Správa Nové informačné centrum v Tatrách

Od štvrtka 14.6. funguje v Starom Smokovci nové informačné centrum. Jeho prevádzkovateľmi sú Združenie cestovného ruchu Vysoké Tatry (ZCR VT) a Horská záchranná služba (HZS). Pôvodné infocentrum v Dome služieb už nenájdete. Treba zamieriť do novopostavenej prístavby Domu HZS.

Hneď prvý pohľad na prístavbu ma príjemne prekvapil. Je veľmi citlivo riešená, vyzerá, akoby bola súčasťou budovy odjakživa. Zvonka nechýba znak HZS a zelený štvorček so znakom informácie.
Po vstupe dovnútra sa ocitnete v dostatočne priestrannej miestnosti. Hneď oproti vchodu je informačný pult, za ktorým stojí pracovníčka infocentra. V čase našej návštevy tam bola aktívna pani, ktorá sa hneď zaujímala, ako nám môže pomôcť. Počas doby, ktorú sme vnútri strávili, sme ju videli komunikovať s viacerými návštevníkmi a boli sme milo prekvapení ochotou.

Propagačné materiály, knihy, sprievodcovia

Za pultom a na pravom konci miestnosti sú police s knihami, mapami, sprievodcami a propagačnými materiálmi. Je jasne vyznačené, čo je zadarmo a čo na predaj. Z vecí na predaj môžeme spomenúť mapy Tatier a celého regiónu v rôznych mierkach, sprievodcov Tatier a regiónu vo viacerých jazykoch, sprievodcov po hradoch a zámkoch, autoatlas, knihy s fotografiami Tatier a pod. Malá časť je venovaná suvenírom. Zadarmo sú k dispozícii brožúry o ubytovaní v Tatrách a okolí, letáky aquaparkov a termálnych kúpalísk, ponuky ďalších športových aktivít ako golf, splavovanie Dunajca, informácie o múzeách a podobne. Na stenách visia vypuklé mapy letných aj zimných Tatier.

Informačný terminál, internet, sedenie, automat

Vedľa políc sa nachádza automat na kávu a rohová sedacia súprava. Na ľavej strane od pultíka stojí informačný terminál. Je na ňom stránka TANAPu, takže si môžete ako na počítači preklikať celú stránku vrátane návštevného poriadku Tatier a informácií o parku vo viacerých cudzích jazykoch.
Za terminálom stojí pri stene niekoľko stoličiek a za nimi na konci miestnosti dva stoly s počítačmi, kde bude (ešte sa na tom pracuje) pripojenie na internet pre návštevnkov. Cenník vraj ešte nie je hotový, ceny by však mali byť štandardné. Ponuku infocentra dopĺňajú pohľadnice.

Otváracie hodiny, info o ubytovaní

Otváracie hodiny počas letnej sezóny sú 8:00 – 20:00, čo je oproti starému TICu (15:30 koniec) príjemná zmena. V zime budú pravdepodobne kratšie. Čo sa týka personálneho obsadenia, v infocentre sú dvaja ľudia zo ZCR a jeden z HZS. HZS poskytuje informácie o túrach, horských vodcoch a počasí, pracovníci zo ZCR informácie o ubytovaní, voľnočasových aktivitách, kultúre. Informácie o ubytovaní zahŕňajú znalosť o počte voľných miest v tom-ktorom zariadení a vytelefonovanie ubytovania, čo je pre turistu veľmi príjemné. Podľa informácií od pracovníčky infocentra 90% tých, ktorí sa zaujímajú o ubytovanie, ho potrebuje na jednu, dve, maximálne tri noci.

Jazyková vybavenosť

Službám v cestovnom ruchu sa okrem nechoty často vyčíta aj slabá aj jazyková vybavenosť. Zaujímalo nás preto, v akých jazykoch sa v tomto infocentre návštevníci dohovoria. Malo by to byť v angličtine, nemčine, maďarčine, ruštine, poľštine a češtine. Počas našej návštevy prišli dvaja anglicky hovoriaci. Jedného pracovníčka vybavila sama, pri druhom musel pomôcť privolaný člen HZS. Turista sa však dozvedel, čo potreboval. Podľa pracovníčky, s ktorou sme sa rozprávali, v infocentre pracujú ako brigádničky študentky bilingválneho gymnázia. Doteraz prišlo najviac návštevníkov z Poľska a ČR.

Pre mňa bola táto návšteva milým prekvapením z hľadiska ochoty aj poskytovaných informácií a služieb. Dúfam, že si infocentrum túto úroveň udrží.