Vyhliadka Čertova skala

28.04.18
Priamo nad priehradou Ružín, pri málo známej výhľadovej Čertovej skale nad ústím dolinky Železník sa nachádza na neznačenom chodníku pekné miesto k prenocovaniu. Predpokladám, že sem veľa turistov nezavíta, ale možno niekomu búda poslúži ako vhodné miesto na prenocovanie pri spoznávaní krás Ružínskej priehrady.

Búda sa nachádza približne 1,5 km severne od Folkmarského sedla. K samotnej búde je najlepší prístup priamo od priehrady v dolinke Železník. Svahy sú tu značne strmé a vrstevnicovo, pár desiatok metrov nad hladinou vody, vedie úzky chodník, ktorý nás dovedie priamo k vyhliadkovej skale a k objektu. Ja som sa sem dostal z cesty, ktorá vedie k vrcholu Šľuchty, avšak musím povedať, že viac náhodne kráčaním priamo cez les ako sledovaním lesnej cesty.

Búda je v nie najlepšom stave zvonku. Ale vnútro stále vyzerá použiteľne. Zrubová stavba má približne 3,5 x 3,5 metra. Pred samotným vstupom je pozostatok prístrešku, ktorý už nemá strechu.

Hoci zvonku pôsobí búda ošumelo, vnútri poskytne dosť priestoru na prespanie pre 4 - 5 ľudí s vlastnou karimatkou a spacím vakom. Spať sa dá na pričniach. Podlaha je z udupanej hliny a je dosť nerovná, takže na zemi sa človek veľmi nevyspí. Pred dažďom chráni drevenú strechu prehodená celta, ktorá má svoje najlepšie časy za sebou, takže vodotesnosťou si nie som istý. Špáry medzi brvnami sú utesnené expanznou penou a potešia funkčné dvere.

Okolie ponúka okrem spomínanej nádhernej vyhliadky Čertova skala tiež príjemné posedenie pri ohnisku a dokonca latrínu. V bezprostrednej blízkosti búdy som však nevidel žiadnu studničku, síce pár desiatok metrov od búdy je priezračný potôčik Železník, ale piť z neho by bolo riskantné, keďže netuším, kde pramení.

Vyhliadka Čertova skala 28/04/18 07:45 1 príspevok

Túra Pralesy Skalná Alpa a Jánošíkova kolkáreň Ráno sa budíme, až keď Slnko ohrieva stany na teplotu, že sa v nich nedá vydržať. Času máme dosť, celý deň pred sebou ale ja, ako vždy, mám v sebe nekontrolovateľnú túžbu vyraziť čím skôr, čo ospalým kamarátom lezie na nervy. Skorý ranný entuziazmus schladí spŕška nepekných zaspaných pohľadov a nadávok z hlbín stanov. To sa však mení po raňajkách. Všetci sa tešíme na nové, málo známe časti veľkofatranských pralesov. Dnes sa ocitneme s doprovodom z OZ Jantárová cesta uprostred krásneho pralesa Skalná Alpa a neskôr v Jánošíkovej kolkárni. 10/04/19 Stanislav Ďurica Veľká Fatra a Choč
Túra Spoznávanie veľkofatranského pralesa Smrekovica Navštíviť prales nie je až tak nemožné, ako sa bežnému človeku zdá. Prales je zvyčajne chápaný ako hustá džungľa v oblastí rovníka, niekde v Južnej Amerike alebo v Afrike. No prales nájdeme aj v našich horách. A tak k tomu stačí trocha voľného času a chuť spoznať les zvnútra a nesústrediť sa výhradne na najviac vyhľadávaný cieľ turistiky – výhľady a vysoké štíty. 03/04/19 Stanislav Ďurica Veľká Fatra a Choč
Túra Apuseni - čarovná tiesňava Cheile Galbenei Celé roky sme sa počas našich potuliek slovenskými horami dohodovali na tom, že konečne vyrazíme na turistiku do Rumunska. A keďže sme všetci z východu, hľadali sme zaujímavú lokalitu, ktorá bude čo najbližšie Slovensku. Voľba padla na pohorie Apuseni a krasovú oblasť Padis a ako vhodný čas sme si vybrali začiatok mája. O oblasti je na internete veľké množstvo informácií a plánovanie teda nebolo náročné. 19/03/19 Stanislav Ďurica Svet

Recenzia Fjällräven Keb – trekingová bunda Má výstredný dizajn, netradičnú materiálovú skladbu, svojou funkčnosťou sa najviac podobá softshellkám a je súčasťou setu s rovnomennými trekingovými nohavicami. Výrobca ju označuje za letnú, no treba poznamenať, že leto myslí švédske. U nás je vhodná skôr do prechodných období jari a jesene, keďže však nie je nepremokavá, nesmie pršať. Môže však poriadne fúkať, na čo má aj prispôsobenú špeciálnu kapucňu. Pre túto sezónu bola aktualizovaná podobne ako nohavice Keb. dnes Ľubomír Mäkký Oblečenie
Reportáž S Mišom Diviakom o citlivom hospodárení v lese Súčasťou Strednej odbornej školy lesníckej v Banskej Štiavnici sú aj školské lesy Kysihýbel, ktoré slúžia budúcim lesníkom na praktické vyučovanie. Vedúcim školských lesov je Mišo Diviak, lesník, učiteľ a náš dlhoročný autor. Prešli sme sa po zrekonštruovanom náučnom chodníku Kysihýbel a hovorili nielen o tom, ako sa hospodári v tunajších lesoch, ale aj v lesoch všeobecne. včera Soňa Mäkká Reportáže
Túra Z Luhačovíc k Vlárskemu priesmyku Keď som písal príspevok z vlaňajšieho putovania Tri dni Valašskom z Luhačovíc do Ostravice a hľadal som prijateľnú formu záveru článku, zvolil som jeden slovný obrat. O trase, čo kamsi pokračuje a čo skadesi prišla. Bol to aj, ako som si následne uvedomil, určitý verejný prísľub. A záväzky je potrebné v slušnej spoločnosti plniť. Takže došlo aj na spoznanie neznámeho „skadesi“. Červenou značkou z Luhačovického Zálesí na východ, k juhovýchodnému rohu Valašska. 14/10/19 Vladimír Mikuš Česko

Vyhliadka Čertova skala 28/04/18 07:45 1 príspevok
    • VN Ružín: k búde nevedie značený chodník, nachádza sa pri Čertovej skale nad ústím dolinky Železník, najlepší prístup je po chodníku, ktorý vedie v blízkosti brehu priehrady

• 5 osôb s vlastnou podložkou a spacím vakom

• v bezprostrednej blízkosti je len malý potok Železník

• upravené ohnisko s roštom a posedením, latrína