Tajomná dolinka
Tajomná dolinka Zatvoriť

Túra Bielovodská a Litvorová dolina

Rozhodli sme sa navštíviť Bielovodskú dolinu, ktorú v ľadových dobách zapĺňal najväčší tatranský ľadovec. Po zaniknutí ľadovcov sa Bielovodská dolina stala ukážkou ľadovcovej krajiny. Ubytovali sme sa v goralskej obci Ždiar, ktorá je od roku 1977 vyhlásená za pamiatkovú rezerváciu ľudovej architektúry a nachádza sa tu múzeum Ždiarsky dom.

1 deň
jeseň – 14.09.2015
Tatry - Východné Tatry - Vysoké Tatry (Tatranský národný park)
  • Najvyšší bod: 1863 m n. m. Litvorové pleso
  • Najnižší bod: 970 m n. m. Lysá Poľana
studnička pri horárni Biela voda a studnička v doline
Ždiar (bus) - Lysá Poľana (bus, platené parkovisko)
» č.1097 Vysoké Tatry (1:50.000)

Lysá Poľana (970 m) – horáreň Biela voda (Bielovodská poľana) – poľana pod Vysokou (horolezecké táborisko) – Litvorová dolina – Litvorové pleso (1863 m) a späť

Priamo zo ždiarskeho penziónu sme sa kochali výhľadom na dvojičky Havran a Ždiarska vidla v Belianskych Tatrách. Ráno som sa zobudila okolo štvrtej na ručanie jeleňov. Bol to veľmi pekný zážitok počúvať z okna prírodné divadlo jelenej ruje za hmlistého počasia.

Po raňajkách sme sa presunuli do Lysej Poľany, z ktorej sme sa vybrali krásnou tatranskou Bielovodskou dolinou, ktorá je zároveň prírodnou rezerváciou. Kráčali sme pohodlnou lesnou cestou a obdivovali nádherný potok Biela voda, ktorý Poliaci nazývajú Białka. Potok je vyzdobený obrovskými bielymi kameňmi a v pozadí sa týčia vysokánske vrcholky hôr. Miesto mi pripomínalo ďalekú Aljašku. Cestu nám lemovali machové porasty a prasličky. Hory boli v hmle, zaujala ma strmá skalná stena pripomínajúca Anića kuk v Národnom parku Paklenica v Chorvátsku.

Ocitli sme sa na lúke Bielovodskej poľany s horárňou Biela voda, kde sa nachádza pekná drevená studnička, z ktorej sme si nabrali horskú ľadovú vodu. Ponúkli sa nám prekrásne výhľady na tatranskú panorámu s vysokánskymi štítmi hôr a niektoré boli poprášené snehom. Na drevenej tabuli boli zobrazené popisky k jednotlivým vrcholom. Hmla umocňovala divokú atmosféru hôr.

Lesným chodníkom sme kráčali popri hučiacom potoku a prechádzali sme cez drevené mostíky, z ktorých sme si vychutnávali pohľad na hučiacu riavu. Pôsobila na mňa upokojujúco. Krásne machové kopce, z ktorých vychádzali stonky rastlín pôsobili ako malý les. Obdivovali sme bizarné vrchy, obzvlášť ma zaujali dva vrcholy, ktoré som nazvala dvojičky. Jeden z nich vyzeral ako kráter a prechádzala cezeň hmla.

V lese boli popadané machom obrastené stromy a veľké množstvo čučoriedok. Na zemi sme zbadali medvedí trus. Prechádzali sme polomom, kde sú stromy popadané krížom-krážom a vytvárajú zaujímavé zákutia divokej prírody s jarabinou, mladými javormi a malými semenáčikmi smreka, rôznorodou kvetenou i papradím.

Na strmých svahoch sme uvideli Ťažký vodopád, padajúci z veľkej výšky do tajomných lesov. Nachádza sa tu bielovodský prales. Stromy tu rastú v strmých svahoch. Obdivovali sme vysokánske štíty, až sa mi krk vykrútil. Prechod Litvorovou dolinou bol zaujímavý a nazvala som ju divoká dolina. Strmým výstupom sme prechádzali cez vysokánske papradia a obdivovali sme výhľady na strmé skalné vrchy. Počuli sme hukot vody stekajúcej z obrovských skál Hviezdoslavovho vodopádu. Slniečko sa opieralo do krásnych bizarných skál, na tráve sme si oddýchli a pochutili sme si na ovčom syre. Obdivovali sme Zelené Kačacie pleso.

Cítila som miernu únavu a zvažovali sme či pôjdeme ďalej. Nakoniec sme sa rozhodli pokračovať k Litvorovému plesu. Po chvíľke úmorného stúpania sa nám ukázalo prekrásne pleso v objatí vysokánskych hôr. Voda bola priezračná a ľadová. Litvorové pleso leží v nadmorskej výške 1863 m. Názov plesa je odvodený od jeho polohy v Litvorovej doline, v ktorej rastie archangelika lekárska nárečove litvor. Hĺbka plesa je 18 metrov.

Cestou naspäť sme uvideli krásne limby. Našla som osie hniezdo priamo v čučoriedkach. Zastavili sme sa v Tatranskej Javorine, kde sme si pozreli drevený kostol svätej Anny a cestou sa pred nami ukázala v celej svojej kráse panoráma Belianskych Tatier. Bizarný skalný skvost Muráň ma veľmi očaril. V Ždiari sme si pochutili na dobrej večeri a plánovali sme ďalšiu túru v prekrásnej lokalite.