Jakubianka na Hniezdnej polianke

25.08.18
Po rokoch som sa opäť dostal do Levočských vrchov, a to na viac dní. Na rozdiel od poslednej návštevy už nie sú Vojenskými lesmi a bol som napokon milo prekvapený, že ani neboli holorubom, ako presakovali informácie. Hoci tu na oficiálne ubytovanie nie je ani jedna chata, my sme s partiou bývali v chate Vinná, našiel som tu zopár možností na prenocovanie pod strechou pre tulákov.

Na Hniezdnej polianke som objavil bývalú horáreň Jakubianka prerobenú na chatu a vedľa je krásny veľký prístrešok.

• z červenej od Malého Václaváku dole po asfaltke doprava (2,32 km),
  • z obce Jakubany od kostola hore dolinou po asfaltke (10,6 km).

Na kamennej dlažbe s rozmermi asi 6 x 5 m stojí na šiestich drevených koloch prístrešok s lomenou strechou, pokrytou asi asfaltovým šindľom. Pod strechou sú dva veľké drevené stoly so štyrmi lavicami s opierkami. Na laviciach a stoloch sa v suchu určite vyspí 6 ľudí. V prípade nutnosti si myslím, že také isté množstvo ľudí sa vyspí pod stolmi či na podlahe prístrešku.

Za zamknutou budovou, asi bývalej drevárne, je latrína. Priamo pred prístreškom na lúke je ohnisko s piatimi polenami, ako sedením. V okolitých lesoch je dostatok popadaného dreva na slušný ohník. Vzhľadom na malú vzdialenosť od hrebeňa je to myslím si celkom vítaná možnosť skloniť hlavu na noc s istotou suchej noci, aj keď prístrešok nemá bočné steny.

Za cestou, asi 20 m od prístrešku tečie potok Jakubianka. Vzhľadom na to, že sa tu nepasie, ani tu nie sú salaše, myslím si, že voda nebude kontaminovaná a po prevarení by mohla byť pitná. No radšej odporúčame naberať vodu z bezmenného ľavostranného prítoka Jakubianky, ktorý tečie popri chate od severu.

Poznámka: Samozrejmosťou pre každého, kto by prístrešok využil, by malo byť zanechanie ho v stave akom ho našiel. Čiže odpadky si treba zobrať so sebou.

Nový prístrešok

Obec Ihľany stavia za obecné peniaze z dreva obecných lesov nový prístreškok pre cyklistov na Malom Václaváku – Točne. Bodaj by takýchto aktivít v prospech pobytu ľudí v prírode bolo viac!

Jakubianka na Hniezdnej polianke 25/08/18 00:00 nová téma

Túra GSB: Bacówka w Bartnem – Nowa Wieś Večer sme si s Borisom preprali nejaké veci, no hoci sme ich na paličkách vystrčili z okna von, ráno vôbec neboli suché. Chatár sa ponáhľal k lekárovi, a tak sme museli do ôsmej opustiť chatu. Raňajky o siedmej vôbec neboli na škodu. Parťáci si dali praženicu a dostali ju vcelku na jednej panvici. Ja som chcel klobásu, no večer sme všetky zjedli, a tak boli párky. Deň sa ukazoval byť opäť slnečný, tak sme vykročili na náš piaty deň putovania po Beskydskej magistrále (GSB) ovešaní neuschnutým prádlom. 21/07/19 Miroslav Svítek Nízke Beskydy, Poľsko
Túra GSB: Jaworzyna Krynicka – Bacówka w Bartnem Po úžasnej večeri sme strávili skoro hodinu nad papierovými mapami a rozoberali, kade zajtra pôjdeme. Čakala nás najdlhšia etapa nášho šesťdenného putovania a vzhľadom na horúčavy sme nechceli kráčať ani o meter viac. Pelé neverí elektronickým mapám, a tak všetko preveroval na papierových. Ale napokon vybrali časovo najkratšiu a presne takú, ako som naplánoval. Čiže od chaty po zelenej. Dnes dáme červenej GSB zbohom. 14/07/19 Miroslav Svítek Nízke Beskydy, Ľubovnianska vrchovina, +
Túra GSB: Krościenko nad Dunajcem – Schronisko Jaworzyna Po štvrtýkrát sa vyberám po Hlavnej beskydskej magistrále (GSB). Naplánovať si trasu z bodu, kde sme skončili pred rokom k bodu, odkiaľ sa dá relatívne ľahko vrátiť na Slovensko, nebol problém. Problémom sa ukázalo ako sa dostať čo najrýchlejšie z Bratislavy do Krościenka, z Nowa Wieś do Bratislavy a zohnať na trase ubytovanie. Striedavo intenzívne som na tom pracoval od októbra 2018 a nebyť kamarátky Beaty z Poľska, tak si tak spokojne 7. 6. 2019 piati do vlaku po práci asi nesadneme. Parťák, kvôli ktorého účasti na Trnavskej stovke sme to o týždeň odložili, ležal doma na antibiotikách. Takže po tretíkrát s partiou ideme šiesti, ale do vlaku len piati! 07/07/19 Miroslav Svítek Ľubovnianska vrchovina, Poľsko

Túra Západné Javorníky: Čertov – Vysoká nad Kysucou Východnú časť Javorníkov v okolí Čadce som pochodil vo všetkých ročných obdobiach, pešo, na snežniciach alebo aj na bicykli. Západnú časť, tvoriacu hranicu SR a ČR, som poznal len z lyžovačky na Čertove. Túto osadu Lazov pod Makytou som zvolil ako východisko hrebeňovej túry najmä z dopravných dôvodov – keď piatok bol zároveň sviatkom Sv. Cyrila a Sv. Metoda a autobus z Púchova ideálne nadväzoval na skorý rýchlik z Bratislavy. dnes Peter Straka Javorníky
Prístrešok Rokoš Ďalšiu možnosť úkrytu pri potulkách Strážovskými vrchmi ponúka prístrešok, vybudovaný pár metrov od vrcholu Rokoša. Jeho výhodou je, že má vytvorený v podkroví priestor pre zopár nocľažníkov (hoci možnosť nocľahu je limitovaná neprítomnosťou vodného zdroja v okolí). včera Michal Bukvai Strážovské vrchy
Ferrata Ferrata Dve veže v Liptovských Revúcach Postupne aj na Slovensku pribúdajú zaistené cesty via ferrata. Nový prírastok k tomuto populárnemu sprístupneniu skál nehorolezcom pribudol na Liptove, neďaleko Nižnej Revúcej na skale nad Záhorovom. Dostal pomenovanie "Dve veže" a krátko pred oficiálnym otvorením sme ho vyskúšali spolu s asi tuctom iných ferratistov z okolia. 16/08/19 Ľubomír Mäkký Zaistené cesty (via ferrata, klettersteig)

Jakubianka na Hniezdnej polianke 25/08/18 00:00 nová téma
    • Levočské vrchy: Hniezdna polianka

• 6 ľudí s vlastnou karimatkou a spacím vakom

• ľavostranný bezmenný prítok potoka Jakubovianka, ktorý tečie povyše chaty od severu