Jakubianka na Hniezdnej polianke

25. 08. 2018
Po rokoch som sa opäť dostal do Levočských vrchov, a to na viac dní. Na rozdiel od poslednej návštevy už nie sú Vojenskými lesmi a bol som napokon milo prekvapený, že ani neboli holorubom, ako presakovali informácie. Hoci tu na oficiálne ubytovanie nie je ani jedna chata, my sme s partiou bývali v chate Vinná, našiel som tu zopár možností na prenocovanie pod strechou pre tulákov.

Na Hniezdnej polianke som objavil bývalú horáreň Jakubianka prerobenú na chatu a vedľa je krásny veľký prístrešok.

• z červenej od Malého Václaváku dole po asfaltke doprava (2,32 km),
  • z obce Jakubany od kostola hore dolinou po asfaltke (10,6 km).

Na kamennej dlažbe s rozmermi asi 6 x 5 m stojí na šiestich drevených koloch prístrešok s lomenou strechou, pokrytou asi asfaltovým šindľom. Pod strechou sú dva veľké drevené stoly so štyrmi lavicami s opierkami. Na laviciach a stoloch sa v suchu určite vyspí 6 ľudí. V prípade nutnosti si myslím, že také isté množstvo ľudí sa vyspí pod stolmi či na podlahe prístrešku.

Za zamknutou budovou, asi bývalej drevárne, je latrína. Priamo pred prístreškom na lúke je ohnisko s piatimi polenami, ako sedením. V okolitých lesoch je dostatok popadaného dreva na slušný ohník. Vzhľadom na malú vzdialenosť od hrebeňa je to myslím si celkom vítaná možnosť skloniť hlavu na noc s istotou suchej noci, aj keď prístrešok nemá bočné steny.

Za cestou, asi 20 m od prístrešku tečie potok Jakubianka. Vzhľadom na to, že sa tu nepasie, ani tu nie sú salaše, myslím si, že voda nebude kontaminovaná a po prevarení by mohla byť pitná. No radšej odporúčame naberať vodu z bezmenného ľavostranného prítoka Jakubianky, ktorý tečie popri chate od severu.

Poznámka: Samozrejmosťou pre každého, kto by prístrešok využil, by malo byť zanechanie ho v stave akom ho našiel. Čiže odpadky si treba zobrať so sebou.

Nový prístrešok

Obec Ihľany stavia za obecné peniaze z dreva obecných lesov nový prístreškok pre cyklistov na Malom Václaváku – Točne. Bodaj by takýchto aktivít v prospech pobytu ľudí v prírode bolo viac!

Jakubianka na Hniezdnej polianke 25/08/18 00:00 nová téma

Túra Trenčianske rozhľadne Ibovka a Malý Jelenec Roky som chodieval na Moravu s mojím kamarátom putovať od jednej rozhľadne k druhej. Kamarát sa nejako vytratil z môjho života a rozhľadne tiež. Tento rok som si musel na prelome marca a apríla vybrať kopu starej dovolenky a pri spriadaní plánov, ovplyvnených krízou, okrem viacdňových prechodov došlo aj na rozhľadne na západnom Slovensku. Vypísal som si ich asi trinásť, a keďže Trenčín nie je až tak ďaleko, dve som spojil do jednej túry. 03/07/20 Miroslav Svítek Biele Karpaty
Prístrešok Lesný zrub Šarvíz Pri putovaní zo Žarnovice na rozhľadňu Háj som doputoval po modrej značke k TIM Horáreň Šarvíz (tiež Zadný Šarvíz). Smerovník ma upozornil, že Zbojníčke studničky sú vzdialené 50 m dole po lesnej cestičke, a tak som sa išiel na ne pozrieť. V horúčave, čo bola, sa mi veľmi hodila čerstvá, studená voda z pekne upraveného prameňa. Umyl som sa, napil a prečítal si informačnú tabuľu o Zbojníckych studničkách. 06/06/20 Miroslav Svítek Pohronský Inovec, Vtáčnik
Túra Žarnovica – rozhľadňa Háj – Nová Baňa Koncom apríla som sa mal nachádzať na inom kontinente, no pandémia a príslušné opatrenia zariadili, že si dovolenku čerpám doma. Aspoň že nemusím byť len v okrese bydliska a po lese môžem chodiť bez rúška! Vypísal som si trinásť rozhľadní dosiahnuteľných na otočku aj s túrou z Bratislavy a po štvordňovom prechode Prašník – Patrónka, som mohol začať behať po rozhľadniach. 25/05/20 Miroslav Svítek Vtáčnik

Túra Prievidza – Nitrianske Rudno – Bánovce n. B. Strážovské vrchy som prebrúsil kade-tade, keďže je to jedno z mojich domovských pohorí. Stále je však možné trasu skombinovať, aby obsahovala aj čosi nové. Tentoraz som prekrižoval južnú časť pohoria od východu na západ. dnes Michal Bukvai Strážovské vrchy
Túra Jelšavský hrad a Skalka Hurá!!! Koronokríza takmer skončila a môžeme konečne ísť na náš prvý tohoročný viacdňový pobyt. Tento raz nazrieme do regiónu Gemer. Niektoré časti Gemera poznáme celkom dobre, no oblasť okolo Revúcej a Jelšavy je pre nás Terra incognita. Je načase to zmeniť. Veľkým lákadlom sú tri hrady, na ktorých som ešte nebola – Jelšavský, Šivetický a Rákoš. včera Danka Tomášiková Revúcka vrchovina
Túra Hrebienok – Tatranská Lomnica Jarné prázdniny sme sa nakoniec rozhodli stráviť vo Vysokých Tatrách. Ako východiskový bod vyhrala Tatranská Lomnica, odkiaľ sa dá v pohode všade dostať vláčikom a nemusím riešiť presuny autom, ani plné parkoviská. A keď sme boli vo Vysokých Tatrách, nemohli sme minúť Studenopotocké vodopády. 09/07/20 Martina Haratíková Vysoké a Belianske Tatry

Jakubianka na Hniezdnej polianke 25/08/18 00:00 nová téma
    • Levočské vrchy: Hniezdna polianka

• 6 ľudí s vlastnou karimatkou a spacím vakom

• ľavostranný bezmenný prítok potoka Jakubovianka, ktorý tečie povyše chaty od severu