Aktuality z TANAP-u na začiatku letnej sezóny

16.06.18
Sezónna uzávera v Tatranskom národnom parku včera skončila a turisti môžu využiť aj vyššie položené trasy. Správcom chodníkov sú Štátne lesy TANAP-u, od ktorých sme zisťovali, v akom stave sú chodníky, zabezpečovacie pomôcky, turistická infraštruktúra a tiež kde prebieha ťažba dreva.

Podľa Martiny Petránovej, koordinátorky vonkajšej komunikácie ŠL TANAP, po zime pracovníci Strediska terénnych služieb (STS) prechádzajú postupne všetky sedlá a opravujú zabezpečovacie technické pomôcky, kontrolujú smerovníky, osádzajú informačné tabuľky a vykonávajú bežnú údržbu turistických chodníkov. STS každý rok kompletne obnoví jednu zo značiek na celom území, ktoré majú Štátne lesy TANAP-u vo svojej správe. Tento rok je to červená značka.

Obmedzenia z dôvodu ťažby

Aktuálne sa ťaží kalamita v Ochrannom obvode Habovka, pokračovať sa bude aj počas turistickej sezóny. Ťaží sa aj v Bielovodskej doline. Väčšina Bielovodskej doliny leží v najprísnejšom 5. stupni ochrany prírody, ktorý je v bezzásahovom režime. "Na zvyšnej časti, kde bol vyhlásený 3. a 4. stupeň ochrany, sa na základe generálnej výnimky vykonávajú lesnícke manažmentové opatrenia zamerané na zamedzenie vplyvu škodlivých činiteľov, najmä podkôrneho hmyzu."

Zaujímali sme sa, kde ešte prebieha ťažba v bezprostrednej blízkosti turistických chodníkov, ale dostali sme informáciu, že to je ťažké doplniť, lebo sa to mení každým dňom.

Obmedzenia v priechodnosti chodníkov

Najnovším obmedzeným je uzatvorenie červeno značeného turistického chodníka od Zeleného plesa cez Veľkú Svišťovku až na Skalnaté pleso. Trasu vážne poškodili víkendové prívalové dažde.

Do Hlbokej doliny a doliny Parichvost sa podľa Petránovej návštevníci liptovskej časti Západných Tatier po značkovaných turistických chodníkoch vedúcich z Jaloveckej doliny nedostanú. "Mosty za rázcestím pod Lyscom boli totiž po minulej zime značne poškodené a s vlastníkom územia sa Štátne lesy TANAP-u na ich oprave, bohužiaľ, nedohodli. Na nebezpečenstvo pohybu v tomto území návštevníkov priamo v teréne upozorňujú aj informačné tabule. Tie sú umiestnené nielen na začiatku Jaloveckej doliny, odkiaľ vedie turistická trasa do Baníkovského sedla a na vrchol Salatín, ale aj v opačnom smere, z oravskej strany Tatier."

Aktuálne sa rekonštruuje päť mostov v závere Bielovodskej doliny, dokončený je aj most pod Šalviovým prameňom v Doline Bielej vody Kežmarskej. Opravilo sa premostenie na modro značkovanom turistickom chodníku z Kežmarských Žľabov do Tatranskej Kotliny, ktoré bolo poškodené pri hasení májového požiaru v lokalite Stežky.

V pláne je oprava ďalších mostov na Zverovke, v Červenom Kláštore (Pieniny), v Smokovcoch, dláždenie chodníkov v lokalitách Kriváňa, Rysov, okolo Kovalčíkovej poľany a na Zverovke. V lokalite Temné smrečiny by sa mal rekonštruovať drevený chodník. Tiež by mali pribudnúť viaceré odpočívadlá a lavičky.

Zaujímali sme sa, či sa neplánuje rekonštrukcia Malého kúpeľného chodníka, tento náučný chodník majú v správe práve ŠL TANAP. Drevené chodníky nad podmáčanými časťami sú prehnité a s dierami, náučné tabule sčasti bez textov. "Údržby a opravy realizujeme v rámci našich finančných možností. Rekonštrukcia tohto chodníka nie je v pláne na tento rok, v minulosti bol však z našej strany záujem obnoviť ho. Pôvodné návrhy tabúľ však ich autor už nemal k dispozícii, preto do budúcna uvažujeme nad novými. Momentálne tento priestor aspoň pravidelne kosíme."

Aktuality z TANAP-u na začiatku letnej sezóny 19/09/18 21:29 5 príspevkov

Túra Šípska Fatra: z Komjatnej do Švošova cez Hrdošnú skalu Oblasť Šípskej Fatry je pre mňa pomerne neznámou, prešla som tu len okruh samotným Šípom. Ale Ostré, Hrdošná skala, Radičiná, Kečky či Čebrať zatiaľ ostávali nenavštívené. Ťažké bolo aj niečo vybrať, každá lokalita hýri peknými fotkami. Nakoniec som sa rozhodla pre prechod naprieč masívom z Komjatnej do Švošova. Tešila som sa na niekoľko skalných vyhliadok a monumentálne skalné okno. 12/08/19 Soňa Mäkká Veľká Fatra a Choč
Túra Šumava: Okolie Borových Lád, Chalupská slať a NCH Les Obec Borová Lada je jedno z častých východísk túr v Národnom parku Šumava. Rôznych peších aj cyklistických okruhov sa dá odtiaľto urobiť viacero. Vybrala som dva tipy pre tých, ktorí majú menej času, horšiu kondičku alebo daždivé počasie. Na oba sa dostaneme priamo z obce a naspäť bez potreby použiť akúkoľvek dopravu. 01/08/19 Soňa Mäkká Svet
Túra Šumava - na vrchol Oblík a Tříjezerní slať Národný park Šumava sa prezentuje najmä lesmi, ale nájdu sa tu aj výhľadové vrcholy. Jedným z nich je Oblík v strednej časti národného parku. Charakteristické pre tento národný park sú aj početné mokrade. Do nášho okruhu sme si pridali Tříjezerní slať, jedno z troch sprístupnených rašelinísk v rámci parku. 25/07/19 Soňa Mäkká Svet

Recenzia Fjällräven Keb 52 – celoročný trekkingový batoh Tohtoročná novinka medzi trekingovými batohmi Fjällräven ponúka odolný a nepremokavý materiál Bergshell, ktorý má aj horolezecký špeciál Bergtagen 38. V prípade Kebu ale nie je jediným materiálom, je tu zastúpený aj G-1000. Pri pohľade na chrbtový systém zaujmú na prvý pohľad aj tvarované drevené výstuhy. Určenie tohto batohu je celoročné, orientované na náročnejší treking. Je k dispozícii v dvoch veľkostných variantoch – 52 a 72 litrovom. Vyskúšal som menší z nich. dnes Ľubomír Mäkký Batohy
Túra Glarnské Alpy – k St. Martin cez Heidelpass Pri jednej návšteve v Salzburgu som si kúpil v miestnom kníhkupectve turistickú mapu od Kümmerly+Frey: Sargasenland, Liechtenstein, 1 : 60 000. Na prednej stránke bola fotka malej osady s kostolíkom v horách. Nič moc, len pár stavbičiek pod skalou. No z obrázku vyžarovalo pre mňa niečo, čo nedokážem popísať. Až raz som náhodou identifikoval miesto a zostal som prekvapený poznaním, že som sa práve ani veľmi ďaleko nevyskytol. Bohyňa príležitosti dala ponuku, ktorá sa neodmieta. včera Vladimír Mikuš Svet
Túra Slovenskou Saharou - Záhorácka magistrála Na Záhorí som už bol viackrát, ale nikdy s turistickým cieľom. Predsa len táto časť Slovenska nepatrí z morfologického hľadiska medzi najatraktívnejšie a človeka to láka skôr do kopcov. Takéto odsúdenie krajiny je však veľmi povrchné a krásne miesta sa nájdu naozaj všade, len treba mať otvorené oči a vnímať krajinu okolo seba. 19/08/19 Pavel Forgáč Biele Karpaty, Myjavská pahorkatina, +