Reportáž

Ako sa vyrábajú topánky Hanwag

18.04.18
Hanwag je nemecká značka s dlhoročnou obuvníckou tradíciou, ktorá až donedávna fungovala ako rodinná firma. Všetky topánky vyrába v EÚ – konkrétne v Chorvátsku, Maďarsku a Nemecku. A práve do nemeckej továrne nás pozvali na exkurziu. Nahliadli sme do vývojovej kancelárie, kde sa finalizovala novinka Tatra Light, vo výrobe sme videli klasiku – model Alaska či menej masové modely Omega a Friction. Prinášame vám fotoreportáž z najmenšej továrne Hanwagu.

Vývoj

Vývoj nových modelov začína grafickou skicou, ktorú podľa zadania Hanwagu pripravuje externé grafické štúdio. Na jej základe v Hanwagu pripravia strih prototypu – t. j. rozkreslia topánku na jednotlivé materiálové komponenty. Táto fáza sa robí s pomocou CAD nástrojov v kombinácii s tradičnými technikami. Viď výstrižky na druhej fotografii nižšie.

Vo fáze prototypu sa experimentuje s materiálmi, farbami a komponentmi. Vznikne tak viacero prototypov, z ktorých sa vyberie finálny a pristúpi sa k tvorbe strihových variantov pre všetky veľkosti.

Výroba

Príprava

V prvom kroku sa pre každú topánku kompletuje sada výstrižkov z kože, prípadne aj textilu, ak ide o kombinovaný model. Pre každý výstrižok existuje pre konkrétnu veľkosť samostatná razná forma. Dielce, ktoré nemajú svoju formu, sa režú na plotri.

Vyrezané dielce putujú do ďalšej dielne, kde sa kovovými platničkami vyrazí na dielce šablóna pre šitie, aby šičky vedeli, kadiaľ presne viesť švy. Pred samotným šitím sa ešte opracujú okraje kožených dielcov tak, aby v mieste švov boli o niečo tenšie, vďaka čomu je výsledný šev tenší a je menšia šanca, že bude používateľa topánka omínať.

Šitie zvršku

Z pripravených dielcov sa následne šije zvršok. Najprv vonkajšia časť a do nej sa potom vlepuje či všíva stielka, ktorá môže byť textilná, textilná s GoreTex membránou alebo kožená. Celý proces výroby zvrškov je ručná obuvnícka práca, ktorá prebieha najmä v chorvátskej a maďarskej továrni.

Tvarovanie päty

Ušitý zvršok je v podstate polotovar, ktorému treba dať správny tvar. V prvom kroku sa špeciálnym strojom pod tlakom pri zvýšenej teplote tvaruje päta.

Tvarovanie podľa kopyta

Ďalším krokom tvarovania je osadenie zvršku na kopyto, ktorého tvar je "rodinným striebrom" každého výrobcu. Ide o maketu ľudskej nohy, ktorá bola kedysi drevená, no pre lepšiu stálosť v premenlivom prostredí sa dnes používa plastová. Tvar kopyta je určujúci pre výsledný tvar obuvi. Kopyto je pre každý model a veľkosť odlišné, niektoré Hanwag modely sa robia aj na rôznych kopytách, z ktorých si možno vybrať podľa špecifického tvaru nohy.

Zvršok zošnurovaný na kopyte sa najprv nahreje na teplotu okolo 120 stupňov a potom putuje do stroja, ktorý ho vytvaruje. Následne má zvršok na kopyte technologickú prestávku minimálne 48 hodín, aby sa tvarovo ustálil.

Oblepenie ochrannou gumou

Lepenie ochrannej gumy je rozdelené do dvoch krokov. Najprv sa nanesie lepidlo, ktoré sa musí odvetrať. Následne sa teplom aktivuje, natiahne sa naň pripravený gumený dielec a topánka potom putuje do piecky.

Príprava na lepenie podrážky

Keď je okopová guma na mieste a lepidlo vytvrdnuté, opracúva sa spodok zvršku brúsením. Potom sa v boxe s odsávaním nanáša lepidlo. Podobne ako pred lepením gumy v predošlom kroku, aj tu sa nechá lepidlo dobre odvetrať.

Lepenie podrážky

Samotnému lepeniu podrážky predchádza nahriatie podrážky v piecke a aktivácia lepidla teplom na zvršku v špeciálnom stroji. Spojenie oboch dielcov vykonáva obuvník ručne. Má na to grif s predlaktím. Na záver ďalší pracovník pritláča jednotlivé časti podrážky k zvršku malým lisom.

Finalizácia

Keď po zlepení podrážky a zvršku lepidlo vytvrdne, prichádza posledný krok, v ktorom sa navlečú šnúrky a topánky sa zabalia do krabice. Teraz hotové topánky putujú do skladu a následne do predajní k zákazníkom.

Fórum 7 príspevkov
Ako sa vyrábajú topánky Hanwag 18/04/18 21:01 7 príspevkov
Najnovšie články autora
 
Podcast Pacific Crest Trail s Filipom Valúchom (trojdielna miniséria) AKTUALIZOVANÉ – Diaľkové trasy sú dnes populárne. Nedávno sme sa v HIKING podcaste rozprávali s Julkou, ktorá prebehla Cestu hrdinov SNP za 12 dní. Teraz vám v trojdielnej podcastovej minisérii spolu s Filipom Valúchom predstavíme 4265 kilometrov dlhú Pacifickú hrebeňovku, tzv. PCT. Filip diaľkovú trasu z mexicko-americkej na kanadsko-americkú hranicu cez Kaliforniu, Oregon a Washington prešiel tento rok za 136 dní. 11/11/19 Ľubomír Mäkký Svet
Recenzia Fjällräven Abisko Lite 1 – ľahký stan pre jedného Pri balení sa na týždňový jesenný prechod naťažko som riešil hmotnosť výstroja a stany, ktoré mám doma, vážili viac, ako by sa mi páčilo. Požičal som si preto ľahký jednomiestny stan Fjällräven Abisko Lite 1. S touto značkou sa nízka hmotnosť väčšinou nespája, skôr naopak, no tento stan je výnimkou. Ide o jednomiestny dvojplášťový stan tunelovej konštrukcie s hmotnosťou pod 1,8 kg. Iste, nájdu sa gramárske špeciály, ktoré sú ešte ľahšie, no úlohu zohralo aj to, že že som išiel do domovského prostredia stanu – na Kungsleden do Švédska. 06/11/19 Ľubomír Mäkký Stany a spacie vaky
Test Devold Egga – univerzálna merino mikina Merino vlna je obľúbený outdoorový materiál najmä kvôli svojim izolačným vlastnostiam a prirodzenej odolnosti voči pachom. Hrubšie merino – ak ho chceme použiť ako druhú vrstvu – však odvetráva horšie ako materiály z umelých vlákien. Devold sa tento neduh rozhodol riešiť inovatívnym tkaním a kombináciou tenšieho a hrubšieho merina. Vznikla tak mikina Egga, ktorú môžete použiť ako zatepľovaciu strednú vrstvu alebo ako vrchnú v teplejšom počasí. 30/10/19 Ľubomír Mäkký Oblečenie
Najnovšie články na titulke
 
Ferrata Dolomity – Cascata Rio di Fanes Dolomity sú jedno z mojich obľúbených miest a nikdy dlho neváham, keď je možnosť sa tam vrátiť. Tento rok som ich navštívil dvakrát a zakaždým sa dostala do programu aj turisticko-ferratová prechádzka v oblasti Province of Belluno. Príjemný a relaxačný okruh s prechodom okolo vodopádov Cascate di Fanes je spojený s lezením cez ferraty, ktoré sú vybudované pri oboch veľkých vodopádoch. dnes Michal Mikuláš Zaistené cesty (via ferrata, klettersteig)
Túra Žarnovica – Paradajs – Sklené Teplice – Žiar n. Hronom Babie leto vyčíňa. Teploty lámu rekordy pre október. Denné aj nočné. Chcelo by to vyraziť do prírody aspoň na dva víkendové dni. Moje pokusy s kontaktovaním ľudí náchylných na túto aktivitu zostávajú bez odozvy. Nič mi neostáva, len zo zásobníka ešte nezrealizovaných trás vybrať jeden hrdzavejúci projekt a vydať sa na cestu sám. Treba ho stihnúť, pokiaľ sám nepodľahnem korózii. Bude to spoznávanie západných oblastí Štiavnických vrchov červenou zo Žarnovice do Žiaru nad Hronom. Väčšinu ostatných značených turistických chodníkov z a do Banskej Štiavnice som prešiel. No tento je pre mňa okrem krátkeho úseku neznámy. včera Vladimír Mikuš Štiavnické vrchy
Reportáž Namiesto ostnatého drôtu voľný pohyb ľudí aj zvierat Pred tridsiatimi rokmi padla Železná opona, ktorá nás oddeľovala od slobodného západu. Na celom úseku železnej opony v rámci ČSSR zomrelo podľa Ústavu pamäti národa 280 civilných obyvateľov. Na slovenskej časti opony bolo pri pokuse o prechod hranice smerom na západ usmrtených 42 osôb zastrelením, elektrickým prúdom, výbuchom mín, roztrhaním psami a inými zákrokmi príslušníkov Zboru národnej bezpečnosti a Pohraničnej stráže. Dnes je režim na hranici absolútne opačný. Vzhľadom na minulosť týchto miest sa v nich zachovala viac alebo menej neporušená príroda, do ktorej sa chodí na túry, cyklotúry či len obyčajné vychádzky. Navyše, s voľným prekračovaním hranice, o ktorej niekedy v poli ani nevieme, kde presne je, a v tej chvíli to ani nie je dôležité. 17/11/19 Soňa Mäkká Publicistika

 
 
 
Verzia pre tlač
  • text  fakty  fotky  
Vriace fórum RSS vriaceho fóra
Ako sa vyrábajú topánky Hanwag 18/04/18 21:01 7 príspevkov
Login prihlás sa alebo registruj
zapamätať



Vytvorením používateľského konta súhlasíte s podmienkami použitia HIKING.SK, ktorých súčasťou sú aj informácie o spracovaní osobných údajov.
Oficiálni partneri
Partneri
0.84 (0.22)