Predstavenie

Original Buff z nového materiálu

26. 09. 2018
Univerzálna šatka španielskej značky Buff sa natoľko rozšírila, že názov zľudovel a takmer každý tomuto typu produktu povie jednoducho bufka. Hoci dnes už Buff ponúka kadečo, pred 25 rokmi začínali práve jednoduchým bezšvovým tubusom z mikrovlákna s rôznorodými možnosťami využitia, ktorý (až časom) nazvali Original Buff. Na tohtoročnej zimnej výstave ISPO v Mníchove predstavili originál z nového materiálu. Ušla sa mi vzorka, ktorú do hôr nosím od zimy a podelím sa s vami so svojimi dojmami v krátkej recenzii.

Čo sa zmenilo

Nový materiál je stále z mikrovlákna, no je elastický v oboch osiach. Doteraz boli buffky elastické len v priečnej osi (po šírke), nové sú aj v pozdĺžnej osi (po dĺžke). Elastickejší materiál zlepšuje komfort nosenia. Materiál pre výrobu polyesterového mikrovlákna je získaný recykláciou plastových fliaš a vyrába ho firma Repreve. Buff uvádza, že na jednu novú šatku sa zrecyklujú asi dve PET fľaše.

Zmenil sa aj tvar šatky, je teraz o niečo užšia. To pravdepodobne súvisí so zvýšenou elasticitou produktu. Pribudla vyššia ochrana pred UV žiarením s ochranným faktorom (Ultraviolet Protection Factor) nad 50.

Moje dojmy

Nový materiál je na dotyk jemnejší a pocitovo tenší. Zvýšenie izolačných vlastností, ktoré uvádza slovenský distribútor, som v praxi výraznejšie nepocítil. Rozdiel je príliš malý na to, aby sa zásadnejšie prejavil v praxi. Mne to neprekáža, lebo som zvyknutý na to, aká je klasická bufka a keby bola výraznejšie teplejšia, ani by sa mi to nepáčilo. Kto potrebuje teplejšiu, je tu model Thermonet. Rovnako nezmenený, t.j. veľmi dobrý, sa mi vidí aj odvod potu.

Pri manipulácii, napr. keď si bufku naťahujem na krk či dávam dolu, mám kvôli zvýšenej elasticite dojem, že s ňou treba narábať opatrnejšie. Je to asi len dojem, lebo za viac ako pol roka intenzívneho používania sa s ňou nič neudialo. Vďaka zvýšenej elasticite lepšie sedí na hlave. Keď si ňou chránim tvár v zime, tak sa tiež lepšie prispôsobí. Aby to však človek pocítil, musí porovnať priamo s predošlou verziou.

Bufky nosím najmä na krku a hlave. Odkedy mám aj dvojvrstvovú Buff čiapku, väčšinou už len na krku. Je to kombinácia, ktorú mám väčšinou so sebou – čiapka + bufka. Čiapka má výhodu, že je hneď použiteľná, netreba ju zo šatky robiť. Niežeby to bolo zložité, no človek je lenivý tvor. V zime šatku používam aj na ochranu tváre, keď je silný vietor a do toho sneží.

Z používateľského hľadiska je nový materiál miernym zlepšením overeného produktu. Zlepšená elasticita pridáva trochu na pohodlí a tenkokrkí ocenia, že má užší tvar.

Oceňujem však zmenu pôvodu materiálu. Plasty sú veľkou environmentálnou záťažou a ich recyklácia je jednou z mála možností, ako sa s tým – aspoň dočasne – vysporiadať.

Original Buff z nového materiálu 26/09/18 00:00 nová téma

Podcast O Kamennej chate pod Chopkom s Ankou a Marcelom Kamienka je ikonická chata tesne pod vrcholom Chopku, tretieho najvyššieho vrchu Nízkych Tatier. Hoci momentálne sa nachádza vo frekventovanom lyžiarskom stredisku, nie vždy tomu tak bolo. V 28. epizóde HIKING podcastu sme sa rozprávali s Ankou a Marcelom o tom, akými premenami chata prešla, ako sa počas rokov menili návštevníci, kedy bol zlatý vek Kamienky a čo bude s plagátmi z Pierra Menty. 19/01/21 Ľubomír Mäkký Rozhovory
Správa Aký bol rok 2020 – návštevnosť a najlepšie články Prelom rokov je dobrá príležitosť na bilanciu. Návštevnosť nám opäť narástla, no minulý rok bol špeciálny kvôli epidémii koronavírusu a preto bol nárast veľmi výrazný. Objavili nás totiž aj ľudia, ktorí bežne do hôr nechodia alebo chodia len príležitostne. Vďaka pandemickým opatreniam však boli iné možnosti rekreácie obmedzené a tak turistika zaznamenala boom. Z pohľadu autorov nám opäť tradične aktívni autori aj tento rok venovali svoju priazeň, a privítali sme aj niekoľko nových. Okrem klasických popisov túr ďalej pokračujeme v rozvoji tém ochrany prírody a veľký nárast obľúbenosti zaznamenali aj naše podcasty. 17/01/21 Ľubomír Mäkký Zaujímavosti
Recenzia Devold Expedition Zip Neck – zimné merino Merino rolák s vysokou gramážou môže slúžiť ako prvá alebo druhá vrstva. Vhodný je najmä do nízkych teplôt, keď sa treba poriadne nacibuľovať. Dobre poslúži aj v slnečné bezveterné zimné dni, keď naň nemusíte dať nič ďalšie, prípadne len neprefúkavú vestu. 13/01/21 Ľubomír Mäkký Oblečenie

Túra OTO 24 vrcholov Malých Karpát v BSK I. V roku 2020 vznikol vďaka Klubu bratislavských turistov a zanieteniu pána Miroslava Svíteka nový Oblastný turistický odznak (OTO) 24 vrcholov Malých Karpát v Bratislavskom samosprávnom kraji. Ako už názov napovedá, ide o 24 vrcholov v časti Malých Karpát, ktoré patria do územia BSK. Podľa slov autora je cieľom, aby pri plnení podmienok získania odznaku všetci záujemcovia z radov turistov, prípadne aj cykloturistov, spoznávali mnohé krásne miesta Malých Karpát. V tejto časti sa pozriem na moje výstupy na prvých 14 vrcholov, neskôr pridám druhú časť, ktorá bude obsahovať môj pohľad na putovanie po zvyšných desiatych miestach. dnes Miloš Hajdin Malé Karpaty
Túra Slovenskom 5: Slovenské rudohorie Piata časť môjho putovania „od domu až domov“ okolo Slovenska. V tejto časti prejdem cez Volovské vrchy, Slovenský kras, Revúcku vrchovinu, Stolické vrchy a Muránsku planinu, čiže všetko pohoria Slovenského rudohoria. 23/01/21 Pavel Forgáč Muránska planina, Revúcka vrchovina, +

Original Buff z nového materiálu 26/09/18 00:00 nová téma
    • Buff

• Original Buff

• univerzálna šatka z mikrovlákna