Hanwag Tatra Light GTX – topánky určené na túry s ľahkým batohom
Hanwag Tatra Light GTX – topánky určené na túry s ľahkým batohom Zatvoriť

Predstavenie Turistické topánky Hanwag Tatra Light GTX

Horúcou novinkou Hanwagu pre letnú sezónu je odľahčený model odvodený od populárneho modelu Tatra, ktorý aj na tomto webe patrí medzi najčítanejšie články o vybavení. Hoci prívlastok Light pri zavedenom mene môže vzbudzovať dojem, že ide len o verziu existujúceho modelu, je to od základu nová topánka. Je síce určená do rovnakého prostredia, no pre jednodňovky alebo turistiku od chaty k chate s ľahkým batohom.

Výrobca
Farebné kombinácie
hnedá, šedá, čierna
Páči sa mi
nízka hmotnosť, pohodlie, stabilita (primerané k určeniu topánky), vzhľad, dobre fungujúce stop očká, anatomické tvarovanie
Nepáči sa mi
chvíľu trvá nájst ideálne zošnurovanie
Infocena
230 €
Obchody
Trekland, SportRysy, YakRysy

Dizajn a tvar

Ako väčšina topánok Hanwag, aj tieto svojím dizajnom oslovia najmä tradicionalistov. Testovaný pár je ušitý z kože tmavohnedej farby s tmavošedými textilnými prvkami. Jediným výstrelkom je tu svetlý pás medzipodrážky. K dispozícii je ďalej šedá farba s červenými prvkami a čierna farba s oranžovými. Posledne menovaná je trošku extravagantnejšia, no stále je to na míle vzdialené kanárikovským kombináciám iných značiek. A to je pre topánky v tejto kategórii dobre.

Tvar topánky je skôr štíhly a anatomický. Aj keď topánky nie sú vyložene úzke, mám z nich pocit, že sú užšie, ako je pri Hanwagu bežné. Vďaka tvarovaniu a tiež celkovo mäkšiemu vyhotoveniu som si mohol dovoliť vybrať o pol čísla menšiu veľkosť. To sa prejavilo aj v pre mňa pozitívnom smere, že päta je užšia, lebo som sa prehupol do 9-tkovej päty. Musím však do topánok nosiť tenšie turistické ponožky. S tým som rátal, keďže topánky sú skôr na letné a prechodné obdobie ako do chladných podmienok.

Okrem pánskeho modelu je k dispozícii dámsky a oba sú aj vo verzii Bunion, t.j. pre ľudí s vybočeným palcom. Ten sa bude hodiť aj tým, pre ktorých by bol predok topánky priúzky. Bunion verzia totiž pridáva extra priestor v prednej časti do šírky na vnútornej strane.

Materiály

Tatra Light je ušitý zo semišovej kože, čo ho odlišuje od sesterského modelu Tatra, ktorý je z nubuku. Páči sa mi, že v prednej časti je jeden veľký kožený diel a tam, kde sa ohýba špica, nie sú žiadne švy. Zadný diel je takisto veľký, a – podobne ako predný - má namáhané švy zdvojené. Potom sú menšie kožené diely zasahujúce do komína. V tejto časti je aj viacero miest, kde kožu strieda nylonová tkanina. Tá sa tiež nachádza na jazyku. Textilný je aj lem komína z vnútornej strany. Materiál pripomína polstrovanie na batohoch, no je jemnejšie. Vnútorná stielka je dobre známa šedá textilná stielka s GoreTex membránou. Na rozdiel od modelu Tatra nie je k dispozícii verzia s koženou stielkou.

Podrážka

Zvršok je s podrážkovým dielom spojený lepením, takže je možné prepodrážkovanie, o čom hrdo informuje aj nálepka na podošve. Samotný podrážkový diel je zložitejší a nesie označenie Hanwag Integral Light. Od päty do niečo vyše polovice topánky je plastová výstuha (TPU), ktorá zlepšuje torznú stabilitu podrážky a tiež čiastočne funguje ako ochrana zvršku, pretože gumený lem nie je okolo celej topánky, chráni iba špicu. O tlmenie sa stará vrstva polyuretánu na celej dĺžke topánky s rôznou hrúbkou podľa potreby tlmenia.

Podošva nesie známe osemuholníkové logo Vibram, čo je dnes očakávaný štandard. Podošva je výrazne členená, diely sú ďalej od seba, čo je dobré najmä v blatistom teréne. Na špici sú rovnejšie diely, čo sa zas hodí pri skalných pasážach, podobne je tomu aj na päte v nášľapnej zóne.

Prvý pohľad

Keďže ide o novinku, ktorá sa len nedávno dostala na pulty predajní, absolvoval som s topánkami len pár zoznamovacích vychádzok a jednu túru vo Vysokých Tatrách. Keďže v Tatrách aktuálne panuje premenlivé počasie s výdatnými zrážkami takmer každý deň, otestoval som topánky v rôznorodých podmienkach. Na suchých skalách magistrály, hlinených mokrých lesných chodníkoch v nižších polohách, ale aj čo-to asfaltu.

Pri obúvaní ma ako prvé zaujalo mohutné polstrovanie jazyka. Je prítomné asi kvôli pohodliu a predpokladám, že sa časom prispôsobí nohe. Teraz zo začiatku však musím dobre dávať pozor pri šnurovaní, aby boli topánky dostatočne utiahnuté, no nie príliš. Pohodliu pomáha dvojica stop očiek, ktoré sú však umiestnené netradične nižšie, ide o posledný pár očiek na priehlavku. Sú zacvakávacie a fakt dobre držia aj s fungl novými šnúrkami. Vrchnú časť som šnuroval menej tuho, aby mala noha dostatok pohyblivosti. Tej pomáha aj výrazne skosený tvar komína topánky.

Podrážka je, podľa očakávaní v tejto kategórii, dosť mäkká. No zároveň torzná tuhosť je nadštandardná. Nohu topánka pri chybnom kroku vracia nazad do dobrej polohy. Pomáhajú tomu aj vyššie boky (keďže nejde o vysoké topánky). Mäkkosť sa prejavuje najmä v ohybnosti špice a tiež dosť cítiť štruktúru pod nohami. Niežeby ste cítili každý kameň, no viete, čo tam je. Je to odlišný pocit, ako keď máte tuhé topánky.

Vyskúšal som aj nepremokavosť, lebo k záveru túry som zmokol v každodennej búrke a okrem toho niektoré chodníky sa čiastočne menili na potoky a viackrát som znenazdajky šplechol po členky do vody. Topánky to zvládli podľa očakávaní bez problémov, veď sú nové.

Hoci v poslednej dobe neholdujem veľmi vysokej turistickej obuvi a takmer pri každej príležitosti obúvam turistické polovičky, mám z týchto topánok zatiaľ dobrý pocit. Noha je v ich dostatočne pohyblivá, neprekáža ani svižný pochyb. Ako obstoja v rôznych podmienkach, sa podelím v aktualizácii článku po dôkladnom otestovaní.