Správa

Letný minibus v Slovenskom raji

10.07.18
Letná sezóna 2018 v Slovenskom raji priniesla jednu novinku – pravidelné autobusové spojenie stredísk v severnej a južnej časti NP Slovenský raj, ktoré vedie po nedávno zrekonštruovanej horskej ceste cez Sedlo Kopanec (987 m). Na projekte sa spolupodieľa Oblastná organizácia cestovného ruchu Slovenský raj & Spiš, krajská organizácia cestovného ruchu Košice Región Turizmus, Banskobystrický samosprávny kraj a dopravca eurobus Košice, závod Spišská Nová Ves, ktorý dopravu na novej linke zabezpečuje.

Letný minibus premáva po trase Spišská Nová Ves – Smižany – Čingov – Spišské Tomášovce – Spišský Štvrtok – Hrabušice – Podlesoksedlo Kopanec – Dobšinská Ľadová Jaskyňa – Stratená – Dedinky. Doba premávky je počas víkendov a sviatkov od 1. 7. 2018 do 31. 8. 2018. Na linke platí osobitný cenník cestovného vyhlásený OOCR Slovenský raj & Spiš, pričom ceny sú porovnateľné s obvyklým cestovným v prímestskej autobusovej doprave. Naviac, držitelia turistickej karty Slovenský raj & Spiš majú nárok na bezplatné cestovné.

Okrem dvoch párov spojov na kmeňovej trase (z nich jeden ide len v úseku Podlesok – Dedinky) sú na linke vďaka spolupráci s Banskobystrickým samosprávnym krajom doplnené ešte ďalšie dva páry spojov medzi Dedinkami, resp. Dobšinskou Ľadovou Jaskyňou a Telgártom. Harmonogram dopravy je nastavený tak, aby odchody nadväzovali v kľúčových zastávkach na iné vlakové či autobusové spoje. Zastávky minibusu umožňujú bezprostredný prístup do viacerých roklín (Suchá Belá, Piecky, Veľký Sokol, Stratenský kaňon, Zejmarská roklina a ďalšie).

Podrobný cestovný poriadok letného minibusu (linka č. 810203) je dostupný na tomto odkaze (pozn.: spoje do Telgártu premávajú aj napriek poznámke „premáva od vyhlásenia“).

Za zaujímavosť stojí aj samotná horská cesta cez sedlo Kopanec, ktorá je plná serpentín a často je označovaná ako jedna z najkrajších ciest na Slovensku. Za zmienku stojí fakt, že cesta prechádza od severu na juh postupne tromi okresmi – Spišská Nová Ves (KSK), Poprad (PSK) a Rožňava (KSK). Pravidelné spojenie medzi severnou a južnou časťou Slovenského raja dlhoročne absentovalo. Doposiaľ sa nepodarilo spoľahlivo preukázať existenciu autobusového spojenia cez sedlo Kopanec v minulosti. Zachoval sa cestovný poriadok takéhoto spojenia z roku 2007 na trase Mlynky – Dobšinská Ľadová Jaskyňa – Hrabušice – Spišská Nová Ves – Levoča – Spišské Podhradie. Nie je ale zrejmé, či toto spojenie svojho času aj reálne existovalo, keďže v roku 2006 postihol kopaneckú cestu zosuv, následkom čoho došlo k uzatvoreniu cesty na niekoľko rokov.

Projekt letného minibusu nie je úplnou novinkou, v uplynulých rokoch 2015 - 2017 premával medzi Spišskou Novou Vsou, Košiarnym briežkom a Čingovom, spočiatku zachádzal aj do Hrabušíc. Až v roku 2018 došlo k jeho rozšíreniu do južnej časti Slovenského raja. Okrem uvedeného autobusu sú k dispozícii ďalšie pravidelné prímestské autobusy medzi Spišskou Novou Vsou a Čingovom (linka č. 810435). Lokality Podlesok a Píla – Piecky obsluhuje linka č. 810438. Obe uvedené linky sú počas letnej sezóny posilnené s podporou kraja. Za pozornosť stojí aj novozriadená zastávka pri ústí Veľkého Sokola a v sedle Kopanec, obe sú obsluhované len letným minibusom. V prípade druhej menovanej zastávky je to takmer určite prvýkrát v histórii. Zaujímavé je, že napr. v 50-tych rokoch zachádzali niektoré spoje od Hrabušíc cez Pílu až k ústiu Veľkého Sokola.

S letnou sezónou 2018 je spojená ešte jedna dopravná novinka. V období od 7. 7. 2018 do 1. 9. 2018 je každú sobotu vypravený tzv. Ľadový expres – priame a rýchle vlakové spojenie Košíc a Dobšinskej Ľadovej Jaskyne. Dopravcom je Železničná spoločnosť Slovensko. Ranný vlak odchádza z Košíc o 7.56 h a do Dobšinskej Ľadovej Jaskyne prichádza o 9.45 h, odkiaľ ide naspäť o 16.25 h (príchod do Košíc 18.40 h). Vlak po trase zastavuje len v Kysaku, Margecanoch, Dedinkách a v Stratenej. Cena jednosmerného lístka je 5,- €.

Záver

Prezentované zmeny v doprave sú jednoznačným prínosom pre zlepšenie dopravnej obsluhy Slovenského raja verejnou dopravou. Ostáva dúfať, že nové dopravné spojenie si nájde okruh svojich cestujúcich a myšlienka pomôže aspoň trocha odľahčiť preplnené cesty a parkoviská pri vstupoch do roklín, ako aj uľahčiť možnosti plánovania túr naprieč Slovenským rajom. Práve podpora verejnej dopravy môže aspoň čiastočne zmierniť záťaž nadmernou individuálnou dopravou, ktorej je územie NP Slovenský raj každoročne vystavené.

Diskusia
Letný minibus v Slovenskom raji 11/07/18 20:01 7 príspevkov
Najnovšie články autora
 
Správa Letný minibus v Slovenskom raji Letná sezóna 2018 v Slovenskom raji priniesla jednu novinku – pravidelné autobusové spojenie stredísk v severnej a južnej časti NP Slovenský raj, ktoré vedie po nedávno zrekonštruovanej horskej ceste cez Sedlo Kopanec (987 m). Na projekte sa spolupodieľa Oblastná organizácia cestovného ruchu Slovenský raj & Spiš, krajská organizácia cestovného ruchu Košice Región Turizmus, Banskobystrický samosprávny kraj a dopravca eurobus Košice, závod Spišská Nová Ves, ktorý dopravu na novej linke zabezpečuje. 10/07/18 Vladimír Kobza Správy
Túra Stredoeurópska mariánska cesta Šahy – Počúvadlo Aktívny pobyt v prírode prispieva nielen k poznaniu prírodného či kultúrno-historického bohatstva regiónov a je devízou zdravého životného štýlu. Človeku poskytuje aj dostatočný priestor na duševnú očistu od každodenných starostí, môže byť cestou za duchovným poznaním a k sebareflexii. Práve tento aspekt je významnou súčasťou pútnických trás vo svete. Nehovoriac o tom, že spoločne organizované púte vytvárajú nové priateľstvá a budujú spoločenstvá ľudí idúcich za spoločným cieľom. 28/08/17 Vladimír Kobza Krupinská planina, Štiavnické vrchy, +
Túra Veľký Meder – Číčovské mŕtve rameno – Číčov Niekoľko dní strávených vo Veľkom Mederi som využil na turistiku Podunajskou rovinou. Už dlhšiu dobu ma sem ťahala túžba za poznaním čara dunajských lužných lesov a krajiny popretkávanej dômyselnou sieťou vodných kanálov. Čaká ma túra, ktorá nielen začína a končí na rovnakej nadmorskej výške (112 m), no po celý čas sa od nej nevychýlim viac ako 2 výškové metre. O monotónnosti však nemôže byť ani reč. 19/06/17 Vladimír Kobza Podunajsko
Najnovšie články na titulke
 
Túra Orlie skaly a Klenová z Pustej Vsi Klenová je najvyšší vrch Brezovských Karpát, priťahovala môj zrak už dávnejšie. Keď som potom náhodou narazil na informácie o obnovení hrobu mladého baróna von Wattenwil nad Pustou Vsou, bolo rozhodnuté o najbližšej túre, lebo tieto dve pozoruhodnosti sa dajú pekne spojiť do jednej túry. dnes Pavol Timko Malé Karpaty
Správa Objavte zabudnuté stromy slobody Chodíme okolo nich denne. Do práce, do školy, do obchodu, na návštevu a nevieme o nich. Niektoré z nich sú súčasťou našich obcí už sto rokov. Niektoré menej, ale aj tak nám majú pripomínať zlomové okamihy v našej histórii. Stromy slobody, vysadené v tzv. „osmičkových“ rokoch, ale aj inokedy. 13/07/18 Tomáš Trstenský Zaujímavosti
Cyklotúra Okolo vodnej nádrže Nová Bystrica Článok dopĺňa predchádzajúce články o Bystrickej cyklotrase. Rada by som túry doplnila o okruh na bicykloch, ktorý viedol okolo celej VN Nová Bystrica. Trasu sme prešli s manželom v jeden júnový deň. Dôvod, prečo sme išli bez detí bol ten, že celý okruh je jeho dĺžkou aj prevýšením pre deti ešte príliš náročný. Radi by sme ho prešli celý. Volíme smer tak, aby sme nové miesta prechádzali na začiatku, čiže najprv prejdeme cez Harvelku, a potom cez Riečnicu, ktorú už z bicyklovania s deťmi poznáme. Tešila som sa, že konečne po prvýkrát navštívim miesta bývalej obce Harvelka, ktorá bola spolu s Riečnicou zátopovou obcou VN. 12/07/18 Jana Bílešová Kysucká vrchovina

 
 
 
Verzia pre tlač
  • text  fakty  fotky  
Vriace fórum RSS vriaceho fóra
Letný minibus v Slovenskom raji 11/07/18 20:01 7 príspevkov
Login prihlás sa alebo registruj
zapamätať



Vytvorením používateľského konta súhlasíte s podmienkami použitia HIKING.SK, ktorých súčasťou sú aj informácie o spracovaní osobných údajov.
Oficiálni partneri
Partneri
0.61 (0.14)