Stoh a Veľký Rozsutec zo Zvonice (Svrčinová skala)
Stoh a Veľký Rozsutec zo Zvonice (Svrčinová skala) Zatvoriť

Túra Šípska Fatra: Kečky a Radičiná z Komjatnej

V septembri som sa prešiel z Komjatnej na Ostré (Ostrô). Nad dedinou ma fascinovalo veľké skalné okno a potešili ma výhľady z vrcholového hrebeňa. V apríli som sa do Šípskej Fatry vrátil a pozrel som si hneď štyri skalné okná. Prechádzka bola trochu náročnejšia, pretože som išiel zväčša mimo turistických chodníkov. No jej atraktívnosť to iba zvýšilo.

1 deň
jar – 28.04.2018
Veľká Fatra - Šípska Fatra (Národný park Veľká Fatra)
Ružomberok (vlak, bus) - Komjatná (bus, parkovanie nad prvými domami v ústí doliny Bukovec pri nádobách na odpad)
» č.1084 Veľká Fatra (1:50.000)

Komjatná - Zvonica (Svrčinová skala) - Kečky - poľana pod Kečkami - sedlo pod Radičinou - Kamenná dolina - sedlo pod Radičinou - Radičiná - poľana pod Kečkami - Sivá skala (Pálenice) - Komjatná

Zvonica

Zaparkoval som v ústí malej dolinky Bukovec pri nádobách na separovaný odpad. Chvíľu som išiel po asfaltke a prelukou medzi domami som vyšiel pod horu. Z lúčky je pekný výhľad na Rozsutec.

Dolinkou som vystúpal do sedla a zamieril som na kopec Zvonica alebo tiež Svrčinová skala. Už z dediny vidno, že sú na kopci skaly, no skutočnosť predčila moje očakávania. Na Zvonici je skalné mesto s vežami a závrtmi.

Tesne pod vrcholom Zvonice je skalný tunel. Je zvislý a v strede je prerušený. Keby som mal lano, mohol by som sa tunelom spustiť dolu. Bez lana som si ho aspoň odfotil. Nato som sa vyštveral na bralnatý vrchol, z ktorého je čiastočný výhľad.

Kečky

Vrátil som sa do sedla a traverzoval som západný svah Kečiek. V severnej časti sú vysoké skalné steny, ktoré južnejšie prechádzajú do strmého skalnatého svahu. Sú na ňom veľké skalné bloky.

Ostrejším hrebienkom som vystúpal na Kečky (1139 m). Na vrchole som bol pred 29 rokmi, a veru, vtedy bol chodník naň lepšie vychodený. Teraz som ním schádzal a musel som ho očami loviť. Naopak, červeno značený chodník o kus ďalej je hotová magistrála.

Radičiná

Prišiel som na rázcestie pod Radičinou a zahol som na západ. Terén sa sklonil a klesal som veľmi strmou Kamennou dolinkou. Napravo som si všimol väčšiu jaskyňu, ale nešiel som k nej.

Po chvíli som naďabil na kopaný chodník. Bol značený oranžovým pásom a traverzoval svahy kopca. Dostal som sa ním trochu južnejšie, a keď som uznal, že je čas, začal som stúpať. A dorazil som ku skalnej stene s oknom. Ani navigáciu som nepotreboval. Okno má nepravidelný tvar. Je takmer 2 metre vysoké a pod ním je ešte jedno maličké okienko.

V skale pod oknom je malá jaskyňa. V minulosti tu vraj boli bane, avšak muselo to byť veľmi dávno. Dnes je tam len strmý hladký svah. Keď som ním nad oknom stúpal, spod nôh mi odletel kameň. Kotúľal sa dolu, kotúľal… Počul som ho padať hodne dlho.

Vrátil som sa na rázcestie pod Radičinou. Keďže bolo 11.45 h, na lavičkách som zjedol obed. Nato som sa vybral na kopec. Z Kečiek výhľad nie je, no z Radičinej (1127 m) vidno aspoň Veľký Choč. Na vrchole kopca je drevená lávka vedúca na veľký balvan. Zvláštna stavba, jej význam som nepochopil.

Sivá skala

Vrátil som sa na značku a schádzal som do Studničnej. Po čase som z chodníka odbočil a zamieril som na Sivú skalu (Pálenice). Na kopci sú dve skalné okná, ale bez navigácie by som ich nenašiel. Obidve sú na samej hrane brál.

Skalný most človek zbadá, až keď je priamo nad ním. Zhora sa dá pod most zísť, z tej strany pôsobí ako skalná brána, no za otvorom je strmá skala. Znamená to, že z opačnej strany ide o skalné okno.

Druhé okno je menšie, napriek tomu sa mi páčilo viac. Zhora ho vôbec nevidno. Človek si však všimne vychodený chodník a ten ho k oknu privedie. Je malé, ale pomerne pravidelné. Za oknom je pod previsom ohnisko. Nádherne zašité miesto. Chcel by som na ňom stráviť hviezdnatú noc.

Za oknom som našiel trochu menej strmý svah a zbehol som ním do doliny Bukovec. V jej ústí som sadol do vozítka a mohol som ísť domov.

V Národnom parku Veľká Fatra by mal človek chodiť iba po značených chodníkoch. Celá dnešná túra však leží mimo národného parku. Napriek tomu majú tunajšie kopce a skaly veľkofatranský ráz. Kto by chcel prídavok, východne od Komjatnej je masív Hlavačky s množstvom brál. Podľa rozprávania miestnych sa naň oplatí vyliezť. Snáď niekedy nabudúce.