Búda zo vstupnej strany
Búda zo vstupnej strany Zatvoriť

Búda Vyhliadka Čertova skala

Priamo nad priehradou Ružín, pri málo známej výhľadovej Čertovej skale nad ústím dolinky Železník sa nachádza na neznačenom chodníku pekné miesto k prenocovaniu. Predpokladám, že sem veľa turistov nezavíta, ale možno niekomu búda poslúži ako vhodné miesto na prenocovanie pri spoznávaní krás Ružínskej priehrady.

VN Ružín: k búde nevedie značený chodník, nachádza sa pri Čertovej skale nad ústím dolinky Železník, najlepší prístup je po chodníku, ktorý vedie v blízkosti brehu priehrady
376 m n. m.
5 osôb s vlastnou podložkou a spacím vakom
trojsezónna (bez vykurovacieho telesa)
v bezprostrednej blízkosti je len malý potok Železník
Dalšie info
upravené ohnisko s roštom a posedením, latrína

Búda sa nachádza približne 1,5 km severne od Folkmarského sedla. K samotnej búde je najlepší prístup priamo od priehrady v dolinke Železník. Svahy sú tu značne strmé a vrstevnicovo, pár desiatok metrov nad hladinou vody, vedie úzky chodník, ktorý nás dovedie priamo k vyhliadkovej skale a k objektu. Ja som sa sem dostal z cesty, ktorá vedie k vrcholu Šľuchty, avšak musím povedať, že viac náhodne kráčaním priamo cez les ako sledovaním lesnej cesty.

Búda je v nie najlepšom stave zvonku. Ale vnútro stále vyzerá použiteľne. Zrubová stavba má približne 3,5 x 3,5 metra. Pred samotným vstupom je pozostatok prístrešku, ktorý už nemá strechu.

Hoci zvonku pôsobí búda ošumelo, vnútri poskytne dosť priestoru na prespanie pre 4 - 5 ľudí s vlastnou karimatkou a spacím vakom. Spať sa dá na pričniach. Podlaha je z udupanej hliny a je dosť nerovná, takže na zemi sa človek veľmi nevyspí. Pred dažďom chráni drevenú strechu prehodená celta, ktorá má svoje najlepšie časy za sebou, takže vodotesnosťou si nie som istý. Špáry medzi brvnami sú utesnené expanznou penou a potešia funkčné dvere.

Okolie ponúka okrem spomínanej nádhernej vyhliadky Čertova skala tiež príjemné posedenie pri ohnisku a dokonca latrínu. V bezprostrednej blízkosti búdy som však nevidel žiadnu studničku, síce pár desiatok metrov od búdy je priezračný potôčik Železník, ale piť z neho by bolo riskantné, keďže netuším, kde pramení.