Výstrahy pred letnou sezónou a zhodnotenie zimnej

08.06.18
Aktuálne v horách pozor na búrky, vo Vysokých Tatrách sa ešte stále nachádzajú snehové polia, kde hrozí pošmyknutie. Do výbavy HZS pribudol ľahko prenosný mechanický prístroj na kompresie hrudníka. Počet zásahov Horskej záchrannej služby (HZS) v zimnej sezóne opäť narástol, z 2331 zásahov zaznamenali 17 smrteľných prípadov.

Výstrahy pred nadchádzajúcou letnou sezónou

Na budúci týždeň, 15. júna, sa pre turistov otvárajú vysokohorské chodníky. "Upozorňujeme návštevníkov, aby boli pripravení na letné snehové polia, ktoré ešte vo vyšších polohách sú. Zároveň, keďže sme už prehupli zo zimy rovno do leta, sa už návštevníci stretnú s búrkovou činnosťou, ktorá je veľmi nebezpečná, obzvlášť ak sa dostanú do búrky na snehovom poli. Odporúčame vyrážať na túry veľmi skoro, okolo piatej, šiestej hodiny a na obed, keď búrková činnosť kulminuje, už by mali byť v bezpečí niekde v civilizácii."

Do výbavy pribudol prenosný prístroj na kompresie hrudníka

HZS bude mať odteraz v teréne k dispozícii malý prenosný mechanický prístroj na kompresie hrudníka. Ten dokáže postihnutému podávať masáž srdca, zatiaľ čo záchranári môžu robiť iné nevyhnutné činnosti alebo pacienta presúvať. "V minulosti museli záchranári buď stáť, kým robili resuscitáciu, alebo musela prísť letecká technika", hovorí Janiga. Oproti minulosti prístroj netreba prevážať vrtuľníkom ani autom. Má dve batérie, jedna vydrží 45 minút. "V minulosti, kedy takáto technika nebola, by sme možno zachránili niekoľko desiatok životov naviac. Robíme v strese, v zlom počasí, zasahujeme v stene, ide o sekundy, vyhovuje nám hmotnosť aj jednoduchá manipulácia."

Na prístroj sa vyzbierali zamestnanci Slovenských elektrární, tiež prispela samotná firma.

Za zimnú sezónu 2017/18 mala HZS 2331 zásahov

Riaditeľ HZS Jozef Janiga označil uplynulú zimnú sezónu za veľmi silnú, čo sa týka počtu zásahov. Od 1. 12. 2017 do 30. 4. 2018 zasahovali záchranári v 2331 prípadoch, čo je 6 % nárast oproti predchádzajúcemu roku a 25% nárast oproti roku 2016. "Nie je to len nárast na lyžiarskych svahoch, ale aj vo voľnom teréne. Pre zaujímavosť, v roku 2004 sme zasahovali 991-krát, odvtedy ide o 35 % nárast." Takýto rapídny nárast má podľa Janigu dopad na personálne zdroje, financovanie zdravotníckeho materiálu a zdravotníckej techniky. "Môžeme konštatovať, že zásahov stále pribúda, a ani v budúcnosti to zrejme nebude inak. Na jednej strane nás teší, že do našich hôr chodia návštevníci, na druhej strane musíme byť na to pripravení, aby sme im vedeli pomôcť."

Charakter zásahov

V horských terénoch HZS zaznamenala 18 lavínových zásahov. "Treba povedať, že odkedy sa začali používať lavínové airbagy a rôzne lavínové vyhľadávače, tak o niektorých lavínových udalostiach nemáme ani informácie, lebo ľudia sa sami dostanú na povrch a nemajú potrebu volať HZS. Tým pádom tie štatistiky celkového počtu sú skreslené. Ročne padne na území Slovenska niekoľko tisíc lavín, takže sme radi, že ten počet zranených je relatívne malý. Na druhej strane v porovnaní s alpskými krajinami na tak malé územie máme vysoký počet zásahov."

V zime HZS okrem horského terénu zasahuje aj na lyžiarskych tratiach. "V poslednej dobe sa stretávame s tým, že lyžiarske trate sú preplnené. Dramatické sú najmä zrážky lyžiarov a nárazy na rôzne umelé prekážky, ktoré tam nemali čo robiť. Štandardná chyba, ktorú ľudia robia, je nezvládnutie rýchlosti. Lyžiarsky výstroj nie je všetko, lyžovanie sa treba aj naučiť."

Za túto zimnú sezónu HZS zaznamenala 17 smrteľných úrazov.

Výstrahy pred letnou sezónou a zhodnotenie zimnej 12/06/18 21:03 3 príspevky

Túra S deťmi na Hundsheimer Berg Rakúske mestečko Hainburg an der Donau leží v obzvlášť peknom prostredí. Okrem rieky disponuje atraktívnymi solitérnymi kopcami Braunsberg a Schlossberg, na druhom sa nachádza zrúcanina hradu. A pohľad na toto všetko si môžeme vychutnať z výbežkov hory Hundsheimer Berg, najvyššieho vrcholu Hainburských vrchov, ktoré sú geografickou súčasťou a v podstate ukončením Malých Karpát. Do fotopozitívnej lokality sme sa vybrali počas uplynulého babieho leta aj s deťmi. 20/12/18 Soňa Mäkká Svet
Recenzia Dámsky batoh Bergans Senja W 34 Na bežné túry nosím už veľa rokov turistický batoh Camelbak Fourteneer 27, ktorý som tu opisovala ešte v roku 2009. Odvtedy už uplynulo dosť času a počet osôb, ktoré brávam so sebou na túry, sa zvýšil, tak som sa rozhodla pre zmenu. Konkrétne som hľadala batoh s trochu väčším objemom, ale univerzálny, s rôznymi vreckami na fľaše, mikiny, čiapky, autíčka a iné veci, ktoré deti neustále pchajú rodičom do batoha a von. Napokon z toho vyšiel dámsky batoh Senja 34 od nórskej značky Bergans. dnes Soňa Mäkká Batohy
Reportáž Vyhodnotenie roka v Slovak Ultra Trail V sobotu 1.12. sa v Bratislave uskutočnilo koncoročné stretnutie občianskeho združenia SLOVAK ULTRA TRAIL (SUT). Hlavným bodom programu bolo zhodnotenie sezóny 2018 a slávnostné vyhlásenie víťazov a výsledkov 4. ročníka Slovenskej Ultratrailovej Ligy 2018. 03/12/18 Soňa Mäkká Reportáže

Túra Niederbauen Chulm nad Vierwaldstätter See V druhej polovici augusta 2014 sme s Matúšom dovolenkovali v Nemecku, Lichtenštajnsku, Švajčiarsku a Taliansku. Časť našich výstupov z toho obdobia je už na Hikingu popísaná. Tento rok pred pôrodom druhej dcéry som sa vrátila k fotkám z celého výletu a rozhodla sa pre vás popísať ešte jeden výstup. A to na švajčiarsky kopec s názvom Niederbauen Chulm (1923 m). včera Andrea Morongová Svet
Rozhovor Vďaka behu si veci obzriem za kratší čas Majo Priadka sa na našej ultrascéne objavil pomerne nedávno, no odvtedy sa mu podarilo zhromaždiť pekné množstvo medailí. Z jeho tohtoročných domácich úspechov určite stojí za zmienku prvenstvo na Nízkotatranskej stíhačke či obhájené zdieľané prvenstvo z Východniarskej stovky (s Reném Mrázom). Zo zahraničných pretekov treba spomenúť francúzske L´Echappée Belle, na ktorého najdlhšej trase Majo obsadil fantastické 3. miesto. V závere sezóny si priviezol aj krásne 5. miesto z najdlhšej trate tureckého Salomon Cappadocia Ultra-Trail. Majo je členom bežeckej skupiny Trail Runners Trnava a bežeckého tímu Slovak Ultra Trail. Je to frajer, tak som ho trošku vyspovedala. 10/12/18 Júlia Batmendijnová Rozhovory