Koliba na Hali Cudzichowej

28.07.18
Pri prechode poľsko-slovenskými Kysucami a Oravou sme na rozsiahlej horskej lúke medzi Brtsom (Palenica / Polanica) a Pilskom (Piľskom) naďabili na priam luxusný salaš, ktorý v oblasti alebo aj pri prechode po hraničnom hrebeni Oravských Beskýd môže zaujať strategický význam.

Salaš sa nachádza na hraničnej modrej, resp. poľskej červenej značke na lúke Hala Cudzichowa medzi smerovníkom Tri kopce (Trzy Kopce) a Pilsko, štátna hranica, resp. medzi vrchmi Brts, 1338 m (Palenica / Polanica, tiež Cibuľa / Cebula alebo aj Szyproń) a vrchom Minčolík / Munczolik, 1356 m (Ščavina / Szczawina, tiež Trup alebo aj Sypurzeń). Na lúke je salaš neprehliadnuteľný aj z väčšej diaľky v oboch smeroch.

• Po modrej z Pilska za 0.50 h,
  • Po zelenej z Mútneho a modrej cez Tri kopce za 3.40 h.

Obdĺžnikovitý pôdorys s rozmermi 2 x 4 metre s ihlanovitou strechou ma jednoduché vybavenie a to dva staré divány po stranách a drevenú dlážku v strede. Pri dverách je z dosák zbitý stôl. Štvrtý kút mal nie veľmi jednoznačný význam. Poslúži dvom, resp. trom nocľažníkom. Pred zrubom sa nachádza ohnisko s dvomi lavičkami a klasický stôl je o pár metrov vedľa.

Vodný zdroj ani nejaké upozornenia naň sme nezaznamenali, ale podľa mapy sa o pár desiatok metrov od stúpania na Pilsko mali nachádzať na poľskej strane pramene ľavostranného prítoka Cibuľového potoka (Potok Cebulowy / Cebula) - Rastoka.

Upozornenie

Je dosť možné, že salaš je vhodný na prespanie pre turistov len v určite obdobie, ale zároveň je dosť možné, že je otvorený natrvalo, čo by mohol dokazovať nápis na drevenej late pribitý nad vchodom...

Koliba na Hali Cudzichowej 09/08/18 15:40 3 príspevky

Túra Bývalými významnými mestami Volovských vrchov II. Medzi ďalšie mestá Volovských vrchov, ktoré kedysi vzišli z banskej tradície, určite patria Krompachy a Gelnica. Po úpadku aj novšej priemyselnej výroby im nezostáva nič iné ako vrhnúť sa na turizmus. A obe mesta majú čo ponúknuť. 24/11/18 Henrich Tomáš Volovské vrchy
Túra Pamiatkami Podduklianska III. Memento mori Pred tromi rokmi, keď som bol naposledy pod Duklou, sa mi dva razy nepodarilo zastaviť sa a prezrieť si známy Taran, preto som si už vtedy sľúbil, že sa sem vrátim a snáď do tretice sa mi to podarí. Zároveň som zistil, že po oboch stranách hranice sú rôzne cintoríny z Veľkej vojny, ktoré sú hodné návštevy. Tak som oprášil aj svoj iný - starší plán na prezretie si oblasti. 01/11/18 Henrich Tomáš Nízke Beskydy
Túra Hermanovce – Bachureň – "Várheď" – Jarovnice Hradiská na východnom Slovensku nie sú až také známe ako inde. Preto ma vcelku prekvapilo, keď som v mape objavil jedno v podhorí Bachureň. Keďže najideálnejšie tam bolo zájsť v mimovegetačnom období, tak som musel čakať na jar. Pravý čas nastal v marcovú nedeľu, keď bolo príjemné teplo a po zime som bol hladný po dlhšej túre. 15/10/18 Henrich Tomáš Šariš

Túra Cesta hrdinov SNP: Devín – Amonova lúka Začala jeseň. Spomienky na poslednú absolvovanú etapu nášho prechodu E8 zo začiatku leta pomaly obrusuje čas a ďalšie putovanie je zatiaľ v nedohľadne nasledujúceho roka 2019. Rozhodol som sa, že využijem čas a napíšem dlho odkladaný článok, z aktuálne poslednej etapy, ktorú som doteraz na Hikingu spracovať nestihol a zároveň k prvej, ktorú sme v rámci našich pochodov absolvovali. včera Tomáš Deneš Malé Karpaty
Pozvánka Outdoor filmový festival Oščadnica 2018 V dňoch 29. a 30.12.2018 sa v priestoroch DK Oščadnica uskutoční 5.ročník tradičného festivalu Outdoor filmový festival Oščadnica (OFF Oščadnica). Organizátori pozývajú divákov na horské filmy z domácej, ale aj zahraničnej produkcie. Sú medzi nimi snímky o dobrodružných výpravách do najvyšších hôr planéty, ale aj neuveriteľné výkony na hranici ľudských možností v Alpách. 14/12/18 Redakcia Iné
Túra Na Vápeč cez Baské Strážovské vrchy som naposledy brázdil pred tromi rokmi s parťákmi. Náš pôvodný zámer prejsť trasu z Vrícka do Hornej Poruby nakoniec nevyšiel a skončili sme v Zliechove. Vypadol tak jeden z našich hlavných cieľov – Vápeč. V hlave som ho však držal poctivo ďalej, a keďže nás tohtoročné „leto“ nie a nie opustiť, zosnoval som okolo tejto vápencovej hrudy trasu. Parťák sa tentoraz nenašiel, a tak som vyrazil sám. 14/12/18 Radoslav Jurčina Strážovské vrchy

Koliba na Hali Cudzichowej 09/08/18 15:40 3 príspevky
    • Oravské Beskydy: na poľskej strane hlavného hrebeňa na lúke Hala Cudzichowa medzi rázcestiami Tri kopce (Trzy Kopce) a Pilsko (Piľsko)

• dva divány, plus miesto na podlahe pre 1 osobu s vlastnou karimatkou a spacím vakom

• trojsezonná (bez vykurovacieho telesa)

• pramene ľavostranného prítoka Cibuľového potoka (Potok Cebulowy / Cebula) - Rastoka

• Mútne (bus)

• zrejme opustená pastierska koliba