Batoh Fjällräven Abisko Hike 35 je určený turistom najmä pre túry naľahko s prespávaním na horských chatách Zatvoriť

Recenzia Batoh Fjällräven Abisko Hike 35

Batohy strednej litráže sú vďační spoločníci do hôr. Jedňovky nimi spoľahlivo pokryjete aj keď toho potrebujete viac alebo beriete veci partnerke či deťom. Pokiaľ pôjdete naľahko a spíte na horských chatách, zmestíte do nich pre seba pohodlne všetko aj na predĺžený víkend. V tomto segmente je veľmi pestrá ponuka a väčšina výrobcov tu má modely pre rôzne použitie. Testovaný Fjällräven Abisko Hike 35 sa zameriava na turistov, poslúži aj na letné VhT, avšak do zimných podmienok určený nie je.

Výrobca
Základná litráž
35 l
Farebné kombinácie
oranžová, zelená, modrá, tmavomodrá, šedá
Páči sa mi
tvar, dizajn, robustné materiály, pohodlný chrbtový systém, detaily, priestranný posuvný vrchlík, pláštenka, bočný vstup
Nepáči sa mi
uchytenie hrotov palíc, nemá vrecko na bedrovom páse
Ostatné info
dodávaný s pláštenkou
kompatibilný s 2L vodným rezervoárom
pevný chrbtový systém
Infocena
165 € – odprúčaná MOC

Dizajn a konštrukcia

Prvou vecou, ktorá ma zaujala, je farba batohu. Na webe výrobcu odtieň nesedí. V skutočnosti je batoh žiarivo-oranžový a mieri viac k červenej ako hnedej. Od Fjällräven ide o asi najkrikľavejšiu farbu batoha a s prihliadnutím k ich bežným tlmeným odtieňom, ktoré sú v ponuke tiež, je tento rarita. Kamoš poznamenal, že konečne Fjällräven batoh peknej farby.

Batoh je síce značne členitý, avšak látka či popruhy sú rovnakej farby, takže výsledok je veľmi homogénny.

Tvarovo je Abisko Hike verný tradičnému batohovému strihu. Ide o užší vyšší valec, mierne sa rozširujúci smerom nahor. Má jednu komoru s horným aj bočným vstupom, priestranné čelné vrecko s veľkým otvorom, posuvný vrchlík, kompresné popruhy, bočné vonkajšie vrecko na fľašu, uchytenie palíc alebo cepína a je aj kompatibilný s vodným rezervoárom.

Vrchlík je tradičný, je posuvný a má dve vrecká – jedno vonkajšie, jedno vnútorné. Obe sú priestranné. Páči sa mi umiestnenie zipsu toho vonkajšieho. Nie je na okraji ale na hornom dieli. Keď ho otvoríte, nevypadnú z neho veci. Sú tu aj malé ušká, ktoré slúžia na pohodlné otváranie zispu. Drobnosť, ktorá poteší.

Materiály

Batoh je ušitý z kombinácie G-1000 Eco a G-1000 HeavyDuty Eco. V oboch prípadoch je to zmes recyklovaného polyesteru (65 %) a bio bavlny (35 %). Impregnácia tohto materiálu sa robí pomocou vosku, čo podčiarkuje jeho ekologickosť, pretože nie sú použité prípravky s obsahom PFC. Čo sú PFC látky a prečo sú nebezpečné sa môžete dočítať tu. Voskovú impregnáciu môžno aj užívateľsky lokálne alebo celkovo obnoviť/zlepšiť, Greenland Wax sa dá použiť rovnako ako na iné Fjällräven produkty vyrobené z materiálu G-1000.

Chrbtový systém

Chrbtový systém je pevný, bez možnosti výškového nastavenia. Mne sadol dobre, no musel som batoh najprv nabaliť na túru. Kým bol prázdny, zdalo sa mi, že mi sedí na chrbte príliš vysoko. Mojich 186 cm je cca rozumnou hornou hranicou pre tento batoh. Je to spôsobené asi tým, že batoh je konštruovaný ako unisex, takže ma kratší chrbtový systém ako keby šlo o vyslovene pánsky model.

V tejto veľkostnej kategórii pri zameraní na turistiku nie je výstuha chrbta bežným vybavením, najmä keď sa šetria gramy. Abisko Hike však má rám z hrubého nepoddajného oceľového drôtu po celom obvode chrbtového systému. Tvarovanie tohto rámu dáva stály tvar chrbtovému systemu aj batohu ako celku. Okrem toho je chrbát ešte vystužený aj vnútorným plastovým dielom. Vonkajšia strana je potiahnutá tenkým polstrovaním a priedušným meshom bez zložitejších prvkov.

Celkovo chrbtový systém pôsobí veľmi jednoducho, no robustne a stabilne. Nie je problém batoh aj viac nabaliť. Batoh sa pevne dotýka chrbta, čo pridáva na stabilite, hoci uberá z priedušnosti. Ja mám však takéto batohy radšej, ako ich protipóly riešené sieťkovými chrbtovými systémami. Chrbát sa mi spotí totiž vždy a nie je príjemné, keď mi ho niekde ofúkne studený vietor.

Ramenné popruhy aj bedrový popruh sú skormnejšie polstrované, no sú dostatočne široké a dobre anatomicky tvarované, takže hmotnosť sa rozloží.

Dojmy z používania

Batoh síce nepoteší gramárov, no s prihliadnutím na robustnosť je hmotnosť 1,4 kg akceptovateľná. Je to o 200 gramov menej ako Kaipak 38 a približne v podobných číslach sa pohybujú robustnejšie batohy v tejto litráži od iných značiek.

Bočný vstup do batoha je praktický a batoh bez nejakej jeho formy by som už dnes ani nechcel. Nie je nič horšie ako vykladanie dvoch tretín batohu, lebo hľadaná vec je takmer na dne. Riešenie vstupu síce účel plní dobre, avšak nie je tak elegatné ako dvojzipsový čelný vstup do Friluftu.

Tiež ma prekvapilo, že rovnako ako Friluft ani Abisko Hike nemá malé praktické ušká na hroty palíc ako Kaipak. Palice tak buď pripnete dvoma kompresnými popruhmi na strane bočného vstupu alebo použijete ucho na cepín.

Oceňujem veľké čelné vrecko s dlhým zipsom. Sem dáte skutočne veľa vecí, najmä drobností. Vďaka dlhému zipsu sa k nim ľahko dostanete. Tiež ukotvenie jeho hornej strany do priečneho popruhu pod vrchlíkom (vhodný aj na stabilizáciu lana, či pripnutie mikiny pod vrchlíkom) je super, lebo batoh si dobre drží svoj tvar a vrecko sa ani časom nevyťahá.

Tiež sa mi páči posuvný vrchlík, ktorý sa dá aj odopnúť. Nájdete v ňom pribalenú modrú pláštenku. Dobre je riešené aj bočné vrecko na fľašu, s ktorou v pohode môžete manipulovať aj bez zloženia batoha a zároveň ju viete zabezpečiť proti vypadnutiu pritiahnutím fixačného popruhu. Kvitujem, že súčasťou nie je žiadna elastická látka, pretože tá by sa častým používaím mohla vyťahať. Prispôsobovanie rozmerov je pomocou zloženej látky a priťahovaním popruhu.

Bedrový pás je pohodlný a dobre sedí. Je možné si ním odľahčiť ramená. Potešilo by ešte na ňom vrecko na drobnosti a tiež možnosť odopnúť ho. Pre jednoduchosť a nižšiu hmotnosť ale takúto výbavu nemá.

Fjällräven Abisko Hike 35 je pekný turistický batoh na jednodňovky alebo viacdňovú turistiku po horských chatách. Má trojsezónne určenie – uchytenie lyží či snežníc nemá, takže v zime poslúži len ak nepotrebujete takúto výbavu.

Hlavnými kladnými vlastnosťami je jeho robustnosť, pohodlné nosenie, vystužený chrbtový systém, veľmi dobré členenie priestoru a dobrý prístup k veciam. Medzi subjektívne klady radím aj tradičnú konštrukciu s vrchlíkom. Toto všetko má pri celkom dobrej celkovej hmotnosti.

Pokiaľ hľadáte batoh strednej litráže na trojsezónne aktivity s dlhou živostnosťou a prepracovanými detailami, môžem batoh Abisko Hike vrelo odporúčať.

Pokiaľ hľadáte podobne veľký batoh pre zimné aktivity s podobnou konštrukciou (no bez vrchlíka), pozrite na model Keb Hike, ktorého recenziu taktiež pripravujeme.