Koliba na Hali Cudzichowej
Koliba na Hali Cudzichowej Zatvoriť

Búda Koliba na Hali Cudzichowej

Pri prechode poľsko-slovenskými Kysucami a Oravou sme na rozsiahlej horskej lúke medzi Brtsom (Palenica / Polanica) a Pilskom (Piľskom) naďabili na priam luxusný salaš, ktorý v oblasti alebo aj pri prechode po hraničnom hrebeni Oravských Beskýd môže zaujať strategický význam.

Oravské Beskydy: na poľskej strane hlavného hrebeňa na lúke Hala Cudzichowa medzi rázcestiami Tri kopce (Trzy Kopce) a Pilsko (Piľsko)
1272 m n. m.
dva divány, plus miesto na podlahe pre 1 osobu s vlastnou karimatkou a spacím vakom
trojsezonná (bez vykurovacieho telesa)
Spojenie
Mútne (bus)
Dalšie info
zrejme opustená pastierska koliba

Salaš sa nachádza na hraničnej modrej, resp. poľskej červenej značke na lúke Hala Cudzichowa medzi smerovníkom Tri kopce (Trzy Kopce) a Pilsko, štátna hranica, resp. medzi vrchmi Brts, 1338 m (Palenica / Polanica, tiež Cibuľa / Cebula alebo aj Szyproń) a vrchom Minčolík / Munczolik, 1356 m (Ščavina / Szczawina, tiež Trup alebo aj Sypurzeń). Na lúke je salaš neprehliadnuteľný aj z väčšej diaľky v oboch smeroch.

• Po modrej z Pilska za 0.50 h,
  • Po zelenej z Mútneho a modrej cez Tri kopce za 3.40 h.

Obdĺžnikovitý pôdorys s rozmermi 2 x 4 metre s ihlanovitou strechou ma jednoduché vybavenie a to dva staré divány po stranách a drevenú dlážku v strede. Pri dverách je z dosák zbitý stôl. Štvrtý kút mal nie veľmi jednoznačný význam. Poslúži dvom, resp. trom nocľažníkom. Pred zrubom sa nachádza ohnisko s dvomi lavičkami a klasický stôl je o pár metrov vedľa.

Vodný zdroj ani nejaké upozornenia naň sme nezaznamenali, ale podľa mapy sa o pár desiatok metrov od stúpania na Pilsko mali nachádzať na poľskej strane pramene ľavostranného prítoka Cibuľového potoka (Potok Cebulowy / Cebula) - Rastoka.

Upozornenie

Je dosť možné, že salaš je vhodný na prespanie pre turistov len v určite obdobie, ale zároveň je dosť možné, že je otvorený natrvalo, čo by mohol dokazovať nápis na drevenej late pribitý nad vchodom...