Prístrešky na Ráztočnianských lazoch
Prístrešky na Ráztočnianských lazoch Zatvoriť

Prístrešok Táborisko Ráztočnianske lazy za Hájom

Pri túre z Chaty Poniklec na Remate za Hájskou jaskyňou a Jaskyňou na lazoch som pri stúpaní z lesa od Hájskej skaly na lúky objavil sen každého tuláka. Najprv som si išiel pozrieť chatu v hájiku, či sa nehodí na prespanie jej veranda, ale kúsok nad ňou som uvidel drevenú stavbu s odťahovým komínom nad ohniskom.

Žiar: lúky nad obcou Ráztočno - Ráztočnianske lazy za Hájom (Na vŕšku / Na fleku)
778 m n. m.
16 ľudí s vlastným spacím vakom a príp. karimatkou
trojsezónna (bez vykurovacieho telesa)
upravená studnička 200 m od prístrešku
Spojenie
Handlová (vlak, bus) - Sklené (vlak, bus) / Ráztočno (vlak, bus)

• po modrej značke zo železničnej stanice v obci Ráztočno 3 km,
  • po modrej značke zo železničnej stanice v obci Sklené 5,6 km,
  • po žltej, červenej a modrej značke zo železničnej stanice v chatovej osade Remata 5 km.

Ide vlastne o dve stavby. Jedna je bez bočných stien a je vyššia ako druhá. Na šiestich drevených stĺpoch je kvalitná plechová strecha. Stĺpy sú uchytená v kovových účkach a tie sú ukotvené v betónových platniach. Proti sebe stojace stĺpy sú prepojené hranolom, tak isto ako stĺpy stojace za sebou a každý stĺp je o hranoly uchytený tromi podperami. Pred prístreškom je veľká drevená lavica. Samotný priestor pod strechou je ohraničený štyrmi kmeňmi zbavenými kôry.

Uprostred priestoru je v zemi z kameňov (pospájaných asi betónom) kruh ohniska a aj samotné ohnisko je vybetónované. V kameňoch je železný kruh a na ňom dva stĺpiky s úchytkami pre zavesenie kotlíka či ražňa v rôznej výške. Na jednom z dvoch dlhších kmeňov je lavica a za ňou asi meter vysoká drevená stena s opierkou po celej svojej dĺžke. Nad ohniskom je plechový odťahový komín, vyvedený cez strechu. Komín má striešku, takže aj v prípade dažďa neprší do ohniska. Podlaha je z udupanej hliny.

Smerom k prístrešku určenému na prespanie je za kratším kmeňom stôl a tri stoličky. Keďže je tiež pod strechou, dajú sa tu v daždi rozložiť potraviny potrebné k príprave gulášu či na opekanie, alebo sa len v suchu najesť.

Druhý prístrešok je nižší a je určený na prespanie. Má tri drevené steny. Je otvorený smerom k ohnisku. Na udupanej zemi je dlhý stôl pokrytý voskovaným obrusom a popri ňom sú dve dlhé drevené lavice. Za ním je drevená podlaha s dvomi stoličkami, s epedou a asi v metrovej výške je široká polica s dvomi epedami. Nad stolom sú natiahnuté medzi hranolmi špagáty, na ktoré sa dajú rozvešať veci.

Pri vstupe pod druhý prístrešok z vonku, je rebrík, ktorým sa dá dostať do podkrovia prístrešku. Je tu zasklené okno a na podlahe kopa epied. Strecha je tiež plechová, kvalitná. Tu hore sa vyspí možno desať ľudí, dole na prični dvaja, na podlahe štyria. Týmto by určite nemal prekážať žiadny dážď, ani sneženie a vietor. Ďalší sa samozrejme vyspia pod strechou nad ohniskom, len tu môže byť v prípade vetra a dažďa trochu problém.

Pri poľovníckej chate a chate vagón, vzdialených asi 50 m, sú dve suché latríny. Drevo býva pri ohnisku nachystané, ale treba ho po sebe vždy nachystať, a tak v prípade sucha je možno lepšie ísť si ho nazbierať do okolitého lesa.

Krytý prameň sa nachádza asi 200 metrov od prístreška. Ide k nemu chodníček od zadnej steny a potom svahom doprava. Studnička je obložená kameňmi a má drevené dvierka. Voda v nej by teda mala byť vždy čistá.

Stručná história výstavby prístreška

Mal som to neobvyklé šťastie, že som tu stretol staviteľa útulne, Petra Madaja, ktorý ma pozval prezrieť si ju a poskytol mi krátky rozhovor.

Volá sa to tu Ráztočnianske lazy za Hájom, chlapci to volajú Na fleku alebo Na vŕšku a bolo tu voľakedy len ohnisko a štyri drúky. Na Jána sem vždy chodilo veľa ľudí, tak sme tu spravili sedenie, no moklo nám. Tak sme ho prekryli strieškou. Podarilo sa mi z roboty doniesť staré palety, tie sme obrúsili, aby to bolo slušné a máme prístrešok. Potom sa zase sťažovali ďalší, že keď opekajú, tak im prší, nuž sme spravili ďalší prístrešok, spojili ho s prvým a máme dva prístrešky. Jeden je otvorený na sedenie pri ohnisku a druhý na prespanie, na jedenie.

Voda v studničke je tu dávno, ešte keď starí otcovia kosievali. Je tam mlok, niekedy aj tri. Voda je čistučká, v lete je jej málo, tak sa musí naberať. Keď je dosť vody, tak vyteká rúrkou.

Udržiavame lúku, vykášame to tu, aby sa dali hrať loptové hry. Smeti dva-tri razy do roka znášame, lebo sú aj takí, čo si smeti neodnesú. Veľká akcia tu býva na Jána, do sto ľudí, stanuje sa tu. Na Silvestra tu nebýva už toľko ľudí, opeká sa tu. Ohnisko sa dá používať po celý rok, lebo je pod strechou.

Sám nespravím nič, vždy dám dokopy zo desať ľudí. Keď sa zoženie materiál, ľudia sú ochotní vždy prísť pomôcť. Často sa pýtajú, kedy zase pôjdeme niečo robiť.

Ak sa na základe článku sem vyberiete, nech po vás nemusí pán Madaj znášať odpadky a vy si s vďakou naopak na neho a jeho kamarátov spomeňte!