Jakubianka na Hniezdnej polianke

25.08.18
Po rokoch som sa opäť dostal do Levočských vrchov, a to na viac dní. Na rozdiel od poslednej návštevy už nie sú Vojenskými lesmi a bol som napokon milo prekvapený, že ani neboli holorubom, ako presakovali informácie. Hoci tu na oficiálne ubytovanie nie je ani jedna chata, my sme s partiou bývali v chate Vinná, našiel som tu zopár možností na prenocovanie pod strechou pre tulákov.

Na Hniezdnej polianke som objavil bývalú horáreň Jakubianka prerobenú na chatu a vedľa je krásny veľký prístrešok.

• z červenej od Malého Václaváku dole po asfaltke doprava (2,32 km),
  • z obce Jakubany od kostola hore dolinou po asfaltke (10,6 km).

Na kamennej dlažbe s rozmermi asi 6 x 5 m stojí na šiestich drevených koloch prístrešok s lomenou strechou, pokrytou asi asfaltovým šindľom. Pod strechou sú dva veľké drevené stoly so štyrmi lavicami s opierkami. Na laviciach a stoloch sa v suchu určite vyspí 6 ľudí. V prípade nutnosti si myslím, že také isté množstvo ľudí sa vyspí pod stolmi či na podlahe prístrešku.

Za zamknutou budovou, asi bývalej drevárne, je latrína. Priamo pred prístreškom na lúke je ohnisko s piatimi polenami, ako sedením. V okolitých lesoch je dostatok popadaného dreva na slušný ohník. Vzhľadom na malú vzdialenosť od hrebeňa je to myslím si celkom vítaná možnosť skloniť hlavu na noc s istotou suchej noci, aj keď prístrešok nemá bočné steny.

Za cestou, asi 20 m od prístrešku tečie potok Jakubianka. Vzhľadom na to, že sa tu nepasie, ani tu nie sú salaše, myslím si, že voda nebude kontaminovaná a po prevarení by mohla byť pitná. No radšej odporúčame naberať vodu z bezmenného ľavostranného prítoka Jakubianky, ktorý tečie popri chate od severu.

Poznámka: Samozrejmosťou pre každého, kto by prístrešok využil, by malo byť zanechanie ho v stave akom ho našiel. Čiže odpadky si treba zobrať so sebou.

Nový prístrešok

Obec Ihľany stavia za obecné peniaze z dreva obecných lesov nový prístreškok pre cyklistov na Malom Václaváku – Točne. Bodaj by takýchto aktivít v prospech pobytu ľudí v prírode bolo viac!

Jakubianka na Hniezdnej polianke 25/08/18 00:00 nová téma

Reportáž Skladia 2018 - okolím Skalice Skladia je Pochod sklamaných diaľkoplazov. Ani po rokoch účastí som nezistil čím, lebo všetci sa vždy tešíme, kade nás zase Štefan povodí. Za 32 ročníkov spravil pre propagáciu histórie, kultúrnych, technických a prírodných pamiatok našej vlasti viac, než mnohé samosprávy obcí. Pre široké spektrum turistov z Bratislavského a Trnavského kraja pripravuje neúnavne vždy niečo nové, nečakané. Tento rok nás pozval spoznávať Baťov kanál v okolí Skalice. 13/01/19 Miroslav Svítek Záhorie
Túra Hodice – Drosendorf - záver KPG Po šiestich mesiacoch od vykročenia zo Sekúl a po šiestich jednodňových túrach ocitol som sa pri prameni Moravskej Dyje. Že tu so mnou po vyše štyroch rokoch, čo nemohla chodiť na turistiku pre starostlivosť o matku, stála aj moja žena, umocňovalo pocit radosti. Opäť som si nielen dokázal vysnívať nejaký projekt, ale ho aj celkom zdarne dotiahnuť do realizácie. Ako centrum som na tri noci vybavil ubytovanie v Dačiciach a samozrejme v hoteli Dyje na brehu Moravskej Dyje. 09/10/18 Miroslav Svítek Česko, Rakúsko
Túra Podhradí nad Dyjí – Čížov 6. etapa KPG Ani priam tropické horúčavy ma neodradili od pokračovania môjho putovania popri Dyji. Nemám rád túry, kde človek tŕpne, či dobehne na jediný možný spoj a na tejto túre som mal tri také možnosti. Komplikovala to ešte rekonštrukcia železničnej trate medzi Břeclavou a Znojmom, kde som sa obával zdržania pre prekládku bicyklov medzi autobusom a vlakom. Ale buď ma má niekto hore rád, alebo som si to len tak fantasticky naplánoval a dodržal itinerár. 18/09/18 Miroslav Svítek Česko

Túra Rozsutce z Bieleho Potoka Leto v roku 2018 nie a nie sa rozlúčiť. Ešte aj v polovici septembra teploty v podhorí dosahovali 25 stupňov. Keď sa po dlhšom čase objavil syn a chcel podniknúť nejakú túru, sadli sme si nad mapu a dumali, kde dávnejšie nebol. V Malej Fatre sme pred rokmi strávili zopár stanovačiek a vtedy naposledy bol aj na Veľkom Rozsutci. Voľba bola jasná - treba naplánovať výlet do tých končín. dnes Michal Bukvai Malá Fatra
Test Batoh Hyperlite Mountain Gear Windrider 2400 Ak poškuľuješ po ľahšej výstroji na hiking alebo si niečo započul o ultralight hikingu, Windrider od Hyperlite Mountain Gear by si určite nemal prehliadnuť. Je však exotický biely batoh z polopriesvitného materiálu naozaj správnou voľbou? Dve sezóny som batoh testoval a tu sú moje postrehy. včera Adrián Kašniar Batohy
Túra Nový Zéland - krajina papraďorastov Keď som išiel prvýkrát v roku 2004 na Nový Zéland, potreboval som víza. Po viacerých urgenciách som ich nakoniec dostal, zarazilo ma však, ako vyzerali. Krížom cez stranu pasu sa ťahal obrázok paprade. Prečo papraď a prečo nie kivi? Veď pre Nový Zéland sú charakteristické práve tieto nelietavé vtáky. A to až tak, že sa slovom kivi (a nie aktinídia) nazýva ovocie, ktoré sa do Európy začalo dovážať z Nového Zélandu. Dokonca Novozélanďania sami seba nazývajú Kiwi. 15/01/19 Martin Knor Svet

Jakubianka na Hniezdnej polianke 25/08/18 00:00 nová téma
    • Levočské vrchy: Hniezdna polianka

• 6 ľudí s vlastnou karimatkou a spacím vakom

• ľavostranný bezmenný prítok potoka Jakubovianka, ktorý tečie povyše chaty od severu