Zložená mapa vložená do plastového puzdra má rozmery cca 12 × 18 cm
Zložená mapa vložená do plastového puzdra má rozmery cca 12 × 18 cm Zatvoriť

Recenzia Vysoké Tatry – podrobná mapa 1 : 25 000

V segmente tlačených turistických máp sa nedávno objavila novinka od vydavateľstva SHOCart, skladaná mapa Vysokých Tatier. Zaujímavá je na nej okrem iného mierka 1 : 25 000, ktorá nepatrí k rozšíreným, avšak členité územie Tatier si ju priam pýta. Keďže vlastním pomaly archívnu mapu Vysokých Tatier v rovnakej mierke od VKÚ ešte z roku 1999, hneď som siahla aj po tejto. Jednak zo zvedavosti, jednak aby som mala klasickú a aktuálnu mapu do batoha na tatranské túry.

Výrobca
Hmotnosť
60 g
Páči sa mi
množstvo geografických informácií nad rámec máp 1 : 50 000, pekná grafika, dobrá čitateľnosť, ekvidištancia 10 m, plastové puzdro, malé rozmery v zloženom stave
Nepáči sa mi
neaktuálne info o uzáverách, skladanie mapy, absencia čísel na chaty v textovej časti
Ostatné info
rozmery: 12 × 18 cm zložená v puzdre, 96 × 66 cm v rozloženom stave
Infocena
5,49 €
Obchody
web vydavateľa

Základné údaje

Mapa má rozmer 96 × 66 cm v rozloženom a 12 × 18 cm v zloženom stave (v plastovom puzdre). Súčasťou je aj plastové puzdro. Podľa tiráže ide o druhé, aktualizované vydanie, datované na rok 2018. V redakcii ju však máme k dispozícii od konca minulého roka.

Keďže mapa redakčne vznikala v druhej polovici minulého roka, nezachytáva ešte zmeny v pravidlách v TANAP-e.

Vymedzenie územia

Turistická mapa zobrazuje prevažnú časť slovenských Vysokých Tatier a časť Belianskych Tatier, ďalej menšie územie patriace do poľskej časti Vysokých Tatier. Zo západnej strany mapa začína Tromi studničkami a Kasprovým vrchom, na východnom okraji končí v Tatranských Matliaroch. Z južnej strany končí Cestou slobody, zo severu začína na úrovni rázcestia Pod Muráňom v Javorovej doline. Dlhé doliny ako Bielovodská a Javorová tu teda v celku nie sú, rovnako z Tichej doliny je len Zadná Tichá.

Mapová časť

Obsah mapy môžeme rozdeliť jednak na obsah mapovej časti, jednak na obsah textovej časti.

Mapová časť je na klasickom SHOCart podklade s ekvidištanciou (intervalom vrstevníc) po 10 metrov. Nájdeme tu turistické značené chodníky s časmi, cyklotrasy, bežkárske trasy, náučné chodníky. Posledné menované tu však nie sú všetky, chýba napríklad Náučný chodník Rakytovské plieska, Malý kúpeľný chodník, Rainerov náučný chodník. Sú tu vyznačené sezónne uzávery, zaistené aj jednosmerné trasy. Rázcestníky sú označené krížikom a názvom, v poľskej časti poväčšine len krížikmi.

Asi najväčším rozdielom medzi touto mapou a mapu s väčšou mierkou je objem názvoslovia a tiež lavínové dráhy. Lavínové dráhy sú naznačené modrými šípkami. Nie je farebne rozlíšené, či ide o lavínovú dráhu s ojedinelým, častým alebo veľmi častým výskytom lavín. Šípky sú skôr ilustračné, nemyslím že by naznačovali najdlhšiu zaznamenanú dráhu lavíny na danom mieste. Niektoré lavínové svahy úplne chýbajú, napríklad niekoľko dráh na červeno značenom chodníku medzi Zamkovského chatou a Skalnatým plesom, množstvo lavínových dráh nad Chatou Plesnivec či akékoľvek dráhy v okolí tzv. Generálu vo Veľkej Studenej doline. Takýchto lokalít je na mape mnoho, vyberám len niektoré. Pred zimnou túrou odporúčam naštudovať si lavínové dráhy v mieste túry detailnejšie aj z iných zdrojov s prihliadnutím na aktuálnu lavínovú situáciu.

Množstvo geografických názvov v mape je jednoznačným pozitívom. Pribudli názvy žľabov, menších štítov, kotlov, menších dolín. Grafika je najmä pri týchto názvoch trochu jemná, aby sa množstvo informácií do mapy zmestilo, ale stále je mapa dobre čitateľná.

Niektoré informácie sú už teraz neaktuálne, napríklad text o uzavretí Tatranskej magistrály od Štrbského Plesa po Hrebienok či modrej na Slavkovský štít v čase snehovej pokrývky, keďže podľa novej vyhlášky je magistrála otvorená celoročne a naopak Slavkovský štít uzavretý od 1. 11. do 14. 6. bez ohľadu na výšku snehu. Tieto informácie však boli zo strany príslušných orgánov zverejnené až po publikovaní mapy a otázne je, čo všetko sa ešte zmení, kým príde k novému vydaniu.

Textová časť

Textová časť obsahuje veľmi stručný výťah z návštevného poriadku s odkazom na viac informácií, zoznam horských chát aj s ich umiestnením na mape, rôzne užitočné webové stránky, legendu a najmä jednotlivé geografické heslá, teda názvy štítov, dolín, sídel, turistických stredísk, atď. Heslá sú usporiadané podľa abecedy, ku každému je minimálne dvojvetný popis. Nachádza sa tu aj niekoľko fotografií.

Legenda je vyčerpávajúca a popisy má v slovenskom, českom, poľskom, anglickom a nemeckom jazyku.

K chatám by som okrem webových stránok uviedla aj telefónne čísla. Ak je niekto v núdzi so zlým signálom, skôr pošle SMS, než bude surfovať na internete. Tiež by som uviedla číslo na HZS. Samozrejme to nie je povinnosť vydavateľa, ani nemá zodpovednosť za turistov v núdzi, no hodilo by sa.

Rozsah mapy je dostačujúci, v prípade zobrazenia všetkých dlhých dolín by to bola už nepraktická “plachta”. Z užívateľského hľadiska by som ocenila iné skladanie mapy. Poskladaná mapa neumožňuje nahliadnutie do časti mapy, pretože po čiastočnom pootvorení je prístupná textová časť. Na pozeranie mapovej časti je potrebné celú mapu otvoriť. Textovú časť by som teda umiestnila na vnútornú stranu produktu.

Mapu považujem za vydarené dielo a najmä pre oblasť, ako sú Vysoké Tatry, sa určite oplatí mať v batohu 25-ku a nie 50-tku mapu.