Dívčí hrady a Pavlov od Novomlýnskej nádrže
Dívčí hrady a Pavlov od Novomlýnskej nádrže Zatvoriť

Túra Dolní Věstonice – Břeclav - 2. etapa KPG

Prešlo šesť týždňov od našej 1. etapy Kristkovej Podyjskej glyptotéky (KPG) a my sme sa s Mivym vybrali na 2. etapu. Kým pri prvej bolo -10 ºC, teraz sme kráčali v krátkych rukávoch a jar bola v plnom prúde. Dyje bola spacifikovaná v troch vodných nádržiach a až po Břeclav sme po bobroch nenašli žiadne stopy. Zato sme sa stretli s naším prvým rybím prechodom. Jedine Janův hrad bol v ľudskom obliehaní, ináč sme si krásnu jarnú zeleň užívali sami.

1 deň
jar – 14.04.2018
Česká republika - Morava: Pavlovské vrchy (CHKO Pálava) a Dolnomoravský úval
Mikulov (vlak, bus) - Dolní Věstonice (bus)
Břeclav (vlak, bus)

Dolní Věstonice, Archeologické múzeum – Pavlov – Nové Mlýny – Bulhary – Pastvisko u Lednice – Janův hrad – Ladenský most – PP Niva Dyje – Břeclav

Popri Dolní nádrži Novomlýnské

S Mivym sme sa v Kútoch stretli v rýchliku s odchodom z Bratislavy o 6.10 h. Z Břeclavy sme išli vlako-autobusom do Mikulova a stade autobusom do Dolních Věstonic. Múzeum bolo ešte zatvorené, takže sa pečiatka nekonala. Nuž sme sa odfotili na konci obce pri soche Věstonickej Venuše a mohli sme vykročiť. Prvá časť túry bola trošku nezaujímavá, lebo sme museli ísť po asfaltke až do Pavlova. Brehy Dolní nádrže boli oplotené a všade bol prísny zákaz vstupu. Holt, súkromný majetok – bungalovy, karavany, pláže sú len naše a našich detí!

Ale o výhľady nás neobrali, a tak sme sa kochali na jednej strane ďalekými výhľadmi na celú vodnú nádrž, na druhej strane na Pálavu a Dívčí hrady. Pred vstupom do Pavlova ma zarazili zdanlivo nezmyselné betónové bloky vystupujúce zo zeme, ale až doma som si vyhľadal, že to je Archeopark Pavlov. Na konci Pavlova sú zase nejaké luxusné bungalovy, ale zhodli sme sa s Mivym, že by sme ich nielenže nechceli vlastniť, ale ani stráviť v nich dovolenku.

Za Pavlovom sme konečne mohli odbočiť z asfaltky a prešli sme na hrádzu nádrže. Na každom kroku tu boli rozložení rybári s kompletnou výbavou, vrátane prenocovania. Tak sa mi zdá, že je to dosť finančne náročný koníček.

Dívčí hrady sme mali za sebou, a tak sme ich videli zo všetkých možných uhlov. V diaľke sa nám objavili vysielač na Děvíne i Sirotčí hrádek a na vodnej hladine rôzne vodné vtáctvo. Slnko začalo pripekať plnou silou a my sme po prvýkrát v tomto roku išli do kraťasov.

Nové Mlýny – Janův hrad

Došli sme k priehradnému múru a po moste na ceste medzi Milovicemi a Novými Mlýny sme prešli na druhý breh Dyje. Tu sme sa napojili na červenú značku. Zastavili sme sa pri pomníku Rakvickej tragédie. Dyje dolu pod nami kľudne plynula a človek si nevedel predstaviť, ako sa mohlo tu stať tak obrovské nešťastie. Ale to asi pred 82 rokmi vyzerala Dyje inak.

Rozhodli sme sa naobedovať, keďže tu boli lavičky a tieň. Posilnení sme vykročili po protipovodňovom vale, kde sa nám jarnou trávičkou kráčalo veľmi dobre. V diaľke sme zaregistrovali rozhľadňu na Přítluckej hore a U kapličky nad obcou Zaječí, ktoré sme pred časom navštívili.

Občas sa na ľavej strane ukázali zvyšky slepých ramien, zväčša boli vyschnuté. Inak tu je Dyje zregulovaná do koryta a protipovodňových hrádzí.

Došli sme do obce Bulhary. Na rozdiel od novohradskej dedinky Bulhary na Slovensku je väčšia a o hodne krajšia. Začali pribúdať slepé ramená plné vody a keď sa červená značka pri priehradnom múre odklonila doprava, rozhodli sme sa pokračovať popri Dyji. Tu sme po prvýkrát v živote videli rybí prechod. Asi 50 m pred priehradným múrom bola odbočka úzkeho koryta, ktorá sa zase asi 50 m pod priehradným múrom napájala na tok Dyje. Takto ryby môžu obísť prekážku. Rybári tu majú zakázané rybárčiť.

Kráčali sme Pastviskom u Lednice a takto to tu asi voľakedy vyzeralo na celom toku Dyje. Plno ramien, jazier, okolo nich lesíky. Bocian si vykračoval pred nami po lúke a až moje, asi preňho otravné fotografovanie, ho prinútilo lenivo vzlietnuť a preniesť sa na druhý breh.

Na obzore nám vykukol lednický Minaret, ale ešte sme peknú chvíľu kráčali po brehu Dyje, než sme odbočili na lesnú cestu k Janovmu hradu a Kristkovej kaplnke – Zrod a zároveň zatracení koule. Museli sme prejsť cez cestu do Podivína a pokračovali sme po brehu Dyje. Oplatilo sa nám to, lebo sme videli nádherný starý suchý strom, na vrchole ktorého mali bociany hniezdo a on sa krásne vynímal, čierny oproti modrej oblohe.

Janův hrad – Břeclav

Kristkova Kaplnka sa mi trošku zle fotografovala, lebo priamo do skla kaplnky svietilo slnko a navyše sa v skle odrážalo zaparkované auto rybára. Potom sme sa vnorili do ľudskej riavy okolo umelej hradnej zrúcaniny. Boli tu doslova stovky ľudí a pri pohľade na nich sme dostali náramnú chuť na klobásu. Totiž skoro každý niečo jedol.

Keď sme uhasili klobásový absťák, rýchlo sme sa vybrali z mumraja preč. Väčšina ľudí kráčala po zelenej značke, my sme sa vybrali po žltej späť k Dyje a Ladenskému mostu. Keďže táto časť toku Dyje a jej okolie je PP Niva Dyje, opäť tu boli slepé ramená, jazierka a náš zrak sa mal o čo zaujímať.

Veľkou zákrutou sme sa priblížili k Břeclavi. Dobrí lesníci nám cestu spestrili odpílenými konármi, ktoré na ňu nahádzali a museli sme až tesne k Dyji kráčať lužným lesom. Na obzore sa objavili veže kostola v meste a sprava sa od hlavného toku odpútal kanál, ktorý robí z Břeclavi ostrov. Na jeho brehoch sedelo opäť množstvo rybárov a na druhej strane sa preháňali miestni na kolieskových korčuliach. Pekné výletné miesto v podstate už v meste.

Došli sme k mostu ponad kanál a napojili sme sa na zelenú značku z Lednice. Prešli sme okolo stále nezrekonštruovaného kaštieľa, mlyna a ocitli sme sa v strede mesta. Ešte raz sme prešli po moste ponad Dyje, prešli parčíkom a boli sme na železničnej stanici. Mali sme za sebou 2. etapu Kristkovej Podyjskej glyptotéky. Iste, trasa sa dá prejsť na bicykli a určite rýchlejšie. Ale my sme si vychutnali putovanie krajinou spolu s riekou a mohol som začať plánovať tretiu etapu KPG.