Lyofood – expedičné jedlo

27.06.18
Nie každému v horách chutí len studená strava. Aspoň raz denne si dopriať teplé jedlo je príjemné aj zdravé. Málokomu sa však už dnes chce na viacdenných túrach skutočne variť – či už z lenivosti, či z nutnosti ísť čo najviac naľahko. V takýchto prípadoch sa o našu priazeň hlási aj lyofilizovaná strava – t.j. sušená vymrazovaním – známa aj ako expedičná. Definícia expedície je však na vás, môže ísť pokojne aj o expedíciu YDYKSEB. My sme vyskúšali pár jedál značky Lyofood.

Čo je lyofilizácia

Lyofilizácia je postup, pri ktorom sa pri nízkom tlaku a nízkej teplote vysúša predmetný vlhký materiál – najčastejšie biologický. Tiež sa mu hovorí vákuové vymrazovanie. Používa sa najmä vo farmácii pri výrobe liekov alebo v kozmetickom priemysle, no ukázal sa aj ako dobrá metóda prípravy trvanlivého jedla so zachovaním živín aj senzorických vlastností. Ďalšie informácie o tejto technológii nájdete na Wikipédii.

Príprava

Princíp je jednoduchý. Uvaríte vodu, nalejete ju priamo do vrecúška do takej výšky, ako stanovuje označenie na vonkajšej strane, premiešate, uzavriete ziplockový uzáver a už len počkáte 10 minút. Pokiaľ ste naliali optimálne množstvo vody, výsledkom je chutné jedlo, ktoré zjete priamo z vrecúška. Je dobré mať dlhú lyžicu, aby ste sa nezašpinili.

Aké je Lyofood?

Uvedený postup je spoločný pre všetku lyofilizovanú stravu bez ohľadu na značku. Líšia sa len v malých detailoch, ako napríklad, či máte rysku hladiny vody vo vnútri alebo zvonka. Tu je zvonka, čo trochu zhoršuje odhad správneho množstva vody, ktoré je kľúčové k dosiahnutiu správnej konzistencie. Ide však len o drobnosť, lebo väčšina značiek to má práve takto. Skôr opak je výnimkou.

So synom Kubkom sme vyskúšali viacero jedál. Mali sme brokolicový krém, pikantnú ryžu s kuracím mäsom, hovädzí Stroganoff a tiež vegánsku kašu z prosa. Všetky vrecúška sú ovenčené "eko-bio-rácio" emblémami, máte k dispozícii aj zloženie a nutričné hodnoty. Jedlo má svoj pôvod v Poľsku.

Brokolicový krém

Polievka je zelenej farby a aby ste trafili krémovú konzistenciu, musíte fakt dobre odhadnúť množstvo vody. Na prvý raz sa to podarilo menej (viď foto), na druhý to už bolo lepšie. Toto jedlo zo všetkých skúšaných bolo Kubkovým favoritom. Zjedol to tak rýchlo, že som ledva ochutnal.

Pikantná ryža s kuracím mäsom

Klasická ryža s mäsom. Kúsky mäsa sú dostatočne veľké, aby ste ich aj cítili a pochutili si na nich. Obal hlási, že ide o "Fire-spice chicken", no mne sa nezdalo, že by to bolo pikantné. Kubko však hlásil, že štípe a viac to nejedol.

Hovädzí Stroganoff

Každá expedičné jedlo, ktoré som doposiaľ ochutnal, malo svoj chuťový priemer a moje nadšenie bolo priamo úmerné hladu, ktorý som mal. Vždy sa však našlo v ponuke také jedlo, ktoré mi vyložene chutilo. V prípade Lyofood-u to je jednoznačne hovädzí Stroganoff. Jedol som ho dva krát a ani raz som nebol ktovieako hladný a obidva razy mi chutilo. Je to hovädzie mäso v Stroganoff omáčke s cestovinou. Je to taký trochu guľášik, ktorý si môžete ešte prilepšiť troškou chilli, ak naň pri balení nezabudnete.

Vegánska kaša z prosa

Pokiaľ patríte medzi vegánov či už presvedčením alebo diétou z dôvodu potravinovej alergie, má pre vás Lyofood túto kašu z prosa. Mlieko je nahradené kokosovým mliekom a chuť vylepšuje agávový sirup, sušené maliny a arónia. Keďže tejto diéte neholdujem, nebudem tajiť, že to nebola práve moja šálka kávy. Viem si ale predstaviť, že v situácii stravného ohrozenia by som ju zjedol pomerne ochotne. Do takého stavu som sa ale nedostal a preto mi pomohol mladší syn, ktorý mal v tom čase alergiu na vajcia a mlieko, čo z neho robilo čiastočného vegána. Kašu zjedol na jeden šup, čo možno hodnotiť ako úspech.

Iné

V ponuke Lyofood ďalej nájdete sušené ovocie, či malinový prášok. Sú to dobré veci na doplnenie povedzme k instantnej kaši. Žiaľ fotodokumentáciu už nemám, lebo najmä vrecúška so sušeným ovocím som zjedol skôr, ako som si uvedomil, že to treba aj odfotiť.

Expedičná strava Lyofood je ľahká a chutná. Nemal by som problém sa takto stravovať aj dlhší čas, najmä s prihliadnutím na jednoduchosť obsluhy, ktorá je pre mňa kľúčová. Ak by som mal odporučiť najlepšieho zástupcu, tak si vyberte hovädzí Stroganoff.

Lyofood – expedičné jedlo 28/06/18 19:44 8 príspevkov

Predstavenie Millet Prolighter 30+10 – ľahký technický batoh S odľahčeným výstrojom sa v posledných rokoch roztrhlo vrece a technické batohy nie sú výnimkou. Pri výbere správneho kúsku je totiž v obchode hmotnosť veľmi ľahko porovnateľnou veličinou. Nižšia hmotnosť sa však niekde prejaviť musí – či už striedmejšou výbavou alebo výrazne odľahčenými materiálmi. Francúzsky Millet sa v prípade tridsaťlitrového modelu Prolighter s hmotnosťou máličko presahujúcou 1 kg vybral prvou cestou. 05/12/18 Ľubomír Mäkký Batohy
Test Batoh Fjällräven Keb Hike 30 Tento batoh je postavený na rovnakom chrbtovom systéme ako sesterský model Abisko Hike, o ktorom sme písali nedávno. Je však určený do chladnejších dní, predovšetkým do zimných podmienok, a keďže patrí do radu Keb Touring, je plnohodnotne vybavený pre ľahšiu formu skialpu. Hoci Fjällräven zabŕda aj do horolezectva radou Bergtagen, Keb Touring ostáva pri technickejšom zimnom trekingu, do ktorého patrí aj turistika na skialpoch, tzv. skitouring. 28/11/18 Ľubomír Mäkký Batohy
Recenzia Merino boxerky Devold Hiking Jednou z prvých funkčných vecí, ktoré som pred takmer 20 rokmi kúpil z brigádnických študentských zárobkov, boli ponožky a boxerky. Doteraz si myslím, že spolu s kvalitnými topánkami ide o úplný základ toho, čo treba na turistiku mať. Zvyšok sa dá improvizovať, resp. postupne dokupovať, pokiaľ človek robí turistiku pravidelne. Od minuloročnej jesene pravidelne používam merino boxerky Devold Hiking, ktoré som mal na sebe s výnimkou horúceho leta na takmer každej mojej tohtoročnej túre a v článku sa podelím o svoje skúsenosti. 21/11/18 Ľubomír Mäkký Oblečenie

Recenzia Termoprádlo Craft Fuseknit Comfort Zip Značka Craft nie je na našom trhu žiadnou novinkou, myslím, že sa s ňou stretol už takmer každý človek využívajúci kvalitné funkčné oblečenie. No musím sa priznať, že som zatiaľ žiadny z ich výrobkov nevyskúšal. Prvým kúskom, ktorý som si z dielne tohto výrobcu obliekol, je funkčné tričko s dlhým rukávom Craft Fuseknit Zip. Moje skúsenosti z jeho používania sa pokúsim zhrnúť do niekoľkých nasledujúcich odstavcov.
 dnes Stanislav Ďurica Oblečenie
Ferrata Zugspitze ferratou Höllental Klettersteig Milovníci zaistených ciest si prídu na svoje, ak sa rozhodnú vycestovať za hranice. My sme sa vybrali preskúmať nemeckú ferratovú trasu, ktorá sa nachádza v údolí Höllental. Počasie nám prialo, ľudí bolo málo a tak, či to stálo za to, posúďte sami. včera Alexandra Uhlárová Zaistené cesty (via ferrata, klettersteig)
Túra Dobrovodský kras Vo svojich článkoch sa snažím písať hlavne o zaujímavých miestach v širšom okolí Zvolena. Samozrejme, chodíme aj do vzdialenejších pohorí, ale myslím si, že o nich by mali písať hlavne domáci turisti. Pri našom táraní sa po Malých Karpatoch sme však objavili zaistený chodník, o ktorom som nenašla zmienku na Hikingu, a tak som sa rozhodla o ňom napísať. Ale tiež preto, že túra sa mi veľmi páčila. 17/12/18 Danka Tomášiková Malé Karpaty

Lyofood – expedičné jedlo 28/06/18 19:44 8 príspevkov
    • Lyofood

• lyofilizovaná strava

• ľahké, skladné, chutné (najmä hovädzí Stroganoff), jednoduchá príprava, biokvalita

• Nepáči sa mi
    • ryska z vonkajšej strany

• Ostatné info
    • cenová úroveň: 6-10 eur za hlavné jedlo

• 10 € – hovädzi Stroganoff

• Adamsport, Bergsport, 4camping

• Túto značku nepredáva žiaden z obchodov v našej databáze.