Prístrešok na Hniezdnej polianke
Prístrešok na Hniezdnej polianke Zatvoriť

Prístrešok Jakubianka na Hniezdnej polianke

Po rokoch som sa opäť dostal do Levočských vrchov, a to na viac dní. Na rozdiel od poslednej návštevy už nie sú Vojenskými lesmi a bol som napokon milo prekvapený, že ani neboli holorubom, ako presakovali informácie. Hoci tu na oficiálne ubytovanie nie je ani jedna chata, my sme s partiou bývali v chate Vinná, našiel som tu zopár možností na prenocovanie pod strechou pre tulákov.

Levočské vrchy: Hniezdna polianka
910 m n. m.
6 ľudí s vlastnou karimatkou a spacím vakom
trojsezónna (bez vykurovacieho telesa)
ľavostranný bezmenný prítok potoka Jakubovianka, ktorý tečie povyše chaty od severu
Spojenie
Jakubany (bus) - prístup dolinou po asfaltke
Dalšie info
súkromná chata Jakubianka

Na Hniezdnej polianke som objavil bývalú horáreň Jakubianka prerobenú na chatu a vedľa je krásny veľký prístrešok.

• z červenej od Malého Václaváku dole po asfaltke doprava (2,32 km),
  • z obce Jakubany od kostola hore dolinou po asfaltke (10,6 km).

Na kamennej dlažbe s rozmermi asi 6 x 5 m stojí na šiestich drevených koloch prístrešok s lomenou strechou, pokrytou asi asfaltovým šindľom. Pod strechou sú dva veľké drevené stoly so štyrmi lavicami s opierkami. Na laviciach a stoloch sa v suchu určite vyspí 6 ľudí. V prípade nutnosti si myslím, že také isté množstvo ľudí sa vyspí pod stolmi či na podlahe prístrešku.

Za zamknutou budovou, asi bývalej drevárne, je latrína. Priamo pred prístreškom na lúke je ohnisko s piatimi polenami, ako sedením. V okolitých lesoch je dostatok popadaného dreva na slušný ohník. Vzhľadom na malú vzdialenosť od hrebeňa je to myslím si celkom vítaná možnosť skloniť hlavu na noc s istotou suchej noci, aj keď prístrešok nemá bočné steny.

Za cestou, asi 20 m od prístrešku tečie potok Jakubianka. Vzhľadom na to, že sa tu nepasie, ani tu nie sú salaše, myslím si, že voda nebude kontaminovaná a po prevarení by mohla byť pitná. No radšej odporúčame naberať vodu z bezmenného ľavostranného prítoka Jakubianky, ktorý tečie popri chate od severu.

Poznámka: Samozrejmosťou pre každého, kto by prístrešok využil, by malo byť zanechanie ho v stave akom ho našiel. Čiže odpadky si treba zobrať so sebou.

Nový prístrešok

Obec Ihľany stavia za obecné peniaze z dreva obecných lesov nový prístreškok pre cyklistov na Malom Václaváku – Točne. Bodaj by takýchto aktivít v prospech pobytu ľudí v prírode bolo viac!