Vyhliadka Čertova skala

28.04.18
Priamo nad priehradou Ružín, pri málo známej výhľadovej Čertovej skale nad ústím dolinky Železník sa nachádza na neznačenom chodníku pekné miesto k prenocovaniu. Predpokladám, že sem veľa turistov nezavíta, ale možno niekomu búda poslúži ako vhodné miesto na prenocovanie pri spoznávaní krás Ružínskej priehrady.

Búda sa nachádza približne 1,5 km severne od Folkmarského sedla. K samotnej búde je najlepší prístup priamo od priehrady v dolinke Železník. Svahy sú tu značne strmé a vrstevnicovo, pár desiatok metrov nad hladinou vody, vedie úzky chodník, ktorý nás dovedie priamo k vyhliadkovej skale a k objektu. Ja som sa sem dostal z cesty, ktorá vedie k vrcholu Šľuchty, avšak musím povedať, že viac náhodne kráčaním priamo cez les ako sledovaním lesnej cesty.

Búda je v nie najlepšom stave zvonku. Ale vnútro stále vyzerá použiteľne. Zrubová stavba má približne 3,5 x 3,5 metra. Pred samotným vstupom je pozostatok prístrešku, ktorý už nemá strechu.

Hoci zvonku pôsobí búda ošumelo, vnútri poskytne dosť priestoru na prespanie pre 4 - 5 ľudí s vlastnou karimatkou a spacím vakom. Spať sa dá na pričniach. Podlaha je z udupanej hliny a je dosť nerovná, takže na zemi sa človek veľmi nevyspí. Pred dažďom chráni drevenú strechu prehodená celta, ktorá má svoje najlepšie časy za sebou, takže vodotesnosťou si nie som istý. Špáry medzi brvnami sú utesnené expanznou penou a potešia funkčné dvere.

Okolie ponúka okrem spomínanej nádhernej vyhliadky Čertova skala tiež príjemné posedenie pri ohnisku a dokonca latrínu. V bezprostrednej blízkosti búdy som však nevidel žiadnu studničku, síce pár desiatok metrov od búdy je priezračný potôčik Železník, ale piť z neho by bolo riskantné, keďže netuším, kde pramení.

Vyhliadka Čertova skala 28/04/18 07:45 1 príspevok

Túra Na Somár cez lúky plné šafranov Je Veľkonočný piatok a za oknami to vyzerá na počasie vhodné akurát na sedenie v byte pri teplom čaji a pozeranie dlhého filmu. Aspoň toto by si pri pohľade z okna povedala väčšina ľudí. My však máme v pláne ísť do prírody stoj čo stoj, aj keby malo liať celý deň. Vyberáme preto jednoduchšiu túru v nízkom a málo známom pohorí Sopotnické vrchy. Cieľom sú lúky plné šafranov a najvyšší bod miniatúrneho pohoria. 20/05/18 Stanislav Ďurica Čierna hora
Prístrešok Stará smola nad údolím Sopotnice Sopotnické vrchy ako podcelok Čiernej hory nie sú turisticky až tak atraktívne ako okolité časti Ružínskeho krasu. Návštevník sa sem zvyčajne vyberie len na jednodenné výlety. Na druhej strane aj nízke kopce majú svoje čaro, ak si človek vie užiť lesy bez zbytočného ruchu. Na ich severnom okraji leží dokonca veľmi pekný a útulný prístrešok či skôr útulňa (neoficiálna), ktorá sa dá využiť k pohodlnému prenocovaniu alebo ako úkryt pred nepriazňou počasia. 12/05/18 Stanislav Ďurica Čierna hora
Túra Vyhliadky Ružín – pod Bujanovom a Čertova skala Okolie priehrady Ružín je oblasť plná málo známych zákutí, o ktorých sa človek len ťažko dozvie. A práve takéto opustené miesta ponúkajú neraz tie najkrajšie zážitky. Podobne je to aj s dvomi vyhliadkami v hornej časti Ružínskej priehrady. Nenápadné skalky týčiace sa nad hladinou nevyzerajú nijako majestátne, ale výhľady z nich naozaj stoja za to. 07/05/18 Stanislav Ďurica Čierna hora

Túra Hochschwab - Schaufelwand a Ebenstein Nie je umenie presvedčiť 6-ročné dieťa, aby išlo s vami na prechádzku. Tato jednoducho zavelí a ide sa. Ale keď má potomok 15 a viac, vtedy takýto postup nefunguje. Teraz však vyšla iniciatíva od syna. Chcel by ísť niekam na turistiku do Rakúska. dnes Martin Knor Svet
Túra Čierna dolina, lom Prašnica a Dolná Prašnica Začiatok augusta 2018 je veľmi horúci. Horúčavy trvajú už niekoľko týždňov, paneláky sú rozpálené a človeku sa žiada zaliezť niekam do chládku. Na horách by bolo chladnejšie, ale množstvo ľudí na hrebeňoch odrádza. Slovenský raj s jeho tienistými roklinami je ďaleko a v okolí máme väčšinu chladnejších dolín schodených, a tak voláme Janke, nech dačo vymyslí. Ponúkla nám dolinu Čierno (Čierna dolina) a dolinu Dolná Prašnica. Vraj sa schladíme. včera Danka Tomášiková Kremnické vrchy, Veľká Fatra a Choč
Túra Kelčský Javorník z Chaty Tesák Po dlhšej ceste autom z Rožnova pod Radhoštěm cez valašské dedinky sme začali s Mirom stúpať do serpentín Hostýnskych vrchov. Všade po ceste sa opravovalo, na každom kilometri boli nejaké mobilné semafory. Akoby mi chceli pripomenúť starý bulharský seriál „Na každom kilometri“ – taká obdoba poľského seriálu „Štyria z tanku a pes“. Joj, v mojej mladosti takéto seriály leteli. 23/09/18 Vladimír Popluhár Svet

Vyhliadka Čertova skala 28/04/18 07:45 1 príspevok
    • VN Ružín: k búde nevedie značený chodník, nachádza sa pri Čertovej skale nad ústím dolinky Železník, najlepší prístup je po chodníku, ktorý vedie v blízkosti brehu priehrady

• 5 osôb s vlastnou podložkou a spacím vakom

• v bezprostrednej blízkosti je len malý potok Železník

• upravené ohnisko s roštom a posedením, latrína