Aktuality z TANAP-u na začiatku letnej sezóny

16. 06. 2018
Sezónna uzávera v Tatranskom národnom parku včera skončila a turisti môžu využiť aj vyššie položené trasy. Správcom chodníkov sú Štátne lesy TANAP-u, od ktorých sme zisťovali, v akom stave sú chodníky, zabezpečovacie pomôcky, turistická infraštruktúra a tiež kde prebieha ťažba dreva.

Podľa Martiny Petránovej, koordinátorky vonkajšej komunikácie ŠL TANAP, po zime pracovníci Strediska terénnych služieb (STS) prechádzajú postupne všetky sedlá a opravujú zabezpečovacie technické pomôcky, kontrolujú smerovníky, osádzajú informačné tabuľky a vykonávajú bežnú údržbu turistických chodníkov. STS každý rok kompletne obnoví jednu zo značiek na celom území, ktoré majú Štátne lesy TANAP-u vo svojej správe. Tento rok je to červená značka.

Obmedzenia z dôvodu ťažby

Aktuálne sa ťaží kalamita v Ochrannom obvode Habovka, pokračovať sa bude aj počas turistickej sezóny. Ťaží sa aj v Bielovodskej doline. Väčšina Bielovodskej doliny leží v najprísnejšom 5. stupni ochrany prírody, ktorý je v bezzásahovom režime. "Na zvyšnej časti, kde bol vyhlásený 3. a 4. stupeň ochrany, sa na základe generálnej výnimky vykonávajú lesnícke manažmentové opatrenia zamerané na zamedzenie vplyvu škodlivých činiteľov, najmä podkôrneho hmyzu."

Zaujímali sme sa, kde ešte prebieha ťažba v bezprostrednej blízkosti turistických chodníkov, ale dostali sme informáciu, že to je ťažké doplniť, lebo sa to mení každým dňom.

Obmedzenia v priechodnosti chodníkov

Najnovším obmedzeným je uzatvorenie červeno značeného turistického chodníka od Zeleného plesa cez Veľkú Svišťovku až na Skalnaté pleso. Trasu vážne poškodili víkendové prívalové dažde.

Do Hlbokej doliny a doliny Parichvost sa podľa Petránovej návštevníci liptovskej časti Západných Tatier po značkovaných turistických chodníkoch vedúcich z Jaloveckej doliny nedostanú. "Mosty za rázcestím pod Lyscom boli totiž po minulej zime značne poškodené a s vlastníkom územia sa Štátne lesy TANAP-u na ich oprave, bohužiaľ, nedohodli. Na nebezpečenstvo pohybu v tomto území návštevníkov priamo v teréne upozorňujú aj informačné tabule. Tie sú umiestnené nielen na začiatku Jaloveckej doliny, odkiaľ vedie turistická trasa do Baníkovského sedla a na vrchol Salatín, ale aj v opačnom smere, z oravskej strany Tatier."

Aktuálne sa rekonštruuje päť mostov v závere Bielovodskej doliny, dokončený je aj most pod Šalviovým prameňom v Doline Bielej vody Kežmarskej. Opravilo sa premostenie na modro značkovanom turistickom chodníku z Kežmarských Žľabov do Tatranskej Kotliny, ktoré bolo poškodené pri hasení májového požiaru v lokalite Stežky.

V pláne je oprava ďalších mostov na Zverovke, v Červenom Kláštore (Pieniny), v Smokovcoch, dláždenie chodníkov v lokalitách Kriváňa, Rysov, okolo Kovalčíkovej poľany a na Zverovke. V lokalite Temné smrečiny by sa mal rekonštruovať drevený chodník. Tiež by mali pribudnúť viaceré odpočívadlá a lavičky.

Zaujímali sme sa, či sa neplánuje rekonštrukcia Malého kúpeľného chodníka, tento náučný chodník majú v správe práve ŠL TANAP. Drevené chodníky nad podmáčanými časťami sú prehnité a s dierami, náučné tabule sčasti bez textov. "Údržby a opravy realizujeme v rámci našich finančných možností. Rekonštrukcia tohto chodníka nie je v pláne na tento rok, v minulosti bol však z našej strany záujem obnoviť ho. Pôvodné návrhy tabúľ však ich autor už nemal k dispozícii, preto do budúcna uvažujeme nad novými. Momentálne tento priestor aspoň pravidelne kosíme."

Aktuality z TANAP-u na začiatku letnej sezóny 19/09/18 21:29 5 príspevkov

Správa Anjel na horách spája turistiku s dobročinnosťou Vojtech Špišák je turista, ultrabežec a organizátor pretekov v horskom behu Východniarska stovka. Popri tom každý rok vymyslí charitatívnu akciu spojenú so športom. Tento rok robí zaujímavý projekt v spolupráci s neziskovou organizáciou Dobrý anjel. 30/07/20 Soňa Mäkká Správy
Predstavenie Hanwag Banks II Lady GTX Topánky od nemeckej značky Hanwag nosím už od vysokoškolských čias, posledné štyri roky je to najmä ľahký model Banks. Tento rok prišiel výrobca s jeho novou verziou. Čakala som, že pôjde len o nejaký facelift, no pri prvom pohľade som mala dojem, že ide o úplne iné topánky. Iný strih, iné kopyto, zmenené materiály a iná farba. Samozrejme, keď sa pozrieme na topánku bližšie, nepoprie, že ide o rovnaký model. V nasledujúcom článku oba modely porovnám. 29/07/20 Soňa Mäkká Obutie
Túra Ostredok a Krížna - okruh z Vyšnej Revúcej Ostredok je najvyšší vrchol Veľkej Fatry. Nedávno sa tu udiala pomerne unikátna vec, bolo treba presunúť vrcholový smerovník na susednú kótu. Zistilo sa, že dovtedajší vrchol má ešte o niečo vyšší predvrchol a tomu teda patrí výškové prvenstvo v pohorí. V Rybovskom sedle si spomenieme aj na najtragickejšiu lavínu na Slovenku. 27/07/20 Soňa Mäkká Veľká Fatra a Choč

Túra Dva tipy ako k drevenej zvoničke pod Zlieňom Jedným z mojich prvých článkov na Hikingu bol článok "S Adamkom cez laz Adamovci". Nad lazom Adamovci sa nachádzajú nádherné lúky Kysuckej vrchoviny, z ktorých sú otvorené výhľady široko-ďaleko, ale predovšetkým na hlavný hrebeň Malej Fatry a na Kubínsku hoľu. dnes Jana Bílešová Kysucká vrchovina
Túra Patagónia: NP Los Glaciares - Laguna Torre Patagónia - oblasť ktorú pozná snáď každý. Pri vyslovení tohto slova mnohým nabehnú zimomriavky. Región je vo svete preslávený svojou nespútanou, divokou a nesmierne nádhernou prírodou, ktorá je snom každého cestovateľa, turistu či horolezca. Odmalička tomu nebolo inak ani u mňa. No človek postupne získa rôzne predsudky typu: je to príliš krásne, príliš drahé a vzdialené na to, aby sa to niekedy splnilo. No keď sa o problematiku začnete zaujímať podrobnejšie, zistíte že to nemusí byť až taká pravda. včera Martin Baniari Svet
PR Starostlivosť o obuv Prečo by sme mali obuv ošetrovať? Ošetrovanie obuvi plní niekoľko funkcií. Jednou nich je odstránenie nečistôt a zachovanie pôvodného vzhľadu, teda estetické hľadisko. Druhou je zachovanie vodoodpudivosti povrchu, čo je veľmi dôležité pre priedušnosť obuvi s vodeodolnou membránou – teda udržanie funkčnosti. Tretia, a možno najdôležitejšia funkcia, je zaistenie dlhej životnosti. Udržanie vláčnosti usne je z tohto hľadiska jednou z priorít, pretože stvrdnutá useň môže poškodiť švy a pri ohýbaní aj praskať. 03/08/20 sponzorovaný článok Obutie