Dolinou potoka Drmolez z Marianky

12.04.18

Parkujeme v Marianke, najstaršom pútnickom mieste na Slovensku. Aj ten, kto by sa tu chcel len prejsť a pozrieť si niečo z histórie, sa nebude nudiť. Samozrejme, väčšina pamiatok má sakrálny charakter, ale nájdeme tu tiež zvyšky podzemnej bridlicovej bane.

Marianka – dolina potoka Drmolez – lúka Stánisko – T. O. Jaskováci – kalvária – Svätá studňa – Mariánske údolie – Marianka

Schádzame schodmi na malé námestie a asi päť minút sledujeme červenú turistickú značku. Druhá odbočka za krčmou vľavo je naša. Dá sa orientovať aj podľa potoka. Ďalších desať minút stúpame popri ňom Potočnou ulicou. Na jej konci vchádzame do redšieho lesa a začíname kráčať priamo pri potoku Drmolez. Hneď tu nás čakajú pekné meandre. Preskočíme dva razy potok, lebo následne treba vystúpať pár výškových metrov na zvážnicu. Naozaj len pár, táto vychádzka je hračkárska, ale veľmi pekná.

Zimný les bez listov nám dovoľuje obdivovať meandre potoka jedným aj druhým smerom. Zvážnica postupne zase klesne a niekoľkokrát prekračujeme koryto potoka. Táto časť výletu sa najmladšiemu, takmer trojročnému účastníkovi veľmi pozdáva. Prekvapene registrujem zabudnutú modrú turistickú značku na strome. Vyššie vidím ešte ďalšie zatreté. Ani som netušila, že modrá viedla tadiaľto, teraz je kúsok vyššie, budeme sa ňou vracať.

Dolina sa postupne rozšíri a vystúpame nad potok, ktorý ostane po pravej strane. Prekonáva tu malý prah, na ktorom vytvára malé, ale pekné Vilmošove vodopády. Tie som si bola obzrieť minule, teraz to vzdávam, lebo sú od chodníka ďalej a pod snehom sú popadané konáre, nemám chuť si zvrtnúť nohu.

Pomaly sa lúčime s potokom a začíname podchádzať veľkú lúku Stánisko. Prejdeme k jej vzdialenejšiemu koncu a tam zamierime rovno hore. Z horného konca je pekný výhľad. Maťko protestuje proti brodeniu sa v snehu do kopca, tak ho lákam na desiatu v altánku. Žiaľ, z nosiča vyrástol už minulé leto, nedá sa nič robiť.

O chvíľu vidíme altánok T. O. Jaskováci. Trochu sa v ňom posilníme a obdivujeme výhľady, ktoré sa nám otvorili. Potom zbiehame dolu. Drobcovi sa ohromne páči letieť dolu kopcom v mäkkom snehu. Studené pristátie už menej. Pod kopcom sa ešte pozdravíme so snehuliakom a vnoríme sa do lesa. Sme na modrej značke. Vedie hneď popri valoch Velatického hradiska. To mi doteraz ušlo, ale následne som to zistila z našej galérie a z Bazinovho článku. Tak aspoň pridávam informáciu pre nasledovníkov. Záverečná časť túry je len strmé klesanie cez rozľahlú kalváriu do Mariánskeho údolia.

Zhrnutie

Ide o príjemnú vychádzku v každom ročnom období, či už na popoludnie alebo s deťmi. Kto má čas a chuť, môže si ju predĺžiť ako okruh napríklad po Malinský vrch, táto trasa vedie celá lesom. Tiež sa dá z modrej značky odbočiť na vrch kopca Bazgovič a pozrieť si výhľad na bývalé kameňolomy a okolité kopce, alebo navštíviť pamiatky v Marianke.

Dolinou potoka Drmolez z Marianky 12/04/18 17:50 3 príspevky

Túra Jarné Studenopotocké vodopády a Zamkovského chata Teplé počasie vpadlo aj do Tatier a sneh sa topí pred očami. Preto sa rozhodujem využiť voľný deň na návštevu Studeného potoka, v ktorom by teraz mohlo tiecť poriadne množstvo vody. Návštevou nemyslím len nakuknutie na najznámejšie vodopády, ale prejdem si pekne dlhší úsek popri potoku z Tatranskej Lesnej. 18/04/18 Soňa Mäkká Vysoké a Belianske Tatry
Správa Lesníci nebudú zasahovať v pralesoch WWF Slovensko (Svetový fond na ochranu prírody) a občianske združenie PRALES sa dohodli so štátnym podnikom LESY Slovenskej republiky na zabezpečení ochrany v doposiaľ nechránených slovenských pralesoch. Vylúčenie ľudských zásahov v pralesoch na rozlohe 2 150 ha je hodnotené ako ústretový krok zo strany štátneho podniku. Zároveň ide o výrazný príspevok k naplneniu záväzkov vyplývajúcich Slovenskej republike z Karpatského dohovoru. 12/04/18 Soňa Mäkká Správy
Túra Dolinou potoka Drmolez z Marianky Neviem, kto vymyslel názov tohto potoka, ale už keď som ho prvýkrát počula, vybavila sa mi lekcia zo slovenčiny o zvukomaľbe. Duní Dunaj a luna za lunou sa valí z básne Mor ho! od Sama Chalupku asi poznáme všetci. Drmolez je malý potôčik, ktorý si poväčšine len tak pokojne tečie a niečo drmolí, ale vytvára aj krásne meandre a malé vodopády. 12/04/18 Soňa Mäkká Malé Karpaty

Túra Na skok v pralese Chujava (Kujavy) zo Zlatej Bane Predstav si les bez ľudského zásahu, predstav si aké to je, keď sa o všetko stará príroda sama stovky a stovky rokov... Ešte aj na Slovensku existujú takéto úžasné miesta so svojim genius loci. Jedným z takýchto miest je maličký prales v Slanských vrchoch, o ktorom mnoho ľudí nevie. Posledné zákutia divokej prírody ešte dýchajú a prosperujú aj bez pomoci človeka. dnes Stanislav Ďurica Slanské vrchy
Útulňa Rozhľadňa Kloptaň Na diaľkových túrach mám väčšinou dopredu vytipované miesta, kde chcem prenocovať. Človek mieni, ale okolnosti menia. Tak to bolo aj počas Cesty hrdinov SNP (E8) na Duklu, keď som plánoval prenocovať v Trohanke v sedle Tri studne, ale únava a blížiaca sa tma rozhodli, že som nocoval uprostred Volovských vrchov - na Kloptani, v prístrešku pod rozhľadňou. včera Viktor Baláž Volovské vrchy
Túra Nižná Revúca – Zvolen – Kalište – Podkonice Ten pľuhák opäť nesklamal a svojím vytrvalým, neúprosným pípaním ma ťahal zo sladkých driemot. Potrebný a nenávidený zároveň – budík. V chalupe vyhaslo už pred polnocou a do drevenice sa opäť vkradla na pár hodín vyhostená zima. Neveľmi ochotne som opúšťal teplé hniezdočko. Len pár sekúnd v studenej izbe stačilo na dokonalé precitnutie; tu už aj káva bola zbytočná. Rýchlo som zjedol skromné raňajky, zakončené niekoľkými hltmi becherovky. Sparťanské ráno na chalupe som zakončil krátkym pobytom na latríne. 20/04/18 Radoslav Jurčina Starohorské vrchy, Veľká Fatra a Choč

Dolinou potoka Drmolez z Marianky 12/04/18 17:50 3 príspevky
    • Malé Karpaty (CHKO Malé Karpaty)

• max: 406 m n. m. – lúka Stánisko

• min: 215 m n. m. – Marianka

• zima

• 18.02.2018

• Prameň pri Kaplnke sv. studne v Marianke

• Bratislava (vlak, bus, MHD) - Marianka (bus, parkovisko pri pútnickom mieste)