Lesníci nebudú zasahovať v pralesoch

12.04.18

Rokovania o dohode medzi zúčastnenými stranami trvali rok. Odborníci z občianskeho združenia PRALES v rokoch 2009 - 2015 realizovali celoslovenskú inventarizáciu najzachovalejších lesov na Slovensku, pričom pralesy identifikovali na výmere 10 583 ha. Asi tretina z nich doposiaľ nie je chránená najvyšším stupňom ochrany (bezzásahovým režimom) a  hrozí im poškodenie alebo zničenie. Týka sa to napríklad lokalít Zámok v Malých Karpatoch, Drastvica v Štiavnických vrchoch, Skalnatá v Lúčanskej Malej Fatre, Chmelienec v Nízkych Tatrách. Celkom ide o 95 lokalít. Štátni lesníci v týchto lokalitách nehospodária po roku 2011. „LESY Slovenskej republiky, štátny podnik sú si vedomé svojej spoločenskej zodpovednosti, majú záujem na zachovaní prírodných hodnôt pre ďalšie generácie. Vymapované lokality na naše náklady vyznačíme v teréne a zabezpečíme ich ochranu. Zároveň dávame verejný prísľub, že v nich nebudeme vykonávať žiadne hospodárske zásahy“, povedal Marian Staník, generálny riaditeľ štátneho podniku.

Podľa Mariána Jasíka z OZ Prales existuje ešte ďalších 22 lokalít o výmere cca 345 ha, ktoré sú v správe Lesov SR, ale nie je tam jednoznačné vlastníctvo. Tu sa Lesy SR tiež zaviazali nezasahovať, ale tieto lokality sa zatiaľ nebudú vyznačovať v teréne. V niektorých prípadoch ide o plochy, ktoré nadväzujú na už existujúce rezervácie a preto ide o malé výmery.

„WWF Slovensko oceňuje konštruktívny prístup predstaviteľov štátneho podniku k rokovaniam, ako aj záväzok neťažiť v pralesoch Slovenska, ktoré identifikovali ochranárske organizácie. Ide o posun k zabezpečeniu trvalej a primeranej ochrany pralesov na Slovensku“, uviedla Miroslava Plassmann, riaditeľka WWF Slovensko.

„Pre ochranu pôvodnej biodiverzity je to dobrá správa. Pralesy sú pre mnohé organizmy ako Noemove archy uprostred mora viac alebo menej premenených lesov. Významným spôsobom sa tiež rozšíri základňa pre výskum prírodných zákonitostí v lesných ekosystémoch. Aj keď ide o malý krok v ochrane jedinečných prírodných hodnôt Slovenska, je to rozhodne krok správnym smerom“, uviedol Marián Jasík, expert občianskeho združenia PRALES.

Zúčastnené strany sa zhodli, že do budúcnosti je potrebné prehodnotiť národnú sústavu chránených území a zabezpečiť dôslednú ochranu najcennejších lokalít.

Na území Slovenska vznikli prvé rezervácie na ochranu pralesov už koncom 19. storočia v snahe zachovať vzácne ukážky prírodných lesov v ich takmer nezmenenej podobe. V neskoršom období bola sieť pralesových rezervácií budovaná najmä za účelom výskumu prirodzeného vývoja lesov. V súčasnosti je na Slovensku prísne chránených (5. stupeň ochrany) 68 % plochy pralesov (7 313 ha). Záväzkom zo strany štátneho podniku LESY Slovenskej republiky neťažiť v ďalších identifikovaných pralesoch sa táto výmera zvýši na viac ako 9 500 ha, čím sa zvýši podiel pralesov ponechaných na prirodzený vývoj na 94 %.

Viac informácií o pralesoch Slovenska nájdete na www.pralesy.sk. Samostatnú vrstvu pralesov obsahuje tiež turistickamapa.sk.

Lesníci nebudú zasahovať v pralesoch 16/04/18 16:21 17 príspevkov

Túra Jarné Studenopotocké vodopády a Zamkovského chata Teplé počasie vpadlo aj do Tatier a sneh sa topí pred očami. Preto sa rozhodujem využiť voľný deň na návštevu Studeného potoka, v ktorom by teraz mohlo tiecť poriadne množstvo vody. Návštevou nemyslím len nakuknutie na najznámejšie vodopády, ale prejdem si pekne dlhší úsek popri potoku z Tatranskej Lesnej. 18/04/18 Soňa Mäkká Vysoké a Belianske Tatry
Správa Lesníci nebudú zasahovať v pralesoch WWF Slovensko (Svetový fond na ochranu prírody) a občianske združenie PRALES sa dohodli so štátnym podnikom LESY Slovenskej republiky na zabezpečení ochrany v doposiaľ nechránených slovenských pralesoch. Vylúčenie ľudských zásahov v pralesoch na rozlohe 2 150 ha je hodnotené ako ústretový krok zo strany štátneho podniku. Zároveň ide o výrazný príspevok k naplneniu záväzkov vyplývajúcich Slovenskej republike z Karpatského dohovoru. 12/04/18 Soňa Mäkká Správy
Túra Dolinou potoka Drmolez z Marianky Neviem, kto vymyslel názov tohto potoka, ale už keď som ho prvýkrát počula, vybavila sa mi lekcia zo slovenčiny o zvukomaľbe. Duní Dunaj a luna za lunou sa valí z básne Mor ho! od Sama Chalupku asi poznáme všetci. Drmolez je malý potôčik, ktorý si poväčšine len tak pokojne tečie a niečo drmolí, ale vytvára aj krásne meandre a malé vodopády. 12/04/18 Soňa Mäkká Malé Karpaty

Útulňa Rozhľadňa Kloptaň Na diaľkových túrach mám väčšinou dopredu vytipované miesta, kde chcem prenocovať. Človek mieni, ale okolnosti menia. Tak to bolo aj počas Cesty hrdinov SNP (E8) na Duklu, keď som plánoval prenocovať v Trohanke v sedle Tri studne, ale únava a blížiaca sa tma rozhodli, že som nocoval uprostred Volovských vrchov - na Kloptani, v prístrešku pod rozhľadňou. dnes Viktor Baláž Volovské vrchy
Túra Nižná Revúca – Zvolen – Kalište – Podkonice Ten pľuhák opäť nesklamal a svojím vytrvalým, neúprosným pípaním ma ťahal zo sladkých driemot. Potrebný a nenávidený zároveň – budík. V chalupe vyhaslo už pred polnocou a do drevenice sa opäť vkradla na pár hodín vyhostená zima. Neveľmi ochotne som opúšťal teplé hniezdočko. Len pár sekúnd v studenej izbe stačilo na dokonalé precitnutie; tu už aj káva bola zbytočná. Rýchlo som zjedol skromné raňajky, zakončené niekoľkými hltmi becherovky. Sparťanské ráno na chalupe som zakončil krátkym pobytom na latríne. včera Radoslav Jurčina Starohorské vrchy, Veľká Fatra a Choč
Túra Orlie skaly z Prašníka–Pustej Vsi O Orlích skalách som počul ako o lokalite s pekným výhľadom, tak som sa ich rozhodol navštíviť, keďže z miesta kúsok odtiaľto pochádzam. Môj prvý pokus bol neúspešný, pretože som išiel od priehrady k nim priamo cez les. Druhý pokus sa už vydaril. Trasa nebola označená, ale nedávno pribudlo miestne turistické značenie, a tak sme skaly pomerne jednoducho našli. 19/04/18 Matúš Sarvaš Malé Karpaty