Bralo Krasín nad Dolnou Súčou

12.09.18
Dolná Súča neďaleko Trenčína sa môže pochváliť veľmi peknou dominantou, vápencovým bralom so zrúcaninou hradu. Z hradu síce veľa neostalo, každopádne návštevu tohto miesta som mala vďaka rôznym fotkám dlhodobo v pláne. Najmä tie s výhľadmi na rozkvitnuté stromy ma motivovali, aby som sem išla v apríli.

Bralom a jeho okolím sprevádza návštevníka Náučný chodník Janka Miklasa, pomenovaný podľa miestneho skladateľa, hudobníka, novinára a básnika. Prvá tabuľa je v centre obce, ďalej sme trochu blúdili, lebo sme nevideli žiadne značenie. Treba sa vydať priamo hore a v zákrute cesty odbočiť doprava do úzkej uličky. Tá nás pomedzi záhrady privedie k ďalším domom a tu nachádzame drevený smerovník, ktorý nás posiela doľava. Dalo by sa ísť aj rovno, náučný chodník je okruh a na tomto mieste sa pripája aj jeho záver.

Netrvá dlho a drevená šípka nás stiahne zo zvážnice pomedzi kríky k ďalšej tabuli náučného chodníka. Venovaná je významným rodákom a popisu okolitej krajiny. Potom prichádzame na okraj lúky, kde obdivujeme bralo, ktoré odtiaľto vyzerá ako trošku nerovnomerné ženské poprsie. Naša ďalšia trasa vedie rovno až na ľavý okraj masívu. Pomaly naberáme výškové metre, takže sa objavujú aj výhľady na obec.

Nasledujúca náučná tabuľa sa zaoberá ochranou územia, spomína sa tu zastavenie ťažby v kameňolome na pravom okraji brala a tiež ďalšie opatrenia na zabránenie zarastania územia ako pastva kôz a pod. Od roku 2003 je Krasín prírodná rezervácia.

Pomaly sa blížime k ľavému okraju brala. Je tu krásna lúka so starým sadom. Ten som videla na tejto fotografii rozkvitnutý, a tak som vybrala čo najbližší možný termín na návštevu s úmyslom vidieť podobný obrázok, ale dva týždne boli očividne priveľký rozdiel, navyše každá jar je iná. Aspoň jedna jabloň či čerešňa je ešte obsypaná kvetmi. Sad vyzerá pekne aj bez listov, mňa na návštevu navnadil aj tento článok od Táni s melancholickou atmosférou končiacej zimy.

Prečítame si náučnú tabuľu venovanú faune a flóre a potom nás čaká krátky výstup. Usadíme sa na bralách a vychutnávame si výhľad. Ak by sme cez lúky pokračovali hore, dostali by sme sa do sedla nad Juríkovcami, kadiaľ vedie modrá značka z Hrabovky do Hornej Súče. Na opačnú stranu vidíme obec, svetlo na fotenie teda veľmi nie je, ale naživo je to pekné. O chvíľku prichádzame priamo pod bralo. Dá sa tu sedieť a prečítať si ďalšiu náučnú tabuľu s názvom vyhliadka rytierov Podmanických. Je venovaná bratom Podmanickým, najznámejším majiteľom hradu Súča, a tiež histórii osídlenia v týchto miestach.

Idem si pozrieť aj hrad, skôr sa teda idem prejsť po miestach, kde kedysi stál. Treba poriadnu dávku fantázie na to, aby som si ho tu predstavila. Zbieham dole a zase hore, čím som zrejme prekonala hradnú priekopu, a potom idem úzkym chodníčkom vo vysokej burine na okraj s výhľadom na druhú stranu. Sú tu len nepatrné zvyšky múrov.

Vraciam sa naspäť, zbieham ešte do priľahlého lesíka a skúmam areál hradu zospodu v snahe nájsť geoskrýšu, ktorá je nakoniec úplne inde, ale aspoň som si to tu kvalitne obzrela.

Za vysielačom nás čaká tabuľka s názvom kopca a nadmorskou výškou, 516 m n. m. Je odtiaľto pekný výhľad na obec a druhú časť brala, tam však chodník nevedie. Zbiehame do sedielka a odtiaľ do lesa na opačnú stranu. Lesom, chráneným územiam a kopaničiarskemu osídleniu sa venuje ďalšia náučná tabuľa. Je tu tiež pekný výhľad na CHKO Biele Karpaty oproti.

Asi 10 minút klesáme nenáročným terénom na okraj veľkej lúky. Tu si môžeme preštudovať náučnú tabuľu o miestnych studničkách (žiaľ, žiadna výdatne netečie, takže ani ich tu neuvádzam ako možnosť nabrať vodu) a o chvíľu ďalšiu venovanú geológovi Dionýzovi Štúrovi. Obchádzame opustený kameňolom na tomto okraji brala a dostávame sa opäť na rozľahlé lúky nad obcou.

Ide o naozaj príjemnú vychádzku ani nie na pol dňa. My sme v tento deň stihli ešte Omšenskú Babu blízko Trenčianskych Teplíc. Určite odporúčam návštevu, ak pôjdete okolo.

Bralo Krasín nad Dolnou Súčou 24/09/18 19:52 5 príspevkov

Túra S deťmi na Hundsheimer Berg Rakúske mestečko Hainburg an der Donau leží v obzvlášť peknom prostredí. Okrem rieky disponuje atraktívnymi solitérnymi kopcami Braunsberg a Schlossberg, na druhom sa nachádza zrúcanina hradu. A pohľad na toto všetko si môžeme vychutnať z výbežkov hory Hundsheimer Berg, najvyššieho vrcholu Hainburských vrchov, ktoré sú geografickou súčasťou a v podstate ukončením Malých Karpát. Do fotopozitívnej lokality sme sa vybrali počas uplynulého babieho leta aj s deťmi. 20/12/18 Soňa Mäkká Svet
Predstavenie Kari Traa Rose – dámske dizajnové termoprádlo Termoprádlo Kari Traa som registrovala už dávnejšie najmä zo ženského pohľadu ako veľmi pekné kusy oblečenia. Pred tohtoročnou zimnou sezónou som si zaradila do šatníka set spodného a vrchného dielu Rose, dva páry ponožiek a čiapku. V nasledujúcich riadkoch sa podelím o prvotné dojmy z nosenia počas tohtoročnej jesene. 14/11/18 Soňa Mäkká Oblečenie
Rozhovor Erik Baláž: Do politiky ma priviedlo zúfalstvo Erik je enviromentalista, tvorca oceňovaných filmov o prírode a aktivista, ktorý sa po 20 rokoch pôsobenia v treťom sektore rozhodol aktívne vstúpiť do politiky. Pôsobí ako podpredseda strany SPOLU – Občianska demokracia. Rozprávali sme sa s ním o dôvodoch jeho vstupu do politiky, environmentálnom programe v strane, ale aj o témach súvisiacich s pešou horskou turistikou a inými outdoorovými aktivitami v chránených územiach. 12/11/18 Soňa Mäkká Rozhovory

Rozhovor Rastie spoločenská objednávka pre ochranu prírody Študoval biológiu, v minulosti pôsobil v Greenpeace, ActionAid, Four Paws a aktuálne je na voľnej nohe ako konzultant pre environmentálne kampane. Je spoluzakladateľom strany Progresívne Slovensko a člen jej predsedníctva. Rozprávali sme sa s ním o dôvodoch vstupu do politiky, čo by v nej chcel dokázať v oblasti životného prostredia, čo si myslí o aktuálnom stave ochrany prírody a aké je v nej miesto pre outdoorové aktivity. Martin Hojsík. dnes Ľubomír Mäkký Rozhovory
Túra Hrebeňovka Nízkych Tatier za 6 dní, 2. časť V prvej časti príbehu som opísal časť prechodu nízkotatranskej hrebeňovky od Donovalov až po Chatu generála Milana Rastislava Štefánika pod Ďumbierom, dnes si dopovieme ako som postupne prešiel až do Telgártu cez Kráľovohoľské Tatry. 17/11/18 Pavol Timko Nízke Tatry
Túra Kútnikov kopec, Chabzdová a Tlstá hora V penzióne Rosnička v Kraľovanoch sa nás zišlo asi tridsať. Spoločnosť Čechov a Slovákov rôznych vekových kategórií. Zo sobotnej ponuky Oravský hrad a Šútovský vodopád som si nevybral - zlákala ma predstava prejsť sa dvomi menšími veľkofatranskými hrebeňmi z neďalekej Ľubochne do Ružomberka. Okrem manželky môj nápad oslovil aj mladý horomilný párik, ktorý sa k nám pridal. 16/11/18 Radoslav Jurčina Veľká Fatra a Choč

Bralo Krasín nad Dolnou Súčou 24/09/18 19:52 5 príspevkov
    • Biele Karpaty (CHKO Biele Karpaty)

• max: 516 m n. m. – Krasín

• min: 263 m n. m. – Dolná Súča

• jar

• 27.04.2018

• Trenčín (vlak, bus) - Dolná Súča (bus, parkovanie v centre obce)