Správa Aktuality z TANAP-u na začiatku letnej sezóny

Sezónna uzávera v Tatranskom národnom parku včera skončila a turisti môžu využiť aj vyššie položené trasy. Správcom chodníkov sú Štátne lesy TANAP-u, od ktorých sme zisťovali, v akom stave sú chodníky, zabezpečovacie pomôcky, turistická infraštruktúra a tiež kde prebieha ťažba dreva.

Podľa Martiny Petránovej, koordinátorky vonkajšej komunikácie ŠL TANAP, po zime pracovníci Strediska terénnych služieb (STS) prechádzajú postupne všetky sedlá a opravujú zabezpečovacie technické pomôcky, kontrolujú smerovníky, osádzajú informačné tabuľky a vykonávajú bežnú údržbu turistických chodníkov. STS každý rok kompletne obnoví jednu zo značiek na celom území, ktoré majú Štátne lesy TANAP-u vo svojej správe. Tento rok je to červená značka.

Obmedzenia z dôvodu ťažby

Aktuálne sa ťaží kalamita v Ochrannom obvode Habovka, pokračovať sa bude aj počas turistickej sezóny. Ťaží sa aj v Bielovodskej doline. Väčšina Bielovodskej doliny leží v najprísnejšom 5. stupni ochrany prírody, ktorý je v bezzásahovom režime. "Na zvyšnej časti, kde bol vyhlásený 3. a 4. stupeň ochrany, sa na základe generálnej výnimky vykonávajú lesnícke manažmentové opatrenia zamerané na zamedzenie vplyvu škodlivých činiteľov, najmä podkôrneho hmyzu."

Zaujímali sme sa, kde ešte prebieha ťažba v bezprostrednej blízkosti turistických chodníkov, ale dostali sme informáciu, že to je ťažké doplniť, lebo sa to mení každým dňom.

Obmedzenia v priechodnosti chodníkov

Najnovším obmedzeným je uzatvorenie červeno značeného turistického chodníka od Zeleného plesa cez Veľkú Svišťovku až na Skalnaté pleso. Trasu vážne poškodili víkendové prívalové dažde.

Do Hlbokej doliny a doliny Parichvost sa podľa Petránovej návštevníci liptovskej časti Západných Tatier po značkovaných turistických chodníkoch vedúcich z Jaloveckej doliny nedostanú. "Mosty za rázcestím pod Lyscom boli totiž po minulej zime značne poškodené a s vlastníkom územia sa Štátne lesy TANAP-u na ich oprave, bohužiaľ, nedohodli. Na nebezpečenstvo pohybu v tomto území návštevníkov priamo v teréne upozorňujú aj informačné tabule. Tie sú umiestnené nielen na začiatku Jaloveckej doliny, odkiaľ vedie turistická trasa do Baníkovského sedla a na vrchol Salatín, ale aj v opačnom smere, z oravskej strany Tatier."

Aktuálne sa rekonštruuje päť mostov v závere Bielovodskej doliny, dokončený je aj most pod Šalviovým prameňom v Doline Bielej vody Kežmarskej. Opravilo sa premostenie na modro značkovanom turistickom chodníku z Kežmarských Žľabov do Tatranskej Kotliny, ktoré bolo poškodené pri hasení májového požiaru v lokalite Stežky.

V pláne je oprava ďalších mostov na Zverovke, v Červenom Kláštore (Pieniny), v Smokovcoch, dláždenie chodníkov v lokalitách Kriváňa, Rysov, okolo Kovalčíkovej poľany a na Zverovke. V lokalite Temné smrečiny by sa mal rekonštruovať drevený chodník. Tiež by mali pribudnúť viaceré odpočívadlá a lavičky.

Zaujímali sme sa, či sa neplánuje rekonštrukcia Malého kúpeľného chodníka, tento náučný chodník majú v správe práve ŠL TANAP. Drevené chodníky nad podmáčanými časťami sú prehnité a s dierami, náučné tabule sčasti bez textov. "Údržby a opravy realizujeme v rámci našich finančných možností. Rekonštrukcia tohto chodníka nie je v pláne na tento rok, v minulosti bol však z našej strany záujem obnoviť ho. Pôvodné návrhy tabúľ však ich autor už nemal k dispozícii, preto do budúcna uvažujeme nad novými. Momentálne tento priestor aspoň pravidelne kosíme."

Búda Chatrč pod Hrádkom

Na lokálnych trasách západným Podpoľaním veľa možností na skrytie sa niet. Ale iste poteší znalosť búdy pod Hrádkom, ktorá by mohla poslúžiť nielen ako úkryt pred dažďom, ale aj …