Táborisko Ráztočnianske lazy za Hájom

19.05.18
Pri túre z Chaty Poniklec na Remate za Hájskou jaskyňou a Jaskyňou na lazoch som pri stúpaní z lesa od Hájskej skaly na lúky objavil sen každého tuláka. Najprv som si išiel pozrieť chatu v hájiku, či sa nehodí na prespanie jej veranda, ale kúsok nad ňou som uvidel drevenú stavbu s odťahovým komínom nad ohniskom.

• po modrej značke zo železničnej stanice v obci Ráztočno 3 km,
  • po modrej značke zo železničnej stanice v obci Sklené 5,6 km,
  • po žltej, červenej a modrej značke zo železničnej stanice v chatovej osade Remata 5 km.

Ide vlastne o dve stavby. Jedna je bez bočných stien a je vyššia ako druhá. Na šiestich drevených stĺpoch je kvalitná plechová strecha. Stĺpy sú uchytená v kovových účkach a tie sú ukotvené v betónových platniach. Proti sebe stojace stĺpy sú prepojené hranolom, tak isto ako stĺpy stojace za sebou a každý stĺp je o hranoly uchytený tromi podperami. Pred prístreškom je veľká drevená lavica. Samotný priestor pod strechou je ohraničený štyrmi kmeňmi zbavenými kôry.

Uprostred priestoru je v zemi z kameňov (pospájaných asi betónom) kruh ohniska a aj samotné ohnisko je vybetónované. V kameňoch je železný kruh a na ňom dva stĺpiky s úchytkami pre zavesenie kotlíka či ražňa v rôznej výške. Na jednom z dvoch dlhších kmeňov je lavica a za ňou asi meter vysoká drevená stena s opierkou po celej svojej dĺžke. Nad ohniskom je plechový odťahový komín, vyvedený cez strechu. Komín má striešku, takže aj v prípade dažďa neprší do ohniska. Podlaha je z udupanej hliny.

Smerom k prístrešku určenému na prespanie je za kratším kmeňom stôl a tri stoličky. Keďže je tiež pod strechou, dajú sa tu v daždi rozložiť potraviny potrebné k príprave gulášu či na opekanie, alebo sa len v suchu najesť.

Druhý prístrešok je nižší a je určený na prespanie. Má tri drevené steny. Je otvorený smerom k ohnisku. Na udupanej zemi je dlhý stôl pokrytý voskovaným obrusom a popri ňom sú dve dlhé drevené lavice. Za ním je drevená podlaha s dvomi stoličkami, s epedou a asi v metrovej výške je široká polica s dvomi epedami. Nad stolom sú natiahnuté medzi hranolmi špagáty, na ktoré sa dajú rozvešať veci.

Pri vstupe pod druhý prístrešok z vonku, je rebrík, ktorým sa dá dostať do podkrovia prístrešku. Je tu zasklené okno a na podlahe kopa epied. Strecha je tiež plechová, kvalitná. Tu hore sa vyspí možno desať ľudí, dole na prični dvaja, na podlahe štyria. Týmto by určite nemal prekážať žiadny dážď, ani sneženie a vietor. Ďalší sa samozrejme vyspia pod strechou nad ohniskom, len tu môže byť v prípade vetra a dažďa trochu problém.

Pri poľovníckej chate a chate vagón, vzdialených asi 50 m, sú dve suché latríny. Drevo býva pri ohnisku nachystané, ale treba ho po sebe vždy nachystať, a tak v prípade sucha je možno lepšie ísť si ho nazbierať do okolitého lesa.

Krytý prameň sa nachádza asi 200 metrov od prístreška. Ide k nemu chodníček od zadnej steny a potom svahom doprava. Studnička je obložená kameňmi a má drevené dvierka. Voda v nej by teda mala byť vždy čistá.

Stručná história výstavby prístreška

Mal som to neobvyklé šťastie, že som tu stretol staviteľa útulne, Petra Madaja, ktorý ma pozval prezrieť si ju a poskytol mi krátky rozhovor.

Volá sa to tu Ráztočnianske lazy za Hájom, chlapci to volajú Na fleku alebo Na vŕšku a bolo tu voľakedy len ohnisko a štyri drúky. Na Jána sem vždy chodilo veľa ľudí, tak sme tu spravili sedenie, no moklo nám. Tak sme ho prekryli strieškou. Podarilo sa mi z roboty doniesť staré palety, tie sme obrúsili, aby to bolo slušné a máme prístrešok. Potom sa zase sťažovali ďalší, že keď opekajú, tak im prší, nuž sme spravili ďalší prístrešok, spojili ho s prvým a máme dva prístrešky. Jeden je otvorený na sedenie pri ohnisku a druhý na prespanie, na jedenie.

Voda v studničke je tu dávno, ešte keď starí otcovia kosievali. Je tam mlok, niekedy aj tri. Voda je čistučká, v lete je jej málo, tak sa musí naberať. Keď je dosť vody, tak vyteká rúrkou.

Udržiavame lúku, vykášame to tu, aby sa dali hrať loptové hry. Smeti dva-tri razy do roka znášame, lebo sú aj takí, čo si smeti neodnesú. Veľká akcia tu býva na Jána, do sto ľudí, stanuje sa tu. Na Silvestra tu nebýva už toľko ľudí, opeká sa tu. Ohnisko sa dá používať po celý rok, lebo je pod strechou.

Sám nespravím nič, vždy dám dokopy zo desať ľudí. Keď sa zoženie materiál, ľudia sú ochotní vždy prísť pomôcť. Často sa pýtajú, kedy zase pôjdeme niečo robiť.

Ak sa na základe článku sem vyberiete, nech po vás nemusí pán Madaj znášať odpadky a vy si s vďakou naopak na neho a jeho kamarátov spomeňte!

Táborisko Ráztočnianske lazy za Hájom 19/05/18 09:35 3 príspevky

Túra GSB: Bacówka w Bartnem – Nowa Wieś Večer sme si s Borisom preprali nejaké veci, no hoci sme ich na paličkách vystrčili z okna von, ráno vôbec neboli suché. Chatár sa ponáhľal k lekárovi, a tak sme museli do ôsmej opustiť chatu. Raňajky o siedmej vôbec neboli na škodu. Parťáci si dali praženicu a dostali ju vcelku na jednej panvici. Ja som chcel klobásu, no večer sme všetky zjedli, a tak boli párky. Deň sa ukazoval byť opäť slnečný, tak sme vykročili na náš piaty deň putovania po Beskydskej magistrále (GSB) ovešaní neuschnutým prádlom. 21/07/19 Miroslav Svítek Nízke Beskydy, Poľsko
Túra GSB: Jaworzyna Krynicka – Bacówka w Bartnem Po úžasnej večeri sme strávili skoro hodinu nad papierovými mapami a rozoberali, kade zajtra pôjdeme. Čakala nás najdlhšia etapa nášho šesťdenného putovania a vzhľadom na horúčavy sme nechceli kráčať ani o meter viac. Pelé neverí elektronickým mapám, a tak všetko preveroval na papierových. Ale napokon vybrali časovo najkratšiu a presne takú, ako som naplánoval. Čiže od chaty po zelenej. Dnes dáme červenej GSB zbohom. 14/07/19 Miroslav Svítek Nízke Beskydy, Ľubovnianska vrchovina, +
Túra GSB: Krościenko nad Dunajcem – Schronisko Jaworzyna Po štvrtýkrát sa vyberám po Hlavnej beskydskej magistrále (GSB). Naplánovať si trasu z bodu, kde sme skončili pred rokom k bodu, odkiaľ sa dá relatívne ľahko vrátiť na Slovensko, nebol problém. Problémom sa ukázalo ako sa dostať čo najrýchlejšie z Bratislavy do Krościenka, z Nowa Wieś do Bratislavy a zohnať na trase ubytovanie. Striedavo intenzívne som na tom pracoval od októbra 2018 a nebyť kamarátky Beaty z Poľska, tak si tak spokojne 7. 6. 2019 piati do vlaku po práci asi nesadneme. Parťák, kvôli ktorého účasti na Trnavskej stovke sme to o týždeň odložili, ležal doma na antibiotikách. Takže po tretíkrát s partiou ideme šiesti, ale do vlaku len piati! 07/07/19 Miroslav Svítek Ľubovnianska vrchovina, Poľsko

Reportáž S Mišom Diviakom o citlivom hospodárení v lese Súčasťou Strednej odbornej školy lesníckej v Banskej Štiavnici sú aj školské lesy Kysihýbel, ktoré slúžia budúcim lesníkom na praktické vyučovanie. Vedúcim školských lesov je Mišo Diviak, lesník, učiteľ a náš dlhoročný autor. Prešli sme sa po zrekonštruovanom náučnom chodníku Kysihýbel a hovorili nielen o tom, ako sa hospodári v tunajších lesoch, ale aj v lesoch všeobecne. dnes Soňa Mäkká Reportáže
Túra Z Luhačovíc k Vlárskemu priesmyku Keď som písal príspevok z vlaňajšieho putovania Tri dni Valašskom z Luhačovíc do Ostravice a hľadal som prijateľnú formu záveru článku, zvolil som jeden slovný obrat. O trase, čo kamsi pokračuje a čo skadesi prišla. Bol to aj, ako som si následne uvedomil, určitý verejný prísľub. A záväzky je potrebné v slušnej spoločnosti plniť. Takže došlo aj na spoznanie neznámeho „skadesi“. Červenou značkou z Luhačovického Zálesí na východ, k juhovýchodnému rohu Valašska. včera Vladimír Mikuš Česko
Túra Od zubačky z Tisovca cez Fabovu hoľu do Michalovej Na Muránsku planinu sme sa s priateľkou vybrali, aby sme konečne preturistikovali celý víkend. Aj napriek tomu, že sme nemali k dispozícii auto, a museli sme sa na planinu dopraviť spojmi, sme nakoniec naplánovali dve pekné trasy, ktoré sme boli schopní prejsť za dva dni, s tým že sa vieme dostať v nedeľu domov. Do toho všetkého sme ešte zakomponovali parný vláčik, ktorý práve počas víkendu išiel trasu sedlo Zbojská – Tisovec a späť. Pre počasie nehlásili žiadne pekné vyhliadky, ale to nehlásili ani týždeň predtým v Tatrách, a mali sme z toho peknú túru. Ako sa ukázalo, na Muráni sa nám počasie pomstilo aj za predchádzajúci víkend. 13/10/19 Dominik Chňapko Muránska planina, Veporské vrchy

Táborisko Ráztočnianske lazy za Hájom 19/05/18 09:35 3 príspevky
    • Žiar: lúky nad obcou Ráztočno - Ráztočnianske lazy za Hájom (Na vŕšku / Na fleku)

• 16 ľudí s vlastným spacím vakom a príp. karimatkou

• upravená studnička 200 m od prístrešku

• Handlová (vlak, bus) - Sklené (vlak, bus) / Ráztočno (vlak, bus)