Bielovodská a Litvorová dolina

11.08.18
Rozhodli sme sa navštíviť Bielovodskú dolinu, ktorú v ľadových dobách zapĺňal najväčší tatranský ľadovec. Po zaniknutí ľadovcov sa Bielovodská dolina stala ukážkou ľadovcovej krajiny. Ubytovali sme sa v goralskej obci Ždiar, ktorá je od roku 1977 vyhlásená za pamiatkovú rezerváciu ľudovej architektúry a nachádza sa tu múzeum Ždiarsky dom.

Lysá Poľana (970 m) – horáreň Biela voda (Bielovodská poľana) – poľana pod Vysokou (horolezecké táborisko) – Litvorová dolina – Litvorové pleso (1863 m) a späť

Priamo zo ždiarskeho penziónu sme sa kochali výhľadom na dvojičky Havran a Ždiarska vidla v Belianskych Tatrách. Ráno som sa zobudila okolo štvrtej na ručanie jeleňov. Bol to veľmi pekný zážitok počúvať z okna prírodné divadlo jelenej ruje za hmlistého počasia.

Po raňajkách sme sa presunuli do Lysej Poľany, z ktorej sme sa vybrali krásnou tatranskou Bielovodskou dolinou, ktorá je zároveň prírodnou rezerváciou. Kráčali sme pohodlnou lesnou cestou a obdivovali nádherný potok Biela voda, ktorý Poliaci nazývajú Białka. Potok je vyzdobený obrovskými bielymi kameňmi a v pozadí sa týčia vysokánske vrcholky hôr. Miesto mi pripomínalo ďalekú Aljašku. Cestu nám lemovali machové porasty a prasličky. Hory boli v hmle, zaujala ma strmá skalná stena pripomínajúca Anića kuk v Národnom parku Paklenica v Chorvátsku.

Ocitli sme sa na lúke Bielovodskej poľany s horárňou Biela voda, kde sa nachádza pekná drevená studnička, z ktorej sme si nabrali horskú ľadovú vodu. Ponúkli sa nám prekrásne výhľady na tatranskú panorámu s vysokánskymi štítmi hôr a niektoré boli poprášené snehom. Na drevenej tabuli boli zobrazené popisky k jednotlivým vrcholom. Hmla umocňovala divokú atmosféru hôr.

Lesným chodníkom sme kráčali popri hučiacom potoku a prechádzali sme cez drevené mostíky, z ktorých sme si vychutnávali pohľad na hučiacu riavu. Pôsobila na mňa upokojujúco. Krásne machové kopce, z ktorých vychádzali stonky rastlín pôsobili ako malý les. Obdivovali sme bizarné vrchy, obzvlášť ma zaujali dva vrcholy, ktoré som nazvala dvojičky. Jeden z nich vyzeral ako kráter a prechádzala cezeň hmla.

V lese boli popadané machom obrastené stromy a veľké množstvo čučoriedok. Na zemi sme zbadali medvedí trus. Prechádzali sme polomom, kde sú stromy popadané krížom-krážom a vytvárajú zaujímavé zákutia divokej prírody s jarabinou, mladými javormi a malými semenáčikmi smreka, rôznorodou kvetenou i papradím.

Na strmých svahoch sme uvideli Ťažký vodopád, padajúci z veľkej výšky do tajomných lesov. Nachádza sa tu bielovodský prales. Stromy tu rastú v strmých svahoch. Obdivovali sme vysokánske štíty, až sa mi krk vykrútil. Prechod Litvorovou dolinou bol zaujímavý a nazvala som ju divoká dolina. Strmým výstupom sme prechádzali cez vysokánske papradia a obdivovali sme výhľady na strmé skalné vrchy. Počuli sme hukot vody stekajúcej z obrovských skál Hviezdoslavovho vodopádu. Slniečko sa opieralo do krásnych bizarných skál, na tráve sme si oddýchli a pochutili sme si na ovčom syre. Obdivovali sme Zelené Kačacie pleso.

Cítila som miernu únavu a zvažovali sme či pôjdeme ďalej. Nakoniec sme sa rozhodli pokračovať k Litvorovému plesu. Po chvíľke úmorného stúpania sa nám ukázalo prekrásne pleso v objatí vysokánskych hôr. Voda bola priezračná a ľadová. Litvorové pleso leží v nadmorskej výške 1863 m. Názov plesa je odvodený od jeho polohy v Litvorovej doline, v ktorej rastie archangelika lekárska nárečove litvor. Hĺbka plesa je 18 metrov.

Cestou naspäť sme uvideli krásne limby. Našla som osie hniezdo priamo v čučoriedkach. Zastavili sme sa v Tatranskej Javorine, kde sme si pozreli drevený kostol svätej Anny a cestou sa pred nami ukázala v celej svojej kráse panoráma Belianskych Tatier. Bizarný skalný skvost Muráň ma veľmi očaril. V Ždiari sme si pochutili na dobrej večeri a plánovali sme ďalšiu túru v prekrásnej lokalite.

Bielovodská a Litvorová dolina 14/08/18 20:39 17 príspevkov

Túra Malebná Veľká Fatra pokračovanie Ranné slnečné lúče osvetľovali veľkofatranskú prírodu , ktorú som si vychutnávala posedením pred Chatou pod Borišovom. Bolo chladné počasie, až mi ruky vymrzli. Vybrala som sa na rannú prechádzku do lesného chrámu, v ktorom som začula zavýjanie divého zvieraťa po celej hore, bol to rys ostrovid. Príjemný zážitok zvuku divočiny. 12/10/18 Tatiana Filipková Veľká Fatra a Choč
Rozhovor Te Araroa – najdlhší trek naprieč Novým Zélandom Tomáš Sedláček a Lukáš Wawrosz ako prví Česi zdolali celú trasu Te Araroa (maorský názov - Dlhá cesta), ktorá bola oficiálne otvorená v decembri v roku 2011. Túžba po dobrodružstve a snaha o poznanie ich doviedla k prekonávaniu vlastných limitov. Dĺžka prechodu je 3054 km, prevýšenie 100 000 m a počet dní 138 (4,5 mesiaca). Denne prešli v priemere 25 km s batohom vážiacim 25 kg. Tomáš Sedláček vydal knihu Te Araroa Nový Zéland, plnú zážitkov a nádherných fotografií. Po pútavej a zaujímavej prednáške Tomáša Sedláčka v ČT som sa rozhodla osloviť sympatického muža. 10/10/18 Tatiana Filipková Rozhovory
Cyklotúra Vajskovská dolina Už dlhšiu dobu nás lákala Vajskovská dolina, ktorú mnohí prirovnávajú k divokej Tichej doline v Tatrách. Je jednou z najkrajších dolín Nízkych Tatier a v celej doline je režim ticha. Nachádza sa tu Vajskovský vodopád vysoký 9 m. V Kulichovej doline je pamätník jednej z najväčších lavínových tragédií na Slovensku, v roku 1956 tu zahynulo pod snehom 16 lesných robotníkov. 20/09/18 Tatiana Filipková Nízke Tatry

Rozhovor Rastie spoločenská objednávka pre ochranu prírody Študoval biológiu, v minulosti pôsobil v Greenpeace, ActionAid, Four Paws a aktuálne je na voľnej nohe ako konzultant pre environmentálne kampane. Je spoluzakladateľom strany Progresívne Slovensko a člen jej predsedníctva. Rozprávali sme sa s ním o dôvodoch vstupu do politiky, čo by v nej chcel dokázať v oblasti životného prostredia, čo si myslí o aktuálnom stave ochrany prírody a aké je v nej miesto pre outdoorové aktivity. Martin Hojsík. dnes Ľubomír Mäkký Rozhovory
Túra Hrebeňovka Nízkych Tatier za 6 dní, 2. časť V prvej časti príbehu som opísal časť prechodu nízkotatranskej hrebeňovky od Donovalov až po Chatu generála Milana Rastislava Štefánika pod Ďumbierom, dnes si dopovieme ako som postupne prešiel až do Telgártu cez Kráľovohoľské Tatry. 17/11/18 Pavol Timko Nízke Tatry
Túra Kútnikov kopec, Chabzdová a Tlstá hora V penzióne Rosnička v Kraľovanoch sa nás zišlo asi tridsať. Spoločnosť Čechov a Slovákov rôznych vekových kategórií. Zo sobotnej ponuky Oravský hrad a Šútovský vodopád som si nevybral - zlákala ma predstava prejsť sa dvomi menšími veľkofatranskými hrebeňmi z neďalekej Ľubochne do Ružomberka. Okrem manželky môj nápad oslovil aj mladý horomilný párik, ktorý sa k nám pridal. 16/11/18 Radoslav Jurčina Veľká Fatra a Choč

Bielovodská a Litvorová dolina 14/08/18 20:39 17 príspevkov
    • Tatry - Východné Tatry - Vysoké Tatry (Tatranský národný park)

• max: 1863 m n. m. – Litvorové pleso

• min: 970 m n. m. – Lysá Poľana

• jeseň

• 14.09.2015

• studnička pri horárni Biela voda a studnička v doline

• Ždiar (bus) - Lysá Poľana (bus, platené parkovisko)