Správa Aktuality z TANAP-u na začiatku letnej sezóny

Sezónna uzávera v Tatranskom národnom parku včera skončila a turisti môžu využiť aj vyššie položené trasy. Správcom chodníkov sú Štátne lesy TANAP-u, od ktorých sme zisťovali, v akom stave sú chodníky, zabezpečovacie pomôcky, turistická infraštruktúra a tiež kde prebieha ťažba dreva.

Podľa Martiny Petránovej, koordinátorky vonkajšej komunikácie ŠL TANAP, po zime pracovníci Strediska terénnych služieb (STS) prechádzajú postupne všetky sedlá a opravujú zabezpečovacie technické pomôcky, kontrolujú smerovníky, osádzajú informačné tabuľky a vykonávajú bežnú údržbu turistických chodníkov. STS každý rok kompletne obnoví jednu zo značiek na celom území, ktoré majú Štátne lesy TANAP-u vo svojej správe. Tento rok je to červená značka.

Obmedzenia z dôvodu ťažby

Aktuálne sa ťaží kalamita v Ochrannom obvode Habovka, pokračovať sa bude aj počas turistickej sezóny. Ťaží sa aj v Bielovodskej doline. Väčšina Bielovodskej doliny leží v najprísnejšom 5. stupni ochrany prírody, ktorý je v bezzásahovom režime. "Na zvyšnej časti, kde bol vyhlásený 3. a 4. stupeň ochrany, sa na základe generálnej výnimky vykonávajú lesnícke manažmentové opatrenia zamerané na zamedzenie vplyvu škodlivých činiteľov, najmä podkôrneho hmyzu."

Zaujímali sme sa, kde ešte prebieha ťažba v bezprostrednej blízkosti turistických chodníkov, ale dostali sme informáciu, že to je ťažké doplniť, lebo sa to mení každým dňom.

Obmedzenia v priechodnosti chodníkov

Najnovším obmedzeným je uzatvorenie červeno značeného turistického chodníka od Zeleného plesa cez Veľkú Svišťovku až na Skalnaté pleso. Trasu vážne poškodili víkendové prívalové dažde.

Do Hlbokej doliny a doliny Parichvost sa podľa Petránovej návštevníci liptovskej časti Západných Tatier po značkovaných turistických chodníkoch vedúcich z Jaloveckej doliny nedostanú. "Mosty za rázcestím pod Lyscom boli totiž po minulej zime značne poškodené a s vlastníkom územia sa Štátne lesy TANAP-u na ich oprave, bohužiaľ, nedohodli. Na nebezpečenstvo pohybu v tomto území návštevníkov priamo v teréne upozorňujú aj informačné tabule. Tie sú umiestnené nielen na začiatku Jaloveckej doliny, odkiaľ vedie turistická trasa do Baníkovského sedla a na vrchol Salatín, ale aj v opačnom smere, z oravskej strany Tatier."

Aktuálne sa rekonštruuje päť mostov v závere Bielovodskej doliny, dokončený je aj most pod Šalviovým prameňom v Doline Bielej vody Kežmarskej. Opravilo sa premostenie na modro značkovanom turistickom chodníku z Kežmarských Žľabov do Tatranskej Kotliny, ktoré bolo poškodené pri hasení májového požiaru v lokalite Stežky.

V pláne je oprava ďalších mostov na Zverovke, v Červenom Kláštore (Pieniny), v Smokovcoch, dláždenie chodníkov v lokalitách Kriváňa, Rysov, okolo Kovalčíkovej poľany a na Zverovke. V lokalite Temné smrečiny by sa mal rekonštruovať drevený chodník. Tiež by mali pribudnúť viaceré odpočívadlá a lavičky.

Zaujímali sme sa, či sa neplánuje rekonštrukcia Malého kúpeľného chodníka, tento náučný chodník majú v správe práve ŠL TANAP. Drevené chodníky nad podmáčanými časťami sú prehnité a s dierami, náučné tabule sčasti bez textov. "Údržby a opravy realizujeme v rámci našich finančných možností. Rekonštrukcia tohto chodníka nie je v pláne na tento rok, v minulosti bol však z našej strany záujem obnoviť ho. Pôvodné návrhy tabúľ však ich autor už nemal k dispozícii, preto do budúcna uvažujeme nad novými. Momentálne tento priestor aspoň pravidelne kosíme."