Predstavenie

Turistické topánky Hanwag Tatra Light GTX

13.06.18
Horúcou novinkou Hanwagu pre letnú sezónu je odľahčený model odvodený od populárneho modelu Tatra, ktorý aj na tomto webe patrí medzi najčítanejšie články o vybavení. Hoci prívlastok Light pri zavedenom mene môže vzbudzovať dojem, že ide len o verziu existujúceho modelu, je to od základu nová topánka. Je síce určená do rovnakého prostredia, no pre jednodňovky alebo turistiku od chaty k chate s ľahkým batohom.

Dizajn a tvar

Ako väčšina topánok Hanwag, aj tieto svojím dizajnom oslovia najmä tradicionalistov. Testovaný pár je ušitý z kože tmavohnedej farby s tmavošedými textilnými prvkami. Jediným výstrelkom je tu svetlý pás medzipodrážky. K dispozícii je ďalej šedá farba s červenými prvkami a čierna farba s oranžovými. Posledne menovaná je trošku extravagantnejšia, no stále je to na míle vzdialené kanárikovským kombináciám iných značiek. A to je pre topánky v tejto kategórii dobre.

Tvar topánky je skôr štíhly a anatomický. Aj keď topánky nie sú vyložene úzke, mám z nich pocit, že sú užšie, ako je pri Hanwagu bežné. Vďaka tvarovaniu a tiež celkovo mäkšiemu vyhotoveniu som si mohol dovoliť vybrať o pol čísla menšiu veľkosť. To sa prejavilo aj v pre mňa pozitívnom smere, že päta je užšia, lebo som sa prehupol do 9-tkovej päty. Musím však do topánok nosiť tenšie turistické ponožky. S tým som rátal, keďže topánky sú skôr na letné a prechodné obdobie ako do chladných podmienok.

Okrem pánskeho modelu je k dispozícii dámsky a oba sú aj vo verzii Bunion, t.j. pre ľudí s vybočeným palcom. Ten sa bude hodiť aj tým, pre ktorých by bol predok topánky priúzky. Bunion verzia totiž pridáva extra priestor v prednej časti do šírky na vnútornej strane.

Materiály

Tatra Light je ušitý zo semišovej kože, čo ho odlišuje od sesterského modelu Tatra, ktorý je z nubuku. Páči sa mi, že v prednej časti je jeden veľký kožený diel a tam, kde sa ohýba špica, nie sú žiadne švy. Zadný diel je takisto veľký, a – podobne ako predný - má namáhané švy zdvojené. Potom sú menšie kožené diely zasahujúce do komína. V tejto časti je aj viacero miest, kde kožu strieda nylonová tkanina. Tá sa tiež nachádza na jazyku. Textilný je aj lem komína z vnútornej strany. Materiál pripomína polstrovanie na batohoch, no je jemnejšie. Vnútorná stielka je dobre známa šedá textilná stielka s GoreTex membránou. Na rozdiel od modelu Tatra nie je k dispozícii verzia s koženou stielkou.

Podrážka

Zvršok je s podrážkovým dielom spojený lepením, takže je možné prepodrážkovanie, o čom hrdo informuje aj nálepka na podošve. Samotný podrážkový diel je zložitejší a nesie označenie Hanwag Integral Light. Od päty do niečo vyše polovice topánky je plastová výstuha (TPU), ktorá zlepšuje torznú stabilitu podrážky a tiež čiastočne funguje ako ochrana zvršku, pretože gumený lem nie je okolo celej topánky, chráni iba špicu. O tlmenie sa stará vrstva polyuretánu na celej dĺžke topánky s rôznou hrúbkou podľa potreby tlmenia.

Podošva nesie známe osemuholníkové logo Vibram, čo je dnes očakávaný štandard. Podošva je výrazne členená, diely sú ďalej od seba, čo je dobré najmä v blatistom teréne. Na špici sú rovnejšie diely, čo sa zas hodí pri skalných pasážach, podobne je tomu aj na päte v nášľapnej zóne.

Prvý pohľad

Keďže ide o novinku, ktorá sa len nedávno dostala na pulty predajní, absolvoval som s topánkami len pár zoznamovacích vychádzok a jednu túru vo Vysokých Tatrách. Keďže v Tatrách aktuálne panuje premenlivé počasie s výdatnými zrážkami takmer každý deň, otestoval som topánky v rôznorodých podmienkach. Na suchých skalách magistrály, hlinených mokrých lesných chodníkoch v nižších polohách, ale aj čo-to asfaltu.

Pri obúvaní ma ako prvé zaujalo mohutné polstrovanie jazyka. Je prítomné asi kvôli pohodliu a predpokladám, že sa časom prispôsobí nohe. Teraz zo začiatku však musím dobre dávať pozor pri šnurovaní, aby boli topánky dostatočne utiahnuté, no nie príliš. Pohodliu pomáha dvojica stop očiek, ktoré sú však umiestnené netradične nižšie, ide o posledný pár očiek na priehlavku. Sú zacvakávacie a fakt dobre držia aj s fungl novými šnúrkami. Vrchnú časť som šnuroval menej tuho, aby mala noha dostatok pohyblivosti. Tej pomáha aj výrazne skosený tvar komína topánky.

Podrážka je, podľa očakávaní v tejto kategórii, dosť mäkká. No zároveň torzná tuhosť je nadštandardná. Nohu topánka pri chybnom kroku vracia nazad do dobrej polohy. Pomáhajú tomu aj vyššie boky (keďže nejde o vysoké topánky). Mäkkosť sa prejavuje najmä v ohybnosti špice a tiež dosť cítiť štruktúru pod nohami. Niežeby ste cítili každý kameň, no viete, čo tam je. Je to odlišný pocit, ako keď máte tuhé topánky.

Vyskúšal som aj nepremokavosť, lebo k záveru túry som zmokol v každodennej búrke a okrem toho niektoré chodníky sa čiastočne menili na potoky a viackrát som znenazdajky šplechol po členky do vody. Topánky to zvládli podľa očakávaní bez problémov, veď sú nové.

Hoci v poslednej dobe neholdujem veľmi vysokej turistickej obuvi a takmer pri každej príležitosti obúvam turistické polovičky, mám z týchto topánok zatiaľ dobrý pocit. Noha je v ich dostatočne pohyblivá, neprekáža ani svižný pochyb. Ako obstoja v rôznych podmienkach, sa podelím v aktualizácii článku po dôkladnom otestovaní.

Turistické topánky Hanwag Tatra Light GTX 13/06/18 20:09 18 príspevkov

Predstavenie Millet Prolighter 30+10 – ľahký technický batoh S odľahčeným výstrojom sa v posledných rokoch roztrhlo vrece a technické batohy nie sú výnimkou. Pri výbere správneho kúsku je totiž v obchode hmotnosť veľmi ľahko porovnateľnou veličinou. Nižšia hmotnosť sa však niekde prejaviť musí – či už striedmejšou výbavou alebo výrazne odľahčenými materiálmi. Francúzsky Millet sa v prípade tridsaťlitrového modelu Prolighter s hmotnosťou máličko presahujúcou 1 kg vybral prvou cestou. 05/12/18 Ľubomír Mäkký Batohy
Test Batoh Fjällräven Keb Hike 30 Tento batoh je postavený na rovnakom chrbtovom systéme ako sesterský model Abisko Hike, o ktorom sme písali nedávno. Je však určený do chladnejších dní, predovšetkým do zimných podmienok, a keďže patrí do radu Keb Touring, je plnohodnotne vybavený pre ľahšiu formu skialpu. Hoci Fjällräven zabŕda aj do horolezectva radou Bergtagen, Keb Touring ostáva pri technickejšom zimnom trekingu, do ktorého patrí aj turistika na skialpoch, tzv. skitouring. 28/11/18 Ľubomír Mäkký Batohy
Recenzia Merino boxerky Devold Hiking Jednou z prvých funkčných vecí, ktoré som pred takmer 20 rokmi kúpil z brigádnických študentských zárobkov, boli ponožky a boxerky. Doteraz si myslím, že spolu s kvalitnými topánkami ide o úplný základ toho, čo treba na turistiku mať. Zvyšok sa dá improvizovať, resp. postupne dokupovať, pokiaľ človek robí turistiku pravidelne. Od minuloročnej jesene pravidelne používam merino boxerky Devold Hiking, ktoré som mal na sebe s výnimkou horúceho leta na takmer každej mojej tohtoročnej túre a v článku sa podelím o svoje skúsenosti. 21/11/18 Ľubomír Mäkký Oblečenie

Túra Ako drobec prešiel z Magurky na útulňu Ďurková Predpoveď počasia hlási posledné teplé dni na horách. Bez úvah o tom, či ide o hoax alebo pravdu, predĺžený víkend je už mesiac naplánovaný, vyrážame na Donovaly. Program za pochodu prispôsobujeme zmene počasia, najmladšiemu členovi balíme od krátkych rukávov až po zimnú vetrovku, skrátka úplne všetko. Pre nedostatok priestoru v kufri auta nám dospelým musí postačiť pár funkčných tričiek s termo mikinou na vrch. V priebehu víkendu teplota klesá z 25 na 10 stupňov. Prognózy počasia nás neodradili, v piatok šliapeme na hrebeň Nízkych Tatier a útulňu Ďurková. dnes Karolína Dobiašová Nízke Tatry
Recenzia Príbehy vrchov Dnes by som vám rada predstavila pomerne čerstvú publikáciu z vydavateľstva DAJAMA Príbehy vrchov, ktorej autorom je Marián Grebáč. Kto si v tejto chvíli spomenie na zaujímavé rozhlasové reportáže rovnakého autora z cyklu Genius loci - túry podľa literatúry, ten je na správnej stope. Príbehy vrchov, spomínaných v literárnych dielach slovenských prozaikov i básnikov, a života ľudí žijúcich v dolinách pod nimi, spojených s turistikou dneška. včera Daniela Mäkká Mapy a knihy
Recenzia Dámsky batoh Bergans Senja W 34 Na bežné túry nosím už veľa rokov turistický batoh Camelbak Fourteneer 27, ktorý som tu opisovala ešte v roku 2009. Odvtedy uplynulo dosť času a počet osôb, ktoré brávam so sebou na túry, sa zvýšil, tak som sa rozhodla pre zmenu. Konkrétne som hľadala batoh s trochu väčším objemom, ale univerzálny, s rôznymi vreckami na fľaše, mikiny, čiapky, autíčka a iné veci, ktoré deti neustále pchajú rodičom do batoha a von. Napokon z toho vyšiel dámsky batoh Senja 34 od nórskej značky Bergans. včera Soňa Mäkká Batohy

Turistické topánky Hanwag Tatra Light GTX 13/06/18 20:09 18 príspevkov

• 1200 g – referenčná hmotnosť výrobcu pre veľkosť EU42

• Farebné kombinácie
    • hnedá, šedá, čierna

• nízka hmotnosť, pohodlie, stabilita (primerané k určeniu topánky), vzhľad, dobre fungujúce stop očká, anatomické tvarovanie

• Nepáči sa mi
    • chvíľu trvá nájst ideálne zošnurovanie