Rokovania o dohode medzi zúčastnenými stranami trvali rok. Odborníci z občianskeho združenia PRALES v rokoch 2009 - 2015 realizovali celoslovenskú inventarizáciu najzachovalejších lesov na Slovensku, pričom pralesy identifikovali na výmere 10 583 ha. Asi tretina z nich doposiaľ nie je chránená najvyšším stupňom ochrany (bezzásahovým režimom) a  hrozí im poškodenie alebo zničenie. Týka sa to napríklad lokalít Zámok v Malých Karpatoch, Drastvica v Štiavnických vrchoch, Skalnatá v Lúčanskej Malej Fatre, Chmelienec v Nízkych Tatrách. Celkom ide o 95 lokalít. Štátni lesníci v týchto lokalitách nehospodária po roku 2011. „LESY Slovenskej republiky, štátny podnik sú si vedomé svojej spoločenskej zodpovednosti, majú záujem na zachovaní prírodných hodnôt pre ďalšie generácie. Vymapované lokality na naše náklady vyznačíme v teréne a zabezpečíme ich ochranu. Zároveň dávame verejný prísľub, že v nich nebudeme vykonávať žiadne hospodárske zásahy“, povedal Marian Staník, generálny riaditeľ štátneho podniku.

Podľa Mariána Jasíka z OZ Prales existuje ešte ďalších 22 lokalít o výmere cca 345 ha, ktoré sú v správe Lesov SR, ale nie je tam jednoznačné vlastníctvo. Tu sa Lesy SR tiež zaviazali nezasahovať, ale tieto lokality sa zatiaľ nebudú vyznačovať v teréne. V niektorých prípadoch ide o plochy, ktoré nadväzujú na už existujúce rezervácie a preto ide o malé výmery.

„WWF Slovensko oceňuje konštruktívny prístup predstaviteľov štátneho podniku k rokovaniam, ako aj záväzok neťažiť v pralesoch Slovenska, ktoré identifikovali ochranárske organizácie. Ide o posun k zabezpečeniu trvalej a primeranej ochrany pralesov na Slovensku“, uviedla Miroslava Plassmann, riaditeľka WWF Slovensko.

„Pre ochranu pôvodnej biodiverzity je to dobrá správa. Pralesy sú pre mnohé organizmy ako Noemove archy uprostred mora viac alebo menej premenených lesov. Významným spôsobom sa tiež rozšíri základňa pre výskum prírodných zákonitostí v lesných ekosystémoch. Aj keď ide o malý krok v ochrane jedinečných prírodných hodnôt Slovenska, je to rozhodne krok správnym smerom“, uviedol Marián Jasík, expert občianskeho združenia PRALES.

Zúčastnené strany sa zhodli, že do budúcnosti je potrebné prehodnotiť národnú sústavu chránených území a zabezpečiť dôslednú ochranu najcennejších lokalít.

Na území Slovenska vznikli prvé rezervácie na ochranu pralesov už koncom 19. storočia v snahe zachovať vzácne ukážky prírodných lesov v ich takmer nezmenenej podobe. V neskoršom období bola sieť pralesových rezervácií budovaná najmä za účelom výskumu prirodzeného vývoja lesov. V súčasnosti je na Slovensku prísne chránených (5. stupeň ochrany) 68 % plochy pralesov (7 313 ha). Záväzkom zo strany štátneho podniku LESY Slovenskej republiky neťažiť v ďalších identifikovaných pralesoch sa táto výmera zvýši na viac ako 9 500 ha, čím sa zvýši podiel pralesov ponechaných na prirodzený vývoj na 94 %.

Viac informácií o pralesoch Slovenska nájdete na www.pralesy.sk. Samostatnú vrstvu pralesov obsahuje tiež turistickamapa.sk.

Lesníci nebudú zasahovať v pralesoch 16/04/18 16:21 17 príspevkov

Túra Bralo Krasín nad Dolnou Súčou Dolná Súča neďaleko Trenčína sa môže pochváliť veľmi peknou dominantou, vápencovým bralom so zrúcaninou hradu. Z hradu síce veľa neostalo, každopádne návštevu tohto miesta som mala vďaka rôznym fotkám dlhodobo v pláne. Najmä tie s výhľadmi na rozkvitnuté stromy ma motivovali, aby som sem išla v apríli. 12/09/18 Soňa Mäkká Biele Karpaty
Túra Na Kmínek a Masarykovu chatu z Vyšného Kelčova Po sobotňajšej spoločenskej udalosti sme mali v nedeľu chuť potúlať sa peknou krajinou s výhľadmi, ideálne niečo nenáročné, najradšej aj s horskou chatou. Po ceste sme mali Kysuce a po konzultácii s tunajším rodákom Zdenčim sme sa rozhodli pre okruh z Vyšného Kelčova, časti obce Vysoká nad Kysucou, ktorý spĺňal naše predstavy. 24/08/18 Soňa Mäkká Západné Beskydy
Túra Dámska jazda Tatrami po lejakoch Predposledný júlový víkend sme mali s kamarátkami dlhšie naplánovanú dámsku túru bez detí a manželov. Keďže kalendáre sú plné a babysittingy dlho dopredu vybavené, s termínom sa nedá hýbať ani vtedy, ak začiatok túry vychádza na deň po tom, čo v Tatrách povodne odniesli niekoľko mostov. Veď vrátiť sa dá vždy, hovoríme si a optimisticky balíme stredne veľké batohy so spacákmi a ďalšie rekvizity, ktoré teraz pri malých deťoch používame dosť zriedkavo. 17/08/18 Soňa Mäkká Vysoké a Belianske Tatry

Predstavenie Original Buff z nového materiálu Univerzálna šatka španielskej značky Buff sa natoľko rozšírila, že názov zľudovel a takmer každý tomuto typu produktu povie jednoducho bufka. Hoci dnes už Buff ponúka kadečo, pred 25 rokmi začínali práve jednoduchým bezšvovým tubusom z mikrovlákna s rôznorodými možnosťami využitia, ktorý (až časom) nazvali Original Buff. Na tohtoročnej zimnej výstave ISPO v Mníchove predstavili originál z nového materiálu. Ušla sa mi vzorka, ktorú do hôr nosím od zimy a podelím sa s vami so svojimi dojmami v krátkej recenzii. dnes Ľubomír Mäkký Ostatné
Túra Hochschwab - Schaufelwand a Ebenstein Nie je umenie presvedčiť 6-ročné dieťa, aby išlo s vami na prechádzku. Tato jednoducho zavelí a ide sa. Ale keď má potomok 15 a viac, vtedy takýto postup nefunguje. Teraz však vyšla iniciatíva od syna. Chcel by ísť niekam na turistiku do Rakúska. včera Martin Knor Svet
Túra Čierna dolina, lom Prašnica a Dolná Prašnica Začiatok augusta 2018 je veľmi horúci. Horúčavy trvajú už niekoľko týždňov, paneláky sú rozpálené a človeku sa žiada zaliezť niekam do chládku. Na horách by bolo chladnejšie, ale množstvo ľudí na hrebeňoch odrádza. Slovenský raj s jeho tienistými roklinami je ďaleko a v okolí máme väčšinu chladnejších dolín schodených, a tak voláme Janke, nech dačo vymyslí. Ponúkla nám dolinu Čierno (Čierna dolina) a dolinu Dolná Prašnica. Vraj sa schladíme. 24/09/18 Danka Tomášiková Kremnické vrchy, Veľká Fatra a Choč