Koliba na Hali Cudzichowej

28.07.18
Pri prechode poľsko-slovenskými Kysucami a Oravou sme na rozsiahlej horskej lúke medzi Brtsom (Palenica / Polanica) a Pilskom (Piľskom) naďabili na priam luxusný salaš, ktorý v oblasti alebo aj pri prechode po hraničnom hrebeni Oravských Beskýd môže zaujať strategický význam.

Salaš sa nachádza na hraničnej modrej, resp. poľskej červenej značke na lúke Hala Cudzichowa medzi smerovníkom Tri kopce (Trzy Kopce) a Pilsko, štátna hranica, resp. medzi vrchmi Brts, 1338 m (Palenica / Polanica, tiež Cibuľa / Cebula alebo aj Szyproń) a vrchom Minčolík / Munczolik, 1356 m (Ščavina / Szczawina, tiež Trup alebo aj Sypurzeń). Na lúke je salaš neprehliadnuteľný aj z väčšej diaľky v oboch smeroch.

• Po modrej z Pilska za 0.50 h,
  • Po zelenej z Mútneho a modrej cez Tri kopce za 3.40 h.

Obdĺžnikovitý pôdorys s rozmermi 2 x 4 metre s ihlanovitou strechou ma jednoduché vybavenie a to dva staré divány po stranách a drevenú dlážku v strede. Pri dverách je z dosák zbitý stôl. Štvrtý kút mal nie veľmi jednoznačný význam. Poslúži dvom, resp. trom nocľažníkom. Pred zrubom sa nachádza ohnisko s dvomi lavičkami a klasický stôl je o pár metrov vedľa.

Vodný zdroj ani nejaké upozornenia naň sme nezaznamenali, ale podľa mapy sa o pár desiatok metrov od stúpania na Pilsko mali nachádzať na poľskej strane pramene ľavostranného prítoka Cibuľového potoka (Potok Cebulowy / Cebula) - Rastoka.

Upozornenie

Je dosť možné, že salaš je vhodný na prespanie pre turistov len v určite obdobie, ale zároveň je dosť možné, že je otvorený natrvalo, čo by mohol dokazovať nápis na drevenej late pribitý nad vchodom...

Koliba na Hali Cudzichowej 09/08/18 15:40 3 príspevky

Búda Senník Dolina pod Lyscom Počas mojej dvojdňovej túlačky v októbri 2017 som pri stúpaní na Lysec v Ostrôžkach naďabil na lúku Dolina, kde sa nachádza vcelku príhodný objekt na vandrácke prespanie. Objektom je síce senník, ale v pohorí, kde nie je veľa iných možností prístrešia, môže poslúžiť. 18/08/18 Henrich Tomáš Ostrôžky
Túra Poľsko-slovenskými Kysucami a Oravou Oblasti na krajnom severe Slovenska sú pre mňa asi najmenej prechodené. Jednak tomu bráni relatívna odľahlosť, ale aj minimum ideálnych dní a zároveň aj nejakých top atrakcií, ktoré by ma popohnali. Predsa som sa v najteplejšie letné dni roku 2017 rozhodol zájsť tam a prejsť z jedného rázovitého regiónu do druhého, a aby to bolo zaujímavejšie, išiel som cez poľské územie. 10/08/18 Henrich Tomáš Kysucké Beskydy, Oravské Beskydy
Prístrešok Dudová a Randová pod Pilskom Pod Pilskom na slovenskej strane neexistuje podobná ustanovizeň ako na poľskej strane, asi 10 minút pod vrchom. Preto možno návštevníkov oravského velikána zaujme fakt, že pri klesaní po zelenej a žltej sa dajú nájsť dva prístrešky. 04/08/18 Henrich Tomáš Oravské Beskydy

Túra Kamnické Alpy a Karavanky: Storžič a Stegovnik V júli som sa opäť ocitol v Slovinsku a vyšiel som na dva nádherné kopce. Storžič je zaujímavý tým, že leží na samom okraji hôr, takže je z neho fantastický výhľad na rovinu okolo mesta Kranj. Stegovnik má prekrásnu sústavu skalných okien na úpätí. Nuž a obidva kopce majú parádne vrcholové hrebene. dnes Martin Knor Svet
PR Slnko na Skalách 2018 Aj tento rok sa bude v septembri konať už teraz čoraz viac známy festival SLNKO NA SKALÁCH. Tradične bude tento najväčší outdoorový festival pod holým nebom prebiehať v kempe Slnečné Skaly v Poluvsí pri Rajeckých tepliciach. Termín tohto už 4. ročníka je 5. - 9. 9. 2018. včera sponzorovaný článok
Túra Kriváň cez Tri studničky a späť cez Jamské pleso Kvôli riziku búrok v letnom období je dobré plánovať túry s včasným štartom a návratom v skorých popoludnajších hodinách. V Tatrách je to zároveň asi jediná šanca ako si túru užiť bez zástupov turistov aj cez letné prázdniny. Začiatkom júla sú navyše dlhé dni, takže vyraziť sa dá naozaj zavčasu. Vybrali sme si druhý najvyšší značkovaným chodníkom dostupný vrchol v Tatrách, dominantu Liptova - Kriváň. včera Ľubomír Mäkký Vysoké a Belianske Tatry

Koliba na Hali Cudzichowej 09/08/18 15:40 3 príspevky
    • Oravské Beskydy: na poľskej strane hlavného hrebeňa na lúke Hala Cudzichowa medzi rázcestiami Tri kopce (Trzy Kopce) a Pilsko (Piľsko)

• dva divány, plus miesto na podlahe pre 1 osobu s vlastnou karimatkou a spacím vakom

• trojsezonná (bez vykurovacieho telesa)

• pramene ľavostranného prítoka Cibuľového potoka (Potok Cebulowy / Cebula) - Rastoka

• Mútne (bus)

• zrejme opustená pastierska koliba